FAQ elektrisch rijden

Veelgestelde vragen over elektrische wagens en laadoplossingen

c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

FAQ elektrisch rijden

Veelgestelde vragen over elektrische wagens en laadoplossingen

Snel naar meer info over

Ik heb een probleem met mijn laadpaal van KBC Autolease.

  • Open de 50five-app.
  • Selecteer het menu ‘Klantenservice’.
  • Kies ‘AI Chatbot’.
    • De chatbot biedt verschillende mogelijke oplossingen en beantwoordt veelgestelde vragen.
    • Als het probleem niet is opgelost, krijg je de optie om doorverwezen te worden naar de helpdesk.
    • Via de chatbot kun je ook een ticket aanmaken voor verdere ondersteuning.
  • transacties opvolgen;   
  • facturen en vergoedingsdocumenten raadplegen en downloaden;
  • de status van je laadstation raadplegen.
  • laadpunten in de buurt zoeken;
  • tarieven raadplegen;
  • een overzicht van je transacties raadplegen;
  • de status van de laadpas raadplegen;
  • laadpas blokkeren na verlies;
  • support, AI chatbot, ticketservice opvolgen.

Heb ik een elektrisch rijprofiel?

Een diesel- of benzinewagen voltanken duurt hooguit 10 minuten en je kunt weer vlot 600 à 900 km rijden. Een elektrische wagen met een actieradius van 400 km volledig laden duurt een 10-tal uur. Da’s een hele verandering.

Hoe kan ik weten of ik een elektrisch rijprofiel heb?
Als je volmondig akkoord gaat met volgende drie stellingen:

  1. Mijn elektrische wagen heeft ruim voldoende rijbereik voor mijn dagelijkse verplaatsingen.
  2. Ik kan mijn elektrische wagen efficiënt en veilig opladen zodat ik onbezorgd mijn volgende rit kan aanvangen.
  3. Ik vind een elektrische wagen naar mijn keuze die past binnen mijn budget

Bij elektrische wagens gaat het vaak over het rijbereik, ook wel ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden met een volle batterij, zonder onderweg bij te laden.

Het rijbereik is – samen met de laadoplossing en het beschikbare budget – een van de bepalende factoren bij de keuze voor een elektrische wagen.

Het rijbereik van een elektrisch voertuig hangt af van

  • De bruikbare energiecapaciteit van de batterij (in kWh)
  • Het reële verbruik (in kWh/100km). Dit verbruik is sterk afhankelijk van de rijstijl en van de rijomstandigheden zoals gebruik van verwarming of airco.

Tabel: het rijbereik is afhankelijk van de bruikbare batterijcapaciteit en het reële verbruik.

rijbereik elektrische wagen

Hou bij de keuze van je elektrische wagen rekening met de volgende vuistregel: rijbereik ≥ dagelijkse kilometers × 1,5

Zo kun je je dagelijkse verplaatsing doen zonder onderweg bij te laden, ook in de winter als de verwarming aanstaat of in de zomer als de airco draait.

  • Rij je dagelijks bv. 80 km, dan moet het rijbereik minstens 120 km zijn.
  • Rij je dagelijks bv. 200 km, dan moet het rijbereik minstens 300 km zijn.

Een elektrische wagen met een klein rijbereik is de ideale oplossing in een stadsomgeving. Eentje met een groot rijbereik daarentegen kan perfect lange autosnelwegritten aan en vormt zo een volwaardig alternatief voor een benzine- of dieselwagen, zelfs voor bestuurders die jaarlijks 50.000 km of meer rijden.

Nuttige websites

Als EV-rijder wil je je elektrische wagen efficiënt en veilig opladen. Zo kun je onbezorgd je volgende rit aanvangen.

De ideale oplossing is een laadpaal thuis

Aan een laadpaal thuis kun je altijd laden tegen een matig kWh-tarief. En je kunt ook je huisgenoten, bezoekers en zelfs je buren laten opladen, al dan niet tegen betaling.

Ben je huurder van een huis of appartement, maak dan duidelijke afspraken met de eigenaar. 

Ben je eigenaar van een appartement, maak dan duidelijke afspraken met de andere eigenaars en met de syndicus.

Laden op het werk en onderweg

Kan er geen laadpaal geïnstalleerd worden? Bestudeer dan eerst grondig of laden op het werk en/of aan publieke laadpunten volstaat om vlot elektrisch te kunnen rijden. Lukt dat? Prima.

Hou bij de keuze van je elektrische wagen extra rekening met de dagelijkse kilometers en met de batterijcapaciteit en het reële verbruik.

Kun je je elektrische wagen niet efficiënt laden? Of is je budget ontoereikend?

Kies dan een zuinige wagen op fossiele brandstof.

Het leasebudget is dé gemeenschappelijke voorwaarde van werknemer en werkgever. De werkgever bepaalt en limiteert het budget en binnen dat budget kun je als werknemer je keuze maken.

Raadpleeg de budgetbepaling in de car policy (wagenparkreglement) van je bedrijf en/of in KBC MoveSmart.

Elektrische wagens en elektrische terminologie

De elektrische auto is in feite een relatief eenvoudig concept. We sluiten een batterij aan op een elektromotor, we monteren vier wielen en we hebben een elektrische auto.

Elektromotor
Bij een elektrische wagen gebeurt alle aandrijving via een of meerdere elektromotoren. De elektromotor wordt aangedreven door de elektrische energie uit de batterij.

Batterij
Een elektrische wagen beschikt over een batterij die gelijkstroom levert en ontvangt. Het publieke elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Om de batterij van een elektrisch voertuig te kunnen laden via het elektriciteitsnet, heeft elk elektrisch voertuig een omvormer aan boord, die de wisselstroom omzet in gelijkstroom.

Batterijcapaciteit
De energie wordt opgeslagen in de batterij. De energiecapaciteit van de batterij (of batterijcapaciteit) wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh) en varieert van 15 kWh tot meer dan 100 kWh.

Verbruik
Het verbruik van een elektrische wagen wordt uitgedrukt in kWh/100 km en varieert van 10 tot 25 kWh/100 km.

Rijbereik of actieradius
Het gemiddelde rijbereik hangt enerzijds af van de energiecapaciteit van de batterij en anderzijds van het verbruik en varieert van 100 km tot meer dan 500 km.

Verbrandingsmotor en elektromotor
Een plug-in hybride heeft twee motoren, een verbrandingsmotor – meestal op benzine – en een krachtige elektromotor. Een PHEV is zeer krachtig, omdat de verbrandingsmotor en de elektromotor ook simultaan werken. De wagen heeft een (theoretisch) laag normverbruik en dus ook een lage CO2-emissie.

Batterij
De batterij kun je op voorhand opladen aan een stopcontact of aan een laadpaal.

Batterijcapaciteit
Tot 34 kWh.

Rijbereik
Afhankelijk van het voertuig kan er tot 140 km 100% elektrisch worden gereden. Wanneer de batterij leeg is, neemt de benzine- of dieselmotor de aandrijving over.

Raadpleeg de websites van de autoconstructeurs.

Een volledig overzicht van alle elektrische auto’s vind je op deze EV Database.

Je hoeft geen technische kennis te hebben om een elektrische wagen en het opladen van een elektrische wagen te begrijpen, maar het is wel handig als je vertrouwd bent met een aantal termen, zoals laadvermogen, energiecapaciteit van de batterij, elektrisch verbruik, laadtijd en laadsnelheid.

termen elektrische wagen

Bij elektrische wagens gaat het vaak over het rijbereik, ook wel ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden met een volle batterij, zonder onderweg bij te laden.

Net zoals bij een wagen op fossiele brandstof hangt het rijbereik van een elektrische wagen af van 2 parameters:

  • De hoeveelheid energie in het batterijpack of in de brandstoftank
  • Het reële verbruik

Als je weet hoeveel energie er in de batterij zit en hoeveel de wagen verbruikt, kun je makkelijk het werkelijke rijbereik of de actieradius berekenen:

bruikbare batterijcapaciteit / reëel verbruik = reëel rijbereik

Meer info

Het laadvermogen speelt een belangrijke rol bij het opladen van een elektrische wagen. Hoe groter het laadvermogen, hoe sneller de batterij zal opladen.

Volgende factoren bepalen hoe snel een elektrisch voertuig kan opladen aan een laadstation:

  • De batterijlader/omvormer in de wagen
    • Hoeveel fasen kan de omvormer aan?
    • Hoeveel stroom (in ampère) kan de omvormer verwerken?
  • De aansluiting van het laadstation (aantal fasen en ampère) op het elektriciteitsnet
  • De elektrische (thuis)installatie (aantal fasen en ampère)

Het maximale vermogen waarmee een elektrisch voertuig kan laden, wordt bepaald door de zwakste schakel in deze keten.

Het laadvermogen wordt uitgedrukt in kilowatt, afgekort kW. 1 kilowatt = 1.000 Watt.

Energie is vermogen gedurende een bepaalde tijd en wordt uitgedrukt in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh). De energiecapaciteit van een batterij van een elektrische wagen wordt uitgedrukt in kilowattuur of kWh. 

De huidige generatie elektrische wagens heeft een batterijcapaciteit tussen 15 en 100 kWh.

Voorbeeld: een elektrische wagen met een reële batterijcapaciteit van 60 kWh en een reëel verbruik van 15 kWh/100 km heeft een rijbereik van 400 km. 

Net zoals bij fossiele wagens wordt het verbruik van een elektrische wagen uitgedrukt in ‘hoeveelheid brandstof’ per 100 km. Maar in plaats van ‘liters’ spreken we bij elektrische wagens over kilowattuur.

De huidige generatie elektrische wagens heeft een verbruik tussen 15 en 30 kWh per 100 km.

De laadtijd is de tijd in uur die nodig is om de batterij van een elektrische wagen op te laden, van 0% tot 100%.

De laadtijd is afhankelijk van

  • De energiecapaciteit van de batterij (in kWh)
  • Het (maximale) laadvermogen (in kW)

Hoe wordt de laadtijd berekend van een lege tot een volle batterij (bij lineaire berekening)?

batterijcapaciteit in kWh / (laadvermogen in kW × rendement van 90%)

Voorbeeld

  • 64 kWh / (2,3 kW x 90%) = 31 uur
  • 64 kWh / (7,4 kW x 90%) = 9,5 uur

De laadsnelheid geeft aan hoeveel kilometer aan rijbereik een batterij per uur wordt bijgeladen.

De laadsnelheid is afhankelijk van

  • Het maximale laadvermogen (in kW)
  • Het energieverbruik van de elektrische wagen (in kWh/100km)

Hoe wordt de laadsnelheid berekend?

(laadvermogen in kW × rendement van 90%) / verbruik in kWh per 100 km

Voorbeeld

  • (2,3 kW x 90%) / 15 kWh per 100 km = 14 km/uur of 7,25 uur per 100 km
  • (7,4 kW x 90%) / 15 kWh per 100 km = 44 km/uur of 2,25 uur per 100 km

Hoe laad ik mijn elektrische wagen op?

Elke auto heeft energie nodig. Bij een conventionele auto wordt die energie gehaald uit benzine of diesel. Bij een elektrische auto wordt de energie uit de batterij gehaald. En de batterij wordt opgeladen via het elektriciteitsnet.

Er bestaan drie methoden of modes om de batterij van een elektrische wagen op te laden;

Laadmethode AC of DC* Bron van elektrische energie Aantal fasen Laadkabel
Mode 2 AC-laden Gewoon stopcontact 1-fasig Beveiligd
Mode 3 AC-laden Laadstation 1-fasig of 3-fasig Beveiligd
Mode 4 DC-laden Snellaadstation 3-fasig Beveiligd

* AC-laden = laden op wisselstroom
  DC-laden = laden op gelijkstroom

Mode 2 (AC-laden) is laden aan een gewoon huishoudelijk stopcontact via een losse laadkabel met ingebouwde beveiliging.

  • Mode 2-laadkabels
    • Laadkabel die wordt geleverd bij het voertuig
    • ‘Slimme’ laadkabel
  • Maximaal laadvermogen = 2.300 Watt of 2,3 kW
  • Laadtijd* voor 100 km = 7,25 uur
  • Laadsnelheid* = 14 km/uur

* bij een elektrisch verbruik van 15 kWh/100 km

Advies: gebruik nooit een verlengsnoer.

Mode 3 (AC-laden) is laden aan een laadstation of laadpaal dat een vast onderdeel is van de elektrische (thuis)installatie. Deze methode wordt gebruikt door (semi)publieke laadpalen, laadpalen thuis en op het werk.

  • Het laadvermogen varieert van 3,7 kW tot 22 kW
  • Laadtijd* voor 100 km: van 45 min. tot 4,5 uur
  • Laadsnelheid* van 22 km/uur tot 133 km/uur

* bij een elektrisch verbruik van 15 kWh/100 km

Advies
Bewaar twee laadkabels in de koffer van je elektrische wagen:.

  1. Mode 3-laadkabel om te laden aan een (publieke) laadpaal
  2. Mode 2-laadkabel (met ingebouwde beveiliging) om te laden aan een huishoudelijk stopcontact

De type 2-stopcontacten op een laadpaal en op een EV zijn niet identiek, maar complementair. Daardoor kun je de laadkabel maar in één richting aansluiten, ook als beide uiteinden van type 2 zijn.

Sommige elektrische voertuigen kunnen driefasig geladen worden.
Voorwaarden

  • Je woning heeft een driefasige aansluiting op het elektriciteitsnet
  • Je thuislaadstation is driefasig aangesloten
  • Je gebruikt een geschikte laadkabel

Om driefasig te kunnen laden, is er 400 V nodig. Bij een driefasige aansluiting van 230 V is een transformator nodig om driefasig te kunnen laden. Sommige EV’s kunnen wel laden aan een driefasig laadpunt gevoed met 230 V, maar daarbij gebruiken ze maar 2 van de 3 fasen zodat het vermogen lager ligt.

De keuze tussen een driefase 3 x 230 V en 3 x 400 V + N kun je niet zelf maken, maar is afhankelijk van het distributienet in je straat.

EV-stekker en EV-connector

Voorbeeld
Elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 64 kWh en een elektrisch verbruik van 15 kWh per 100 km

Laadvermogen1 Laadtijd2 Laadsnelheid3
3,7 kW 19 uur 15 min 22 km/uur
5,8 kW 12 uur 15 min 35 km/uur
7,4 kW 9 uur 30 min 44 km/uur
11,1 kW 6 uur 25 min 66 km/uur
17,3 kW 4 uur 5 min 103 km/uur
22,2 kW 3 uur 15 min 133 km/uur

1 Voorwaarde: het laadstation is maximaal afgesteld op de elektrische wagen, nl. op het aantal fasen van de omvormer van de EV en op de hoeveelheid stroom die de omvormer kan verwerken.

2 Laadtijd van een lege tot een volle 64 kWh-batterij bij lineaire berekening.

3 Laadsnelheid bij een elektrisch verbruik van 15 kWh per 100 km.

snellaadstation mode 4
Afbeelding Snellaadstation

Mode 4 (DC-laden) is laden aan een snellaadstation met gelijkstroom. De batterij wordt rechtstreeks door het laadstation opgeladen. Hierdoor zijn veel hogere laadsnelheden mogelijk dan bij wisselstroom. Om te kunnen laden aan een snellaadstation, moet het elektrische voertuig daarvoor uitgerust zijn.

  • Het laadvermogen varieert van 50 kW tot > 175 kW
  • Laadtijd* voor 100 km van 6 tot 20 minuten
  • Laadsnelheid* van 300 km/uur tot + 1.000 km/uur

* Bij een verbruik van 15 kWh/100 km

Bij een snellaadstation is de laadkabel altijd vast verbonden met het laadstation. Veel snellaadstations uitgerust met drie kabels, elk met een andere EV-connector.

 1.  CCS (Combined Charging System): snelladen in mode 4,
 2.  Chademo (Charge de Move): snelladen in mode 4
 3.  Type 2-connector: laden in mode 3.

Het (maximale) vermogen bij het opladen van een elektrisch voertuig aan een laadpaal thuis of een publieke laadpaal (mode 3 of AC-laden) wordt bepaald door drie factoren.

  1. Aansluiting van de elektrische installatie op het elektriciteitsnet
    • 1-fasig of 3-fasig?
    • 1 x 230V, 3 x 230V of 3 x 400V? Indien 3-fasig, is er een Neuter (N)?
  2. Aansluiting van het laadstation op de elektrische installatie
    • 1-fasig of 3-fasig?
    • Hoeveel stroom (in ampère) per fase?
  3. Boordlader of omvormer in de elektrische wagen
    • Hoeveel fasen kan de omvormer in het voertuig aan?
    • Hoeveel stroom (in ampère) kan de omvormer van het voertuig verwerken?

De zwakste ‘schakel’ in de ketting bepaalt het maximale laadvermogen. 

Optimaal laadvermogen

Voorbeeld 1: je hebt een elektrische wagen met een monofasige omvormer van 25A

  • Welke aansluiting levert het hoogste laadvermogen?
    • Een monofasige aansluiting op (minstens) 25A
    • Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
  • Wat als het laadstation monofasig op 32A is aangesloten?
    • De omvormer van de elektrische wagen kan slechts 25A aan
    • Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
  • Wat als het laadstation driefasig op 16A is aangesloten?
    • De omvormer van de elektrische wagen kan slechts 1 fase aan
    • Het laadstation kan per fase slechts 16A leveren
    • Het maximale laadvermogen is 3,7 kW

Voorbeeld 2: je hebt een elektrische wagen met driefasige omvormer van 32A

  • Welke aansluiting levert het hoogste laadvermogen?
    • Een driefasige aansluiting op 32A
    • Het maximale laadvermogen is 22,2 kW
  • Wat als het laadstation driefasig op 16A is aangesloten?
    • Het laadstation kan per fase slechts 16A leveren
    • Het maximale laadvermogen is 11,1 kW
  • Wat als het laadstation monofasig op 25A is aangesloten?
    • Het laadstation kan slechts 1 fase aan
    • Het laadstation kan op die ene fase slechts 25A aan
    • Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
Bron van elektrische energie Maximaal laadvermogen Laadsnelheid* Laadtijd voor 100 km*
Stopcontact (mode 2) 2,3 kW 14 km/uur 7 uur 15 min
Laadpaal thuis of publieke
laadpaal (mode 3)
3,7 kW 22 km/uur 4 uur 30 min
  5,8 kW 35 km/uur 2 uur 50 min
  7,4 kW 44 km/uur 2 uur 15 min
  11,1 kW 66 km/uur 1 uur 30 min
  17,3 kW 103 km/uur 1 uur
  22,2 kW 133 km/uur 45 min
Snellaadstation (mode 4) 50 kW 300 km/uur 20 min
  175 kW 1.000 km/uur 6 min

* Bij een verbruik van 15 kWh per 100 km

De laadoplossingen van KBC Autolease

KBC Autolease biedt – in combinatie met een elektrische wagen – drie laadoplossingen in het leasecontract aan:

  • een complete laadoplossing in het eerste leasecontract:dat is een laadpaal voor thuis, een abonnement op de laadpaal en een laadpas;
  • een complete laadoplossing in het tweede leasecontract:abonnement op de laadpaal uit een vorig KBC Autolease-leasecontract en een laadpas;
  • alleen een laadpas.

Meer info over de laadoplossingen en over de prijzen

Voor de laadpalen werkt KBC Autolease samen met 50five en voor de laadpas met Shell Fleet Solutions. 

50five is een Charge Point Operator of CPO
De charge point operator (CPO) is de uitbater van de laadpaal of de partij die de laadpaal beheert voor de eigenaar. De CPO beheert de gegevens van de laadtransacties die op de laadpaal worden uitgevoerd en kan op basis daarvan verschillende slimme diensten aanbieden. Via het platform van de CPO kan de eigenaar van de laadpaal bepalen of de laadpaal privé of publiek toegankelijk is. De CPO kan de thuislaadsessies vergoeden aan de consument/werknemer en factureren (eventueel via de leasingmaatschappij) aan de werkgever.

Shell Fleet Solutions is een Mobility Service Provider of MSP
De mobility service provider (MSP) is de uitgever van de laadpas. De laadpas wordt gebruikt om een laadsessie te starten en te stoppen en bepaalt ook de achterliggende facturatie. Als de laadpas wordt gebruikt bij een (semi-) publieke laadpaal, is het de MSP die op basis van het geldende roamingcontract het bedrag bepaalt dat finaal wordt gefactureerd aan de eindklant.

 

De complete thuislaadoplossing van KBC Autolease omvat:

  • een laadstation van 50five, inclusief installatie en AREI-keuring; 
  • een abonnement op de laadpaal o.a. voor de terugbetaling van de thuislaadsessies;
  • een laadpas – dit is een hybride Network Fleet Card  van Shell – om elektrisch te laden aan je laadpaal thuis en aan meer dan 99% van de openbare laadpalen in België.

50five is de uitbater van de laadpaal (CPO) en Shell is de uitgever van de laadpas (MSP). De laadpas wordt door 50five gekoppeld aan het laadstation en is als dusdanig geregistreerd als ‘gekende’ laadpas.

Wat zijn daarvan de belangrijkste voordelen?

  • Het terugbetalingstarief (in euro per kWh) wordt automatisch door 50five ingesteld aan het CREG-tarief en wordt één op één doorgerekend aan de werkgever, vrij van btw en zonder extra roamingkosten.
  • De btw-vrije doorrekening van de “thuislaadsessies” berust op de btw-figuur van de voorgeschoten kosten (artikel 28, 5° Wb. Btw).
    Dat houdt in dat de kosten voor “thuislaadsessies” door KBC Autolease in naam en voor rekening van de onderneming zijn voorgeschoten en vervolgens worden gerecupereerd.

Opgelet: KBC Autolease kan een laadsessie enkel als “thuislaadsessie” registreren als 50five de uitbater is van de laadpaal en als Shell de uitgever is van de laadpas. Bovendien moet de laadpaal deel uitmaken van het huidige leasecontract van KBC Autolease of moet de laadpaal deel hebben uitgemaakt van een vorig leasecontract en moet de laadpas deel uitmaken van het huidige leasecontract.

Wil je je elektrische wagen efficiënt en veilig opladen? Dan is een laadstation thuis de optimale oplossing. 

Voordelen

  • Je wagen laadt veel sneller op dan aan een stopcontact
  • Laadstations leveren meer vermogen dan een stopcontact
  • Elektriciteit is thuis goedkoper dan aan een openbaar laadstation
  • Het elektriciteitsverbruik wordt gemeten en kan verrekend worden
  • Laadstations hebben geen risico op oververhitting

Je kunt een laadstation laten installeren in je garage, op je oprit of onder je carport. Je moet er enkel de nodige ruimte voor hebben. De garage kan aanpalend zijn aan je woning, maar het mag ook een garagebox of een ondergrondse garage zijn.

In dit scenario is 50five niet de uitbater of CPO van de laadpaal thuis dus de installatie van de laadpaal en het vergoeden van thuislaadsessies wordt door een andere partij uitgevoerd.


Heb je een laadpas in je KBC Autolease-leasecontract en wil je met deze laadpas laden aan je eigen laadpaal? Hou bij de keuze van je laadpaal zeker rekening met het volgende:

  • Om de laadsessies thuis te kunnen vergoeden aan de werknemer en te factureren aan de werkgever, moet de laadpaal geconnecteerd zijn met de backoffice van de uitbater van de laadpaal (CPO).
  • In de meeste gevallen zal de backoffice van de CPO niet toelaten om de laadpas van Shell te registreren; de verrekening van de kosten zal dan gebeuren volgens de geldende roamingtarieven die Shell – als uitgever van de laadpas - is overeengekomen met de uitbater van de laadpaal.
    De laadpaal moet in dat geval semipubliek worden opengesteld, zodat gastgebruik is toegestaan.

Opgelet: KBC Autolease kan een laadsessie enkel als “thuislaadsessie” registreren als 50five de uitbater is van de laadpaal en als Shell de uitgever is van de laadpas. Bovendien moet de laadpaal deel uitmaken van het huidige leasecontract van KBC Autolease of moet de laadpaal deel hebben uitgemaakt van een vorig leasecontract en moet de laadpas deel uitmaken van het huidige leasecontract.

Shell kan een laadpaal van een andere uitbater namelijk niet onderscheiden van een publieke laadpaal. Deze laadsessies zijn onderhevig aan 21% btw.

laadstation

Ja, dat kan. 

Je bent dan gastgebruiker aan je eigen 50five-laadstation. Zie faqvraag ‘Kunnen mijn gasten laden aan mijn laadstation?’ 

KBC Autolease biedt de hybride Network Fleet Card van Shell aan. 

Met de nationale ‘hybride’ laadpas kun je in België

  • elektrisch laden
    • aan je thuislaadstation;
    • eventueel op het werk;
    • aan 99% van de openbare laadstations (AC-laders) en aan snelladers (DC-laders) zoals Ionity en Fastned , uitgezonderd de Tesla Superchargers. 
  • fossiele brandstof tanken.

Met de internationale ‘hybride’ laadpas heb je bovendien toegang tot het Shell Recharge Solutions-netwerk – het grootste netwerk van openbare laadstations met 700 000 laadstations in 35 Europese landen – en kun je tanken in alle Shell-tankstations en de meeste Esso-, Eni- en Avia-tankstations in Europa. 

Via de Shell Recharge app vind je beschikbare openbare laadpalen in de buurt en onderweg. 

Meer info over de laadpassen

Als je een laadpaal, een abonnement op de laadpaal en een laadpas in je KBC Autolease-leasecontract hebt en als je werkgever de laadsessies thuis vergoedt, dan kan een automatische vergoeding worden ingesteld. Het terugbetalingstarief (in euro per kWh) is standaard gebaseerd op het nationale CREG-tarief.

  • 50five stelt het CREG-tarief automatisch in. 
  • De laadpaal registreert het elektrisch thuisverbruik (uitgedrukt in kWh) en stuurt deze info door naar 50five.
  • De bestuurder ontvangt
    • van 50five maandelijks – rond de 15e van de maand – een terugbetalingsdocument met informatie over de thuislaadsessies van de vorige maand;
    • van Threeforce B.V. maandelijks een vergoeding voor de thuislaadsessies op basis van het verbruik en het ingestelde CREG-tarief. De uitbetaling gebeurt 4 weken na verzending van het terugbetalingsdocument. Voorbeeld: voor de laadsessies van mei ontvang je rond 15 juni het terugbetalingsdocument en rond 15 juli de vergoeding op je rekening.  
  • Deze laadsessies worden aan KBC Autolease gefactureerd.
  • KBC Autolease factureert maandelijks een elektriciteitsprovisie aan de werkgever en rekent periodiek de reële kosten af. 
Shell Recharge-app

Met de gratis Shell Recharge-app vind je beschikbare openbare laadpalen in de buurt en onderweg.

  • Download deze app gratis via de App Store of Google Play Store.
  • Je krijgt in real time inzicht in de beschikbaarheid, laadsnelheid en laadtarieven van specifieke laadpalen.
  • De app meldt wanneer je favoriete laadpaal weer beschikbaar is.
  • In de app kun je een Shell Recharge-laadpas bestellen. Met deze laadpas kun je in het buitenland laden voor eigen rekening en zo heb je bovendien een ‘reservepas’ achter de hand.

Voor laadbeurten in het buitenland of aan snelladers kun je een privélaadpas gebruiken.  

  • In de app van Shell Recharge kun je een privé Shell Recharge-laadpas bestellen. Met deze laadpas laad je aan snelladers en in het buitenland voor eigen rekening. Zo heb je een ‘reservepas’ achter de hand. 
  • Een overzicht van in België beschikbare laadpassen en de bijbehorende kosten vind je op
  • Sommige autoconstructeurs bieden zelf een laadpas aan, inclusief voordeeltarief bij bepaalde Charge Point Operators. 

Tip
Download de app die bij jouw laadpas hoort. Met die app vind je de laadpunten waar je terecht kunt met je laadpas. Handig om je rit voor te bereiden.  

Van offerte en bestelling tot installatie van het laadstation en levering van de elektrische wagen

Zowel het elektrische voertuig als de laadoplossing zit in de offerte van KBC Autolease.

  • Elektrische wagen
    • Financiële huur 
    • Alle diensten: reparatie, onderhoud, banden, verzekeringen...
  • Eén van de drie laadoplossingen
    • Een complete laadoplossing in het eerste leasecontract: dat is een laadpaal, een abonnement op de laadpaal en een laadpas.
    • Een complete laadoplossing in het tweede leasecontract: abonnement op de laadpaal uit een vorig KBC Autolease-leasecontract en een laadpas.
    • Alleen een laadpas.
  1. Start KBC MoveSmart
    Meer info over KBC MoveSmart
  2. Ga naar 'Offertes' en klik op 'Offerte auto' om een simulatie te starten
  3. Kies je mobiliteitsplan
  4. Stel je elektrische wagen samen (packs, opties en eventuele accessoires). Gebruik zoveel mogelijk de codes die op de offerte van je merkdealer staan.
  5. Kies je laadoplossing
    • Ik wil een laadpaal, inclusief abonnement en laadpas
    • Ik wil een nieuwe laadpas en een nieuw abonnement op de laadpaal uit mijn vorige KBC Autolease-contract
    • Ik wil enkel een laadpas om publiek te laden
    • Ik regel alles zelf. Ik wil geen laadpaal of laadpas bij KBC Autolease.     
  6. Kies de kleur en bekleding
  7. Controleer de voertuigprijs en de gekozen opties in de samenvatting
  8. Klik op 'Opslaan' om de offerte te bewaren
  9. Wil je bestellen? Klik op 'Goedkeuren'.
    KBC Autolease bestelt je elektrische wagen en brengt in voorkomend geval 50five op de hoogte van je bestelling van een laadstation. 

Vraag aan KBC Autolease een offerte van een elektrische wagen met de gewenste laadoplossing.

  • KBC Autolease
    • Bestelt je elektrische wagen bij de gekozen dealer
    • brengt 50five op de hoogte van je bestelling van een laadstation.
  • 50five
    • neemt telefonisch contact met je op om een videogesprek in te plannen;
    • maakt tijdens dit videogesprek de nodige foto's en adviseert je over de beste locatie voor de laadoplossing en over eventuele bijkomende installatiekosten. Dat zijn extra installatiekosten die de prijs van de basisinstallatie overschrijden, bijvoorbeeld graafwerken of de montage van het laadstation op een paal.
      Kan er geen correcte analyse worden gemaakt op basis van het videogesprek? Dan zal een specialist van 50five een schouwing ter plaatse komen doen. Dat kost 202 euro (excl. btw). 
  • KBC Autolease ontvangt de 50five-offerte voor de standaardinstallatie en keurt deze offerte onmiddellijk goed. 
  • Jij ontvangt de 50five-offerte voor de eventuele bijkomende installatiekosten en moet deze offerte goedkeuren. 
  • 50five neemt telefonisch contact met je op om de installatie in te plannen. De installatie gebeurt ongeveer zes weken na de goedkeuring van de offerte. De installatie moet verplicht gekeurd worden. 50five maakt de afspraak met een AREI-keurder.
  • Een AREI-keurder keurt de installatie. Vanaf nu mag je je elektrische wagen laden aan je laadstation. 
  • KBC Autolease
    • brengt je op de hoogte als je elektrische wagen klaar staat bij de merkdealer voor aflevering;
    • meldt aan 50five dat je laadstation mag geactiveerd worden.
  • 50five stuurt je (via LastMileSolutions) een mail met duidelijke instructies o.a. om je te registreren op hun platform, om in te loggen op de 50five-app en om je laadpas te koppelen. 
  • Jij koppelt je laadpas (die door KBC Autolease werd afgeleverd) aan je account.
    Vanaf nu kan je met je laadpas laden aan je eigen laadstation. De laadpas is sowieso al geactiveerd voor het gebruik aan openbare laadpalen. 

 

Een vooronderzoek is inderdaad noodzakelijk. Enerzijds om zeker te zijn dat een laadpaal veilig kan worden aangesloten op de huidige elektriciteitsinstallatie. Daarnaast is het ook de enige manier om een nauwkeurige offerte te kunnen opmaken voor de specifieke thuissituatie van de eindgebruiker. 

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door 50five via een videogesprek. Tijdens dit videogesprek maakt de medewerker van 50five de nodige foto's en adviseert hij jou over de beste locatie voor de laadoplossing en over eventuele bijkomende installatiekosten. Dat zijn extra installatiekosten die de prijs van de basisinstallatie overschrijden, bijvoorbeeld graafwerken of de montage van het laadstation op een paal.

Nee.

KBC Autolease zal pas een aanvraag tot vooronderzoek indienen bij 50five na ontvangst van een getekende leaseofferte. 

Activatie en gebruik van de laadpaal en de laadpas van KBC Autolease

Zodra de wagen klaarstaat voor levering, brengt KBC Autolease je op de hoogte en meldt KBC Autolease aan 50five dat je laadstation mag geactiveerd worden. 

50five stuurt je (via LastMileSolutions) een mail met duidelijke instructies o.a. om je te registreren op hun platform, om in te loggen op de 50five-app en om je laadpas te koppelen. 

Jij koppelt je laadpas (die door KBC Autolease werd afgeleverd) aan je account. Vanaf nu kan je met je laadpas laden aan je eigen laadstation. De laadpas is sowieso al geactiveerd voor het gebruik aan openbare laadpalen. 

Als je een laadpaal, een abonnement op de laadpaal en een laadpas in je KBC Autolease-leasecontract hebt en als je werkgever de laadsessies thuis vergoedt, dan kan een automatische vergoeding worden ingesteld. Het terugbetalingstarief (in euro per kWh) is standaard gebaseerd op het nationale CREG-tarief.

  • 50five stelt het CREG-tarief automatisch in. 
  • De laadpaal registreert het elektrisch thuisverbruik (uitgedrukt in kWh) en stuurt deze info door naar 50five.
  • De bestuurder ontvangt
    • van 50five maandelijks – rond de 15e van de maand – een terugbetalingsdocument met informatie over de thuislaadsessies van de vorige maand;
    • van Threeforce B.V. maandelijks een vergoeding voor de thuislaadsessies op basis van het verbruik en het ingestelde CREG-tarief. De uitbetaling gebeurt 4 weken na verzending van het terugbetalingsdocument. Voorbeeld: voor de laadsessies van mei ontvang je rond 15 juni het terugbetalingsdocument en rond 15 juli de vergoeding op je rekening.  
  • Deze laadsessies worden aan KBC Autolease gefactureerd.
  • KBC Autolease factureert maandelijks een elektriciteitsprovisie aan de werkgever en rekent periodiek de reële kosten af. 

Ja, dat kan.  

  • Er kan een extra 50five-account aan het laadstation gekoppeld worden waar geen tarief aan verbonden is. Dan is er uiteraard geen financiële transactie. 
  • De laadsessies worden wel gelogd aan 0 euro. 
  • Dit kan alleen via een 50five-laadpas die de bestuurder ter beschikking kan stellen aan de personen die ‘gratis’ (lees: op kosten van de bestuurder) mogen laden.
  • De bestuurder kan de laadpas en een extra 50five-account aanvragen via een ticket in de 50five-app.

Ja, dat kan.

  • Het gasttarief staat default semi-publiek* open;
  • Het tarief staat standaard op het nationale CREG-tarief + 0,05 euro roamingkosten;
  • Als ‘eigenaar’ van de laadpaal ontvang jij het CREG-tarief. 
  • Aan- of uitzetten van gasttarief of wijziging van het tarief kan via een ticket in de 50five-app..

* semi-publiek = laadstation is niet zichtbaar in apps

Netgebruikers met een laadpaal moeten dat aangeven bij hun distributienetbeheerder. Wie deze verplichting niet nakomt, kan een administratieve boete krijgen. De aangifte van laadpalen voor elektrische voertuigen is verplicht in Vlaanderen en Wallonië, maar nog niet in Brussel. 

Deze nieuwe verplichting beantwoordt aan een noodzaak om de toekomstige elektriciteitsbehoeften van huishoudens en bedrijven beter te begrijpen, vooral met de verwachte toename van het aantal elektrische voertuigen op de Belgische wegen. Deze informatie zal netbeheerders helpen om wijzigingen op het distributienet in te schatten en gerichte aanpassingen uit te voeren.
 

  • In het Vlaamse Gewest heeft de Vlaamse Regulator van de elektriciteits- en gasmarkt (VREG) in juni 2021 een meldingsplicht voor laadpunten voor elektrische wagens ingevoerd.
  • Alle laadpunten die je aansluit op het laagspanningsnet met een laadvermogen vanaf 5 kVA moet je aanmelden bij Fluvius.In het Waalse Gewest is het laatste decreet over de elektriciteitsmarkt op 15 oktober 2022 in werking getreden. Het verplicht elke netgebruiker met een laadpunt om dat aan te geven bij de netbeheerder.
  • In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat de verplichting om laadstations aan te geven momenteel niet, maar dat zal in de nabije toekomst waarschijnlijk veranderen.
  • In het Vlaamse Gewest moet je je laadpaal melden bij Fluvius.
    • Ga naar Fluvius.
    • Zorg dat je de EAN-code van je bestaande elektriciteitsaansluiting bij de hand hebt. Je vindt je EAN-code op de energiefactuur van je leverancier.
    • Wat vul je in bij de volgende velden als je een laadpaal van Shell Recharge hebt?
      • Naam installateur: 50five
      • Type laadinstallatie: 1 laadpunt
      • Aard van de laadinstallatie: privé
      • Zal de laadinstallatie slim opladen? Ja, het laadpunt houdt rekening met een vooraf begrensd piekverbruik
      • Fabrikant laadpunt: Peblar
      • Modelnaam laadpunt (fabrikant): Home Plus
      • Aantal laadpunten (= aantal stekkers/stopcontacten): 1
      • Maximaal ingesteld vermogen per laadpunt: Voor monofasig: 7,4 kW Voor driefasig: 22 kW
  • In het Waalse Gewest zijn er vijf distributienetbeheerders: ORES, RESA, AIEG, AIESH en REW. 
  • In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is Sibelga de netbeheerder, maar is er momenteel geen verplichting om je laadpaal te melden. 

Heb je vragen? Neem contact op met je netbeheerder. 

Je partner kan met zijn/haar laadpas laden als gastgebruiker aan het gasttarief. Het gasttarief staat standaard aan.

Ja, dat kan op eigen kosten. 

De aanvraag voor een verhuis van een laadstation moet altijd via KBC Autolease verlopen en de verhuis moet gebeuren door een door 50five erkende installateur. 

KBC Autolease moet twee aanvragen indienen bij 50five:

  • een demontage van het laadstation op het huidige adres. Het laadstation blijft ter plekke. Demontage en montage gebeurt niet altijd door dezelfde installateur of op dezelfde datum. Daarom moet je het laadstation zelf naar het nieuwe adres brengen. 
  • een montage van het laadstation op het nieuwe adres. Je zult gecontacteerd worden door 50five om via een videogesprek de optimale laadoplossing te plannen. 

Houd rekening met o.a. de volgende kosten:

  • demontage van het laadstation (kostprijs: 202 euro); 
  • montage van het laadstation in je nieuwe woonst. Hiervoor wordt een offerte opgemaakt;
  • AREI-keuring.

De kosten zullen worden gefactureerd aan de bestuurder of de klant. 

Laadstation voor huurders, bewoners van een rijhuis of appartement, mede-eigendom

Ja, dat kan. Voor de installatie van een laadpaal in een appartement zal er altijd een specialist van 50five een schouwing ter plaatse komen doen. Dat kost 202 euro (excl. btw). 

De bestuurder moet zelf de correcte informatie inwinnen en zorgen voor de toelating van de syndicus, van de brandverzekering en van de brandweer om een laadstation te mogen plaatsen. 

Als huurder heb je niet het recht om een laadstation op eigen houtje te installeren. De eigenaar beslist of dat mag.

Als je een laadstation laat installeren, wordt het eigendom van de eigenaar van het huis of appartement, ook als jij ervoor hebt betaald.

Als je geen laadstation kunt plaatsen, moet je je wagen laden aan publieke laadpalen of op het werk. 

  • Om je wagen te laden aan openbare laadstations, heb je een laadpas nodig. Met de laadpas van KBC Autolease bijvoorbeeld laad je je wagen in België aan meer dan 99% van de publieke laadpalen.
  • Check in je wagenparkreglement of het toegestaan is om aan snelladers te laden.

Plan zorgvuldig je laadbeurten op het werk of in de buurt, zeker voor verre verplaatsingen.

Doe de test met de Wegwijzer Elektrisch Rijden. In een paar stappen kom je te weten of elektrisch rijden iets voor jou is en welke elektrische wagens bij jouw profiel passen.

Verzekering van de laadpaal thuis

We raden je zeker aan om je verzekeringsagent in te lichten als je thuis een laadstation laat plaatsen. 
Je verzekeraar neemt het laadstation dan mee op in je brandverzekering.
Het is mogelijk dat de prijs van je verzekering daardoor iets stijgt.

Nee, de laadpaal is niet verzekerd in je autoverzekering. Schade aan je laadpaal door een externe oorzaak is verzekerd in je brandverzekering. Neem daarvoor contact op met je brandverzekeraar.

Neem contact op met je verzekeringsagent. Hij helpt je bij de schadeaangifte.

Op vakantie met een elektrische wagen

Ja hoor, als je je goed voorbereidt, kun je op reis met een elektrische wagen.

Onthoud zeker dit: als je met een volgeladen wagen met twee fietsen op de trekhaak en de airco op 20 °C via de autosnelweg naar je vakantiebestemming rijdt, dan zal het elektrische verbruik fors hoger liggen dan normaal. Op tijd bijladen is dus de boodschap.

We geven je graag volgende gouden tips

  • Stippel je route tijdig uit.
    • Installeer minstens 2 routeplannerapps op je gsm, bijvoorbeeld A Better Route Planner.
    • Download de apps van grote netwerken zoals Ionity, Fastned, Tesla, enz.
    • Zorg dat je vlot overweg kunt met de ingebouwde navigatie in je elektrische auto.
    • Plan je laadstops en neem voldoende marge.
  • Houd het rijbereik van je wagen onderweg in de gaten. Beter nog: laat je medepassagier dit doen.
  • Laad onderweg aan snelladers met een laadvermogen van minstens 50 kW.
    • Selecteer snelladers en minimaal laadvermogen in de app van je laadpas.
    • Er zijn ook snelladers van 100 kW of zelfs 350 kW. Check het maximaal laadvermogen van je wagen.
    • Opgelet: aan snelladers kun je je batterij maar tot 80% opladen.
  • Neem minstens 2 of 3 internationale laadpassen mee. Zorg dat je deze laadpassen bij de hand hebt (dus niet alleen de appversie).
  • Overnacht je onderweg? Kies een hotel of B&B met laadmogelijkheid of met een snellader in de buurt.
  • Reis niet tijdens drukke/zwarte weekends, want dan sta je ongetwijfeld in de file… aan de snelladers.
  • Neem 2 laadkabels mee:
    • Eentje om te laden aan publieke laadstations: laadkabel mode 3.
    • Eentje voor noodgevallen: een laadkabel (mode 2) om te laden aan een gewoon stopcontact (bijvoorbeeld aan je vakantiehuis).
    • Bij de snelladers langs de autosnelweg is de laadkabel altijd vast verbonden met het laadstation. Daarvoor heb je dus geen aparte kabel nodig.
  • Rijd op de autosnelweg met een constante snelheid van 110 km/uur.
  • A Better Route Planner
  • PlugShare
  • Fastned
  • Ionity
  • Tesla
  • Sygic
  • Shell Recharge
  • ANWB
  • Google maps

Technische vragen over laadpalen

Een elektrische laadpaal in België moet op een aparte elektrische kring worden aangesloten, beveiligd door een geschikte differentieelschakelaar en automaat. De erkende installatiepartner van 50five zorgt ervoor dat de installatie voldoet aan alle technische en wettelijke vereisten, zodat deze vervolgens door een onafhankelijk keuringsorgaan kan worden onderworpen aan een AREI-keuring.

Je laadstation of laadpaal wordt het best zo dicht mogelijk bij de elektriciteitskast geïnstalleerd om de installatiekosten te beperken en om binnen het standaard installatiepakket te vallen dat KBC Autolease aanbiedt. Tijdens het videogesprek met 50five word je geïnformeerd over de optimale plek en over eventuele extra (installatie)kosten. 

  • Je hoeft zelf niet voor bekabeling te zorgen.
  • Tijdens het videogesprek wordt besproken welke voorzieningen of voorbereidingen je eventueel zelf kan treffen. 

Plan je laadproces of stel laadschema’s in via de app van je wagen. 

Via de 50five-app zal het binnenkort mogelijk zijn om laadschema’s op je laadpaal te programmeren. Je plugt de laadkabel in en activeert de laadsessie wanneer je de wagen parkeert. De laadsessie zal vervolgens pas aanvangen volgens het geregistreerde schema.

De laadpalen van 50five zijn geschikt voor elk type netaansluiting. Tijdens het videogesprek wordt de optimale laadoplossing besproken en krijg je duidelijk advies.

Statistisch gezien is de kans op brandgevaar bij een elektrische wagen heel wat kleiner dan bij een wagen met verbrandingsmotor. We raden je wel aan om je verzekeringsagent in te lichten als je thuis een laadstation laat plaatsen.

De laadpaal van 50five kan worden gecombineerd met een lokale energieopslag, zoals een thuisbatterij. Een Energy Management System – om de laadpaal en de thuisbatterij aan te sturen – wordt evenwel niet aangeboden door KBC Autolease of 50five. 

Als de wagen wordt geladen op een moment dat de zonnepanelen elektriciteit opwekken, wordt deze elektriciteit gebruikt om de elektriciteitsverbruikers (zoals een wagen) van dat moment te voeden. Als het rendement van de zonnepanelen onvoldoende is om het gewenste laadvermogen te leveren, zal aanvullend netstroom worden gebruikt. 

De laadpaal van 50five bevat echter geen Energy Management System dat het laadproces optimaliseert, rekening houdend met de zonnepanelen of een thuisbatterij. 

Een Energy Management Systeem (EMS) is een krachtig hulpmiddel om het energieverbruik te beheren, te controleren en te optimaliseren. 

Een EMS kan in principe het laadstation aansturen. 50five en KBC Autolease bieden dergelijke systemen evenwel niet aan. De installatie van een EMS en het gebruik ervan in combinatie met een laadstation van 50five vallen volledig onder de verantwoordelijkheid van de bestuurder. 

Algemeen wordt gesteld dat een laadpaal makkelijk acht tot tien jaar dienst kan doen, en dus gedurende twee cycli van een bedrijfswagen meegaat. Afhankelijk van verdere technologische evoluties (zoals vehicle-to-grid-toepassingen) is een snellere vervanging van de laadpaal aangewezen.

Op de laadpaal is een leveranciersgarantie van toepassing zolang het leasecontract loopt en gedurende maximaal vijf jaar. De regeling rond eigendomsoverdracht bij een verhuis of uitdiensttreding zou deel moeten uitmaken van de car policy van je werkgever.

  1. 4G-connectie via simkaart in het laadstation
    Het laadstation is voorzien van een 4G-simkaart en maakt zo online connectie met de backoffice van Shell Recharge Solutions.
  2. Ethernetkabel
    Het laadstation wordt verbonden met de modem via een ethernetkabel. Als er geen modem in de buurt staat, wordt er een UTP-kabel getrokken en een mobiele router geïnstalleerd. 
  3. Wifi 
    In uitzonderlijke gevallen wordt het laadstation online gebracht via wifi. Dit vereist wel dat het laadstation in de buurt staat van de router die het wifi-signaal overbrengt. 

Je kunt je laadstation resetten via het 50five-portaal.

  1. Log in op je account via 50fivebelux.evc-net.com.
  2. Selecteer het menu ‘Oplaadpunten’.
  3. Klik links in de tabel op het ID-nummer van het laadpunt dat je wilt resetten.
  4. Kies ‘Zachte reset’ voor een heropstart van de software.
  5. Kies ‘Harde reset’ voor een heropstart van de hardware.