Welzijn
Trends en innovatie

Veilig op het internet: enkele inzichten uit onze webinar

Kopie van Kopie van Ward

Op woensdag 28 april 2021 organiseerde KBC speciaal voor jongeren een webinar over veiligheid op het internet. Als digital natives zijn zij als het ware geboren met de smartphone in de hand en weten ze als geen ander online hun weg te vinden. Maar niet alleen jongeren krijgen natuurlijk te maken met online risico’s. Ook ondernemers bijvoorbeeld moeten elke dag op hun hoede zijn. Daarom zetten we graag enkele tips in de kijker waar iédereen mee gebaat is.

Tijdsbesteding op het internet stijgt

Het internet is meer dan ooit the place to be. We spenderen allemaal erg veel tijd online om met ons netwerk in contact te blijven of om online aankopen te doen bijvoorbeeld. Ook als ondernemer is dat niet anders; we kunnen immers profiteren van de vele online mogelijkheden om de bedrijfsvoering te faciliteren. Denk bijvoorbeeld maar aan het integreren van online oplossingen van partners of derden zodat je je klanten een vollediger aanbod kan doen. Kortom, een leven zonder internet is ondenkbaar geworden.

Dat bewijzen ook de cijfers van de Imec Digimeter, een jaarlijks onderzoek naar de digitale transformatie bij de Vlaamse burgers. Daarin wordt het jaar 2020 zelfs bestempeld als het jaar van de digitale versnelling. Zo spendeerde de Vlaming in 2020 dagelijks zo’n 73 minuten op sociale media, een stijging van zo’n 49% in vergelijking met 2019. Daarmee gaat gepaard dat zo’n 38% van de Vlamingen aangeeft nu positiever te staan tegenover digitale media sinds de lockdown die vorig jaar in maart startte. Ook voor ondernemers geldt dat, want winkelen gebeurt meer en meer online: het aantal Vlamingen dat minstens maandelijks aankopen doet via het internet is gestegen naar 65%, bijna 20% doet dat zelfs minstens wekelijks. Je leest er meer hier over.

Daarnaast wordt uit onderstaande grafiek duidelijk dat sociale media en chatapps enorm aan populariteit hebben gewonnen. En dat is ergens ook normaal aangezien dit tijdens de coronapandemie bijna de enige mogelijkheid was om met mekaar in contact te blijven. Toch geeft 24% aan niet klaar te zijn om alles online en digitaal te doen. En op deze onzekerheid spelen cybercriminelen maar al te graag in.

Bron: Imec Digimeter, 2020

De gevaren van het internet

Ondanks dat het internet veel voordelen met zich meebrengt, moeten we goed opletten voor de mogelijke gevaren ervan, zowel in de privésfeer als in onze professionele omgeving. Want niet iedereen die we online tegenkomen, heeft goede bedoelingen. Zo zijn er bijvoorbeeld cybercriminelen die op allerlei manieren geld of gegevens proberen te stelen. En die pogingen worden steeds geloofwaardiger.

Ook als ondernemer is het belangrijk om veilig om te gaan met je eigen gegevens, maar ook met die van je klanten. We communiceren immers steeds vaker online met onze klanten waarbij heel vaak persoonlijke gegevens openbaar gedeeld worden, zonder rekening te houden met het feit dat anderen kunnen meelezen. Iets wat Febelfin een paar jaar geleden ook al aantoonde met een ijzersterke sensibiliseringscampagne. 

https://www.youtube-nocookie.com/embed/F7pYHN9iC9I?feature=oembed

De boodschap is duidelijk: te veel mensen delen hun eigen gegevens, en die van anderen, openbaar. En dat is riskant. Want één foute inschatting kan zeer zware gevolgen hebben.

Bij KBC verwijderen we dergelijke berichten en vragen we bewust om verder ‘privé’ te communiceren, waarbij uiteraard ook de nodige verificatieprocedures gevolgd worden als het gesprek online verder gaat . Ga hier ook als ondernemer bewust mee om.

Hoe jezelf en je zaak beschermen tegen online risico’s?

Omdat we bij KBC online veiligheid hoog in het vaandel dragen, vinden we het belangrijk om onze inzichten te delen en anderen te helpen zichzelf, hun zaak en hun netwerk te beschermen.

Zo organiseerden we op woensdag 28 april 2021 bijvoorbeeld een webinar met James Cooke en Jamilla Baidou waarin we jongeren (en bij uitbreiding iedereen die online actief is) tips gaven om zich te wapenen tegen de gevaren van het internet.

Zo bespraken we onder meer wat phishing-berichten zijn, hoe je ze herkent, waar je op moet letten als je online informatie deelt met anderen en hoe je merkt of iemands intenties al dan niet oprecht zijn.

Phishing-berichten ontvang je vaak via e-mail, sociale media of sms. In die berichten doet de oplichter zich voor als iemand anders om je persoonlijke gegevens te pakken te krijgen en daar vervolgens misbruik van te maken.

Je kunt phishing-berichten vaak herkennen door het gebruik van een vreemd e-mailadres, de verschillende taal- en spellingsfouten in de tekst en de specifieke vraag om op een link te klikken. Daarnaast bevatten die berichten vaak geen persoonlijke aanspreking en proberen ze je nieuwsgierig te maken.

Belangrijk om mee te geven is dat een officiële instantie (zoals een bank) je nooit via e-mail, sms of sociale media zal vragen om persoonlijke gegevens door te sturen of om op een bepaalde link te klikken.

Maar niet enkel jongeren hebben nood aan deze tips, iedereen komt regelmatig wel eens in contact met cybercriminelen. Daarbij komt dat sinds de uitbraak van de pandemie het aantal cyberaanvallen aanzienlijk gestegen is. Denk bijvoorbeeld aan malwareaanvallen waarbij cybercriminelen een schadelijke software aanmaken om in te breken in gevoelige apparaten, gegevens, of in het netwerk van het slachtoffer. En dat slachtoffer is vaak een bedrijf. Wees dus ook als ondernemer zeker op je hoede.

Het hoofddoel van zulke aanvallen is onder meer om persoonlijke informatie te verkrijgen, data te stelen of inloggegevens te kopiëren. Het is dan ook belangrijk om niet alleen jezelf, maar ook je zaak te beveiligen tegen cyberattacks. Hoe je dat doet, legt experte Clo Willaerts uit in dit artikel.

Risico’s, maar ook veel opportuniteiten

Uiteraard is het niet onze bedoeling om je af te schrikken om het internet te gebruiken, want het biedt ook zoveel mooie opportuniteiten. Er is een digitale transformatie gaande die onder invloed van de pandemie in stroomversnelling is gekomen. Daar lees je ook in dit artikel van KBC meer over.

De afgelopen maanden ontstonden prachtige initiatieven en technologische ontwikkelingen in meerdere sectoren, voor jong en oud. Zo kun je bij heel wat frietkoten nu je bestelling via een tool doorgeven zodat je niet hoeft te wachten, leveren sommige marktkramers hun fruit en groeten gewoonten aan huis en kun je zelfs een huis kopen via een webshop.

Ook wij bij KBC blijven hard werken aan innovatieve oplossingen om onze klanten te helpen tijd én geld te besparen. Denk maar aan Kate in KBC Mobile, of KBC wearables waarmee je snel en veilig kunt betalen. Zonder het internet waren zo’n services niet mogelijk geweest. Dus laat ons ook genieten van de verrijking die het internet ons brengt. Maar denk eraan: safety first.