
Dubbeltest: Ford Explorer vs Capri
Ford breidt zijn volledig elektrische modellengamma uit met de Explorer en de Capri, beiden gebaseerd op het platform van onder meer de elektrische Volkswagen ID.4 en ID.5. Wij voelden beide modellen aan de tand en kwamen tot enkele opvallende vaststellingen. Anders dan je zou verwachten heeft de SUV-variant bijvoorbeeld een kleinere kofferinhoud. Minder verrassend is dan weer dat de Explorer ook op het niveau van range de duimen moet leggen voor de Capri.

Exterieur en afmetingen

De Explorer kenmerkt zich door een robuuste, avontuurlijke uitstraling, met een prominent “EXPLORER”-opschrift in de voorzijde. De Capri presenteert een gestroomlijnde coupé-daklijn en subtiele verwijzingen naar het historische Capri-design, zoals een dubbele koplampopstelling en massief uitgevoerde vijfspaaksvelgen voor geoptimaliseerde aerodynamica . Met een lengte van 4,69 m (+166 mm ten opzichte van de Explorer) en een koetswerk dat 13mm lager ligt, toont de Capri een sportiever silhouet dan zijn SUV-broer.
Interieur en functionaliteit
Beide modellen beschikken over een 14,7-inch verschuifbaar infotainmentscherm en een volledig digitaal instrumentenpaneel. Het interieur biedt een flexibel opbergsysteem, inclusief een geïntegreerde kluis achter het scherm en 17 liter bergruimte tussen de voorstoelen. Het vrijwel volledig ontbreken van fysieke bedieningsknoppen vermindert de ergonomische efficiëntie, aangezien veel functies uitsluitend via aanraak gestuurde schuifregelaars en een beperkt aantal paneeltoetsen worden geactiveerd .
Ondanks de aflopende daklijn blijft de hoofdruimte achterin de Capri goed dankzij het dakprofiel dat pas achter de hoofdsteunen daalt. De bagageruimte bedraagt 572 liter in de Capri en 470 liter in de Explorer.
Aandrijflijnen en actieradius
Beide modellen zijn verkrijgbaar met drie aandrijflijnen:
- RWD 52 kWh / 170 pk
- RWD long-range 77 kWh / 286 pk
- AWD long-range 79 kWh / 340 pk
Door de betere aerodynamica behaalt de Capri met de 79 kWh-versie een theoretische actieradius van 627 km, tegenover 602 km voor de Explorer. Laadvermogens variëren van 135 kW (RWD) tot 185 kW (AWD) .
Rijgedrag

In de Capri zorgt de Sport-modus voor extra responsiviteit en verhoogde recuperatie van de remenergie, maar het aanzienlijke voertuiggewicht (ruim 2 ton) blijft voelbaar. De beschikbare rijmodi omvatten ECO, Normal en Sport. Toch blijft het rijgedrag sportief. De Explorer biedt daarentegen een hoger zitcomfort en betere zicht dankzij grotere glasvlakken. Dat merk je ook wanneer je met de wagen rijdt: de Explorer is ietsje zachter geveerd dan zijn sportievere broertje, maar blijft wel aangenaam rijden.
Conclusie
De keuze tussen de Capri en de Explorer is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur: de Capri richt zich op sportiviteit en maximale bagageruimte, de Explorer zal dankzij zijn imposante uitstraling, compactere buitenmaten, licht verhoogd koetswerk en iets praktischer interieur eerder gezinnen aanspreken.
Written by FLEET.be