Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Test BMW iX3 50 xDrive: de nieuwe referentie?

Lang voordat het model officieel werd voorgesteld op het salon van München, kreeg de gloednieuwe iX3 al buitengewoon veel aandacht. De verwachtingen waren hooggespannen, en toen BMW de camouflage verwijderde, stelde de SUV nietteleur. Bij de opening van het orderboek, nog vóór de eerste testrit, noteerde het merk in Duitsland alleen al meer dan 3.000 bestellingen in de eerste maand. Inmiddels is die testrit ook gereden en werden de verwachtingen volledig ingelost.

De Neue Klasse introduceert een nagelnieuw platform, een herzien batterijconcept en een heruitgevonden aanpak van zowel aerodynamica als interieurbeleving. Opvallend: BMW ontwikkelde bijna alle cruciale componenten intern, van batterij en aandrijflijn tot elektronica en software. De cellen worden door partners geproduceerd, maar wel volledig volgens de strikte specificaties van de Duitse autofabrikant.

Hypermodern, maar toch herkenbaar

De 4,78 meter lange BMW iX3 combineert de herkenbare X-proporties met een zeer vloeiend, bijna sculpturaal design. Zijn strakke schouderlijn, korte overhangen en breed postuur dragen het bekende SUV-DNA, al zijn alle oppervlakken zodanig gladgestreken dat ze maximale efficiëntie bieden. Het resultaat is een indrukwekkend luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,24, een uitzonderlijk lage waarde in dit segment.

De beroemde BMW-nieren keren terug in verticale uitvoering, een bewuste knipoog naar de originele Neue Klasse, doch zonder overdreven neo-retro over te komen. Ze zijn volledig gesloten en subtiel verlicht.

Interieur en technologie

Van een klassiek instrumentenpaneel en een overvolle middenconsole is hier geen sprake. Het interieur van de iX3 oogt rustig en modern, en bevat hoogwaardige materialen die zijn premiumuitstraling alleen maar versterken.

De meest opvallende elementen aan boord zijn de Panoramic iDrive-projectie die de schermdruk verlaagt en technologie op een meer natuurlijke manier integreert, het centrale scherm dat letterlijk naar de bestuurder leunt, en het bijzonder vormgegeven stuur dat tot de standaarduitrusting behoort.

Dankzij zijn wielbasis van 2,89 meter is de achterruimte royaal. Drie volwassenen achterin laten plaatsnemen blijft een uitdaging, al is het comfortgehalte voor twee passagiers wel degelijk uitstekend.

De kofferinhoud bedraagt een aardige 520 liter en is uitbreidbaar tot 1.750 liter door de 40/20/40- achterbank neer te klappen. Een deel van dat volume bevindt zich weliswaar onder de laadvloer en de hoogte onder de bagageafdekking is beperkt.

Een pluspunt is dan weer dat de ‘frunk’ tot 85 liter aan bijkomend volume biedt. Die ruimte is met  name handig om de laadkabel in op te bergen, of bijvoorbeeld spullen die vuil geworden zijn.

Actieradius, verbruik, opladen en prestaties

BMW begon met een schone lei en ontwikkelde een volledig nieuwe elektrische architectuur. Het batterijpack bestaat uit cilindrische cellen in een cell-to-pack-configuratie, die lichter zijn en een hogere energiedichtheid bieden. De netto capaciteit bedraagt maar liefst 108,7 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van 805 km. De in de praktijk gemeten waarden zijn bijna even indrukwekkend: 650–700 km bij gemengd gebruik, oftewel 18–19 kWh/100 km, en 23,5 kWh/100 km in de bergen.

De 800V-architectuur maakt snelladen tot 400 kW mogelijk. Zo kan je na 10 minuten 370–380 km actieradius terugwinnen, of de batterijcapaciteit van 10 naar 80% verhogen met een laadbeurt van 21 minuten. Wat prestaties betreft, levert de iX3 tot 469 pk aan vermogen en 645 Nm koppel, voldoende om in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en 2 ton te trekken.

Rijgedrag

De nieuwe iX3 introduceert het Heart of Joy-systeem, een centrale unit die alle dynamische functies coördineert. In plaats van meerdere afzonderlijke rekenmodules stuurt één ‘brein’ de remmen, het motorkoppel, de regeneratie, stabiliteitscontrole en stuurhulp aan. BMW spreekt van een tot 20 keer snellere reactietijd dan voorheen, wat zich vertaalt naar een scherp, precies en uitermate vloeiend rijgedrag. Volgens het merk gebeurt 98% van de vertragingen door regeneratie, zonder dat je daar als bestuurder wat van merkt.

De iX3 is een veelweger, maar onderweg lijkt zijn hoge gewicht (2,3 ton) als sneeuw voor de zon te smelten. Deze SUV is verrassend vinnig, zonder in te boeten aan stabiliteit, comfort, voorspelbaarheid en zelfverzekerdheid. Zijn zwaartepunt is dan ook laag en zijn gewichtsverdeling geoptimaliseerd.

Slimme functies en connectiviteit

Dankzij de nieuwe software-architectuur is de iX3 uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen. Zo kan hij autonoom parkeren of een krappe plek verlaten via de smartphone of door een druk op de knop. Handig voor wie met parkeerstress kampt, al is de klus niet per se sneller geklaard dan wanneer je zelf aan het stuur draait.

De Highway Assistant verdient een speciale vermelding. Het laat toe om autonoom te rijden tot 130 km/u, inclusief rijstrookwissels na een eenvoudige blik in de zijspiegel. Het systeem behoort tot de meest geavanceerde op de markt, maar hou er rekening mee dat de bestuurder verantwoordelijk blijft.

Conclusie

De nieuwe iX3 is geen update maar een wedergeboorte. Hij scoort niet alleen met zijn looks, indrukwekkende actieradius en laadvermogen, maar ook met zijn dynamisch weggedrag en hoog comfortgehalte. Op de fleetmarkt zijn zijn kansen op succes bijzonder groot, en ook particuliere klanten riskeren en masse in zwijm te vallen.

Bovendien is dit slechts een voorbode van wat BMW, dat de standaard voor elektrische mobiliteit opnieuw wil definiëren, nog allemaal in petto heeft. Belgische prijzen voor de BMW iX3 50 xDrive starten vanaf € 69.900 incl. BTW.

 

Written by FLEET.be