Snel naar meer info over
Een diesel- of benzinewagen voltanken duurt hooguit 10 minuten en je kunt weer vlot 600 à 900 km rijden. Een elektrische wagen met een actieradius van 400 km volledig laden duurt een 10-tal uur. Da’s een hele verandering.
Hoe kan ik weten of ik een elektrisch rijprofiel heb?
Als je volmondig akkoord gaat met volgende drie stellingen:
- Mijn elektrische wagen heeft ruim voldoende rijbereik voor mijn dagelijkse verplaatsingen.
- Ik kan mijn elektrische wagen efficiënt en veilig opladen zodat ik onbezorgd mijn volgende rit kan aanvangen.
- Ik vind een elektrische wagen naar mijn keuze die past binnen mijn budget.
Bij elektrische wagens gaat het vaak over het rijbereik, ook wel ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden met een volle batterij, zonder onderweg bij te laden.
Het rijbereik is – samen met de laadoplossing en het beschikbare budget – een van de bepalende factoren bij de keuze voor een elektrische wagen.
Het rijbereik van een elektrisch voertuig hangt af van
- De bruikbare energiecapaciteit van de batterij (in kWh)
- Het reële verbruik (in kWh/100km). Dit verbruik is sterk afhankelijk van de rijstijl en van de rijomstandigheden zoals gebruik van verwarming of airco.
Tabel: het rijbereik is afhankelijk van de bruikbare batterijcapaciteit en het reële verbruik.

Hou bij de keuze van je elektrische wagen rekening met de volgende vuistregel: rijbereik ≥ dagelijkse kilometers × 1,5
Zo kun je je dagelijkse verplaatsing doen zonder onderweg bij te laden, ook in de winter als de verwarming aanstaat of in de zomer als de airco draait.
- Rij je dagelijks bv. 80 km, dan moet het rijbereik minstens 120 km zijn.
- Rij je dagelijks bv. 200 km, dan moet het rijbereik minstens 300 km zijn.
Een elektrische wagen met een klein rijbereik is de ideale oplossing in een stadsomgeving. Eentje met een groot rijbereik daarentegen kan perfect lange autosnelwegritten aan en vormt zo een volwaardig alternatief voor een benzine- of dieselwagen, zelfs voor bestuurders die jaarlijks 50.000 km of meer rijden.
Nuttige websites
Als EV-rijder wil je je elektrische wagen efficiënt en veilig opladen. Zo kun je onbezorgd je volgende rit aanvangen.
De ideale oplossing is een laadpaal thuis
Aan een laadpaal thuis kun je altijd laden tegen een matig kWh-tarief. En je kunt ook je huisgenoten, bezoekers en zelfs je buren laten opladen, al dan niet tegen betaling.
Ben je huurder van een huis of appartement, maak dan duidelijke afspraken met de eigenaar.
Ben je eigenaar van een appartement, maak dan duidelijke afspraken met de andere eigenaars en met de syndicus.
Laden op het werk en onderweg
Kan er geen laadpaal geïnstalleerd worden? Bestudeer dan eerst grondig of laden op het werk en/of aan publieke laadpunten volstaat om vlot elektrisch te kunnen rijden. Lukt dat? Prima.
Hou bij de keuze van je elektrische wagen extra rekening met de dagelijkse kilometers en met de batterijcapaciteit en het reële verbruik.
Kun je je elektrische wagen niet efficiënt laden? Of is je budget ontoereikend?
Kies dan een zuinige wagen op fossiele brandstof.
Het leasebudget is dé gemeenschappelijke voorwaarde van werknemer en werkgever. De werkgever bepaalt en limiteert het budget en binnen dat budget kun je als werknemer je keuze maken.
Raadpleeg de budgetbepaling in de car policy (wagenparkreglement) van je bedrijf en/of in KBC MoveSmart.
De elektrische auto is in feite een relatief eenvoudig concept. We sluiten een batterij aan op een elektromotor, we monteren vier wielen en we hebben een elektrische auto.
Elektromotor
Bij een elektrische wagen gebeurt alle aandrijving via een of meerdere elektromotoren. De elektromotor wordt aangedreven door de elektrische energie uit de batterij.
Batterij
Een elektrische wagen beschikt over een batterij die gelijkstroom levert en ontvangt. Het publieke elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Om de batterij van een elektrisch voertuig te kunnen laden via het elektriciteitsnet, heeft elk elektrisch voertuig een omvormer aan boord, die de wisselstroom omzet in gelijkstroom.
Batterijcapaciteit
De energie wordt opgeslagen in de batterij. De energiecapaciteit van de batterij (of batterijcapaciteit) wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh) en varieert van 15 kWh tot meer dan 100 kWh.
Verbruik
Het verbruik van een elektrische wagen wordt uitgedrukt in kWh/100 km en varieert van 10 tot 25 kWh/100 km.
Rijbereik of actieradius
Het gemiddelde rijbereik hangt enerzijds af van de energiecapaciteit van de batterij en anderzijds van het verbruik en varieert van 100 km tot meer dan 500 km.
Verbrandingsmotor en elektromotor
Een plug-in hybride heeft twee motoren, een verbrandingsmotor – meestal op benzine – en een krachtige elektromotor. Een PHEV is zeer krachtig, omdat de verbrandingsmotor en de elektromotor ook simultaan werken. De wagen heeft een (theoretisch) laag normverbruik en dus ook een lage CO2-emissie.
Batterij
De batterij kun je op voorhand opladen aan een stopcontact of aan een laadpaal.
Batterijcapaciteit
Tot 34 kWh.
Rijbereik
Afhankelijk van het voertuig kan er tot 140 km 100% elektrisch worden gereden. Wanneer de batterij leeg is, neemt de benzine- of dieselmotor de aandrijving over.
Raadpleeg de websites van de autoconstructeurs.
Een volledig overzicht van alle elektrische auto’s vind je op deze EV Database.
Je hoeft geen technische kennis te hebben om een elektrische wagen en het opladen van een elektrische wagen te begrijpen, maar het is wel handig als je vertrouwd bent met een aantal termen, zoals laadvermogen, energiecapaciteit van de batterij, elektrisch verbruik, laadtijd en laadsnelheid.

Bij elektrische wagens gaat het vaak over het rijbereik, ook wel ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden met een volle batterij, zonder onderweg bij te laden.
Net zoals bij een wagen op fossiele brandstof hangt het rijbereik van een elektrische wagen af van 2 parameters:
- De hoeveelheid energie in het batterijpack of in de brandstoftank
- Het reële verbruik
Als je weet hoeveel energie er in de batterij zit en hoeveel de wagen verbruikt, kun je makkelijk het werkelijke rijbereik of de actieradius berekenen:
bruikbare batterijcapaciteit / reëel verbruik = reëel rijbereik
Het laadvermogen speelt een belangrijke rol bij het opladen van een elektrische wagen. Hoe groter het laadvermogen, hoe sneller de batterij zal opladen.
Volgende factoren bepalen hoe snel een elektrisch voertuig kan opladen aan een laadstation:
- De batterijlader/omvormer in de wagen
- Hoeveel fasen kan de omvormer aan?
- Hoeveel stroom (in ampère) kan de omvormer verwerken?
- De aansluiting van het laadstation (aantal fasen en ampère) op het elektriciteitsnet
- De elektrische (thuis)installatie (aantal fasen en ampère)
Het maximale vermogen waarmee een elektrisch voertuig kan laden, wordt bepaald door de zwakste schakel in deze keten.
Het laadvermogen wordt uitgedrukt in kilowatt, afgekort kW. 1 kilowatt = 1.000 Watt.
Energie is vermogen gedurende een bepaalde tijd en wordt uitgedrukt in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh). De energiecapaciteit van een batterij van een elektrische wagen wordt uitgedrukt in kilowattuur of kWh.
De huidige generatie elektrische wagens heeft een batterijcapaciteit tussen 15 en 100 kWh.
Voorbeeld: een elektrische wagen met een reële batterijcapaciteit van 60 kWh en een reëel verbruik van 15 kWh/100 km heeft een rijbereik van 400 km.
Net zoals bij fossiele wagens wordt het verbruik van een elektrische wagen uitgedrukt in ‘hoeveelheid brandstof’ per 100 km. Maar in plaats van ‘liters’ spreken we bij elektrische wagens over kilowattuur.
De huidige generatie elektrische wagens heeft een verbruik tussen 15 en 30 kWh per 100 km.
De laadtijd is de tijd in uur die nodig is om de batterij van een elektrische wagen op te laden, van 0% tot 100%.
De laadtijd is afhankelijk van
- De energiecapaciteit van de batterij (in kWh)
- Het (maximale) laadvermogen (in kW)
Hoe wordt de laadtijd berekend van een lege tot een volle batterij (bij lineaire berekening)?
batterijcapaciteit in kWh / (laadvermogen in kW × rendement van 90%)
Voorbeeld
- 64 kWh / (2,3 kW x 90%) = 31 uur
- 64 kWh / (7,4 kW x 90%) = 9,5 uur
De laadsnelheid geeft aan hoeveel kilometer aan rijbereik een batterij per uur wordt bijgeladen.
De laadsnelheid is afhankelijk van
- Het maximale laadvermogen (in kW)
- Het energieverbruik van de elektrische wagen (in kWh/100km)
Hoe wordt de laadsnelheid berekend?
(laadvermogen in kW × rendement van 90%) / verbruik in kWh per 100 km
Voorbeeld
- (2,3 kW x 90%) / 15 kWh per 100 km = 14 km/uur of 7,25 uur per 100 km
- (7,4 kW x 90%) / 15 kWh per 100 km = 44 km/uur of 2,25 uur per 100 km
Elke auto heeft energie nodig. Bij een conventionele auto wordt die energie gehaald uit benzine of diesel. Bij een elektrische auto wordt de energie uit de batterij gehaald. En de batterij wordt opgeladen via het elektriciteitsnet.
Er bestaan drie methoden of modes om de batterij van een elektrische wagen op te laden;
Laadmethode | AC of DC* | Bron van elektrische energie | Aantal fasen | Laadkabel |
Mode 2 | AC-laden | Gewoon stopcontact | 1-fasig | Beveiligd |
Mode 3 | AC-laden | Laadstation | 1-fasig of 3-fasig | Beveiligd |
Mode 4 | DC-laden | Snellaadstation | 3-fasig | Beveiligd |
* AC-laden = laden op wisselstroom
DC-laden = laden op gelijkstroom
Mode 2 (AC-laden) is laden aan een gewoon huishoudelijk stopcontact via een losse laadkabel met ingebouwde beveiliging.
- Mode 2-laadkabels
- Laadkabel die wordt geleverd bij het voertuig
- ‘Slimme’ laadkabel
- Maximaal laadvermogen = 2.300 Watt of 2,3 kW
- Laadtijd* voor 100 km = 7,25 uur
- Laadsnelheid* = 14 km/uur
* bij een elektrisch verbruik van 15 kWh/100 km
Advies: gebruik nooit een verlengsnoer.
Mode 3 (AC-laden) is laden aan een laadstation of laadpaal dat een vast onderdeel is van de elektrische (thuis)installatie. Deze methode wordt gebruikt door (semi)publieke laadpalen, laadpalen thuis en op het werk.
- Het laadvermogen varieert van 3,7 kW tot 22 kW
- Laadtijd* voor 100 km: van 45 min. tot 4,5 uur
- Laadsnelheid* van 22 km/uur tot 133 km/uur
* bij een elektrisch verbruik van 15 kWh/100 km
Advies
Bewaar twee laadkabels in de koffer van je elektrische wagen:.
- Mode 3-laadkabel om te laden aan een (publieke) laadpaal
- Mode 2-laadkabel (met ingebouwde beveiliging) om te laden aan een huishoudelijk stopcontact
De type 2-stopcontacten op een laadpaal en op een EV zijn niet identiek, maar complementair. Daardoor kun je de laadkabel maar in één richting aansluiten, ook als beide uiteinden van type 2 zijn.
Sommige elektrische voertuigen kunnen driefasig geladen worden.
Voorwaarden
- Je woning heeft een driefasige aansluiting op het elektriciteitsnet
- Je thuislaadstation is driefasig aangesloten
- Je gebruikt een geschikte laadkabel
Om driefasig te kunnen laden, is er 400 V nodig. Bij een driefasige aansluiting van 230 V is een transformator nodig om driefasig te kunnen laden. Sommige EV’s kunnen wel laden aan een driefasig laadpunt gevoed met 230 V, maar daarbij gebruiken ze maar 2 van de 3 fasen zodat het vermogen lager ligt.
De keuze tussen een driefase 3 x 230 V en 3 x 400 V + N kun je niet zelf maken, maar is afhankelijk van het distributienet in je straat.

Voorbeeld
Elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 64 kWh en een elektrisch verbruik van 15 kWh per 100 km
Laadvermogen1 | Laadtijd2 | Laadsnelheid3 |
3,7 kW | 19 uur 15 min | 22 km/uur |
5,8 kW | 12 uur 15 min | 35 km/uur |
7,4 kW | 9 uur 30 min | 44 km/uur |
11,1 kW | 6 uur 25 min | 66 km/uur |
17,3 kW | 4 uur 5 min | 103 km/uur |
22,2 kW | 3 uur 15 min | 133 km/uur |
1 Voorwaarde: het laadstation is maximaal afgesteld op de elektrische wagen, nl. op het aantal fasen van de omvormer van de EV en op de hoeveelheid stroom die de omvormer kan verwerken.
2 Laadtijd van een lege tot een volle 64 kWh-batterij bij lineaire berekening.
3 Laadsnelheid bij een elektrisch verbruik van 15 kWh per 100 km.

Mode 4 (DC-laden) is laden aan een snellaadstation met gelijkstroom. De batterij wordt rechtstreeks door het laadstation opgeladen. Hierdoor zijn veel hogere laadsnelheden mogelijk dan bij wisselstroom. Om te kunnen laden aan een snellaadstation, moet het elektrische voertuig daarvoor uitgerust zijn.
- Het laadvermogen varieert van 50 kW tot > 175 kW
- Laadtijd* voor 100 km van 6 tot 20 minuten
- Laadsnelheid* van 300 km/uur tot + 1.000 km/uur
* Bij een verbruik van 15 kWh/100 km
Bij een snellaadstation is de laadkabel altijd vast verbonden met het laadstation. Veel snellaadstations uitgerust met drie kabels, elk met een andere EV-connector.
1. CCS (Combined Charging System): snelladen in mode 4,
2. Chademo (Charge de Move): snelladen in mode 4
3. Type 2-connector: laden in mode 3.
Het (maximale) vermogen bij het opladen van een elektrisch voertuig aan een laadpaal thuis of een publieke laadpaal (mode 3 of AC-laden) wordt bepaald door drie factoren.
- Aansluiting van de elektrische installatie op het elektriciteitsnet
- 1-fasig of 3-fasig?
- 1 x 230V, 3 x 230V of 3 x 400V? Indien 3-fasig, is er een Neuter (N)?
- Aansluiting van het laadstation op de elektrische installatie
- 1-fasig of 3-fasig?
- Hoeveel stroom (in ampère) per fase?
- Boordlader of omvormer in de elektrische wagen
- Hoeveel fasen kan de omvormer in het voertuig aan?
- Hoeveel stroom (in ampère) kan de omvormer van het voertuig verwerken?
De zwakste ‘schakel’ in de ketting bepaalt het maximale laadvermogen.

Voorbeeld 1: je hebt een elektrische wagen met een monofasige omvormer van 25A
- Welke aansluiting levert het hoogste laadvermogen?
- Een monofasige aansluiting op (minstens) 25A
- Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
- Wat als het laadstation monofasig op 32A is aangesloten?
- De omvormer van de elektrische wagen kan slechts 25A aan
- Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
- Wat als het laadstation driefasig op 16A is aangesloten?
- De omvormer van de elektrische wagen kan slechts 1 fase aan
- Het laadstation kan per fase slechts 16A leveren
- Het maximale laadvermogen is 3,7 kW
Voorbeeld 2: je hebt een elektrische wagen met driefasige omvormer van 32A
- Welke aansluiting levert het hoogste laadvermogen?
- Een driefasige aansluiting op 32A
- Het maximale laadvermogen is 22,2 kW
- Wat als het laadstation driefasig op 16A is aangesloten?
- Het laadstation kan per fase slechts 16A leveren
- Het maximale laadvermogen is 11,1 kW
- Wat als het laadstation monofasig op 25A is aangesloten?
- Het laadstation kan slechts 1 fase aan
- Het laadstation kan op die ene fase slechts 25A aan
- Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
Bron van elektrische energie | Maximaal laadvermogen | Laadsnelheid* | Laadtijd voor 100 km* |
Stopcontact (mode 2) | 2,3 kW | 14 km/uur | 7 uur 15 min |
Laadpaal thuis of publieke laadpaal (mode 3) |
3,7 kW | 22 km/uur | 4 uur 30 min |
5,8 kW | 35 km/uur | 2 uur 50 min | |
7,4 kW | 44 km/uur | 2 uur 15 min | |
11,1 kW | 66 km/uur | 1 uur 30 min | |
17,3 kW | 103 km/uur | 1 uur | |
22,2 kW | 133 km/uur | 45 min | |
Snellaadstation (mode 4) | 50 kW | 300 km/uur | 20 min |
175 kW | 1.000 km/uur | 6 min |
* Bij een verbruik van 15 kWh per 100 km
Stel je vraag via het online formulier van Shell Recharge Solutions.
Opgelet: je krijgt geen automatische bevestiging dat je bericht goed is toegekomen. Shell Recharge Solutions ontvangt wel degelijk je vraag en beantwoordt ze zo snel mogelijk.
Wil je je elektrische wagen efficiënt en veilig opladen? Dan is een laadpaal thuis de optimale oplossing.
Voordelen
- Je wagen laadt veel sneller op dan aan een stopcontact
- Laadstations leveren meer vermogen dan een stopcontact
- Elektriciteit is thuis goedkoper dan aan een openbaar laadstation
- Het elektriciteitsverbruik wordt gemeten en kan verrekend worden
- Laadstations hebben geen risico op oververhitting
Je kunt een laadstation laten installeren in je garage, op je oprit of onder je carport. Je moet er enkel de nodige ruimte voor hebben. De garage kan aanpalend zijn aan je woning, maar het mag ook een garagebox of een ondergrondse garage zijn.
KBC Autolease biedt een Pack Laadstation aan. Dat pakket omvat
- Laadstation van Shell Recharge Solutions
- 7,5 meter vaste kabel
- Laadvermogen tot 22 kW
- 1 standaardkleur: wit
- RFID-reader (Radio Frequency Identification)
- Weerbestendig
- Compatibel met alle elektrische voertuigen
- Gecertificeerde veiligheid
- Online verbonden
- Inzicht in laaddata en -historiek
- Universele type 2-socket
- De installatie van het laadstation op het domicilieadres van de bestuurder
- Monofasige (laadvermogen tot 7,4 kW) of driefasige (laadvermogen tot 22 kW) aansluiting
- Inclusief kabel en/of graafwerken in manueel te bewerken grond met een maximum van 10 m tussen zekeringkast en laadstation en inclusief één doorboring
- Montage van het laadstation aan een wand of op een paal
- Dynamic Power Management-module om de beschikbare stroomcapaciteit tussen huishoudelijke toestellen en het laadstation optimaal te verdelen waarbij het huishoudelijke elektriciteitsverbruik voorrang krijgt op het opladen van het elektrische voertuig
- Wettelijk verplichte technische keuring (AREI)
- Abonnement ‘Zorgeloos laden’
- Administratie en inzicht via een persoonlijk online gebruikersportaal
- Automatische vergoeding van de stroomkosten thuis
- Instellen van gastgebruik
- Beheer op afstand met Remote Charge Point Control
- Automatische software-updates
- Helpdesk (via mail of telefonisch)

Als de afstand tussen de zekeringkast en het laadstation groter is dan 10 meter of er zijn graafwerken in een harde ondergrond, dan zijn er extra installatiekosten.
- De prijs bedraagt minimaal 40 euro excl. btw per lopende meter
- De prijs per lopende meter is afhankelijk van de aard van de werken en - in geval van graafwerken - van de ondergrond zoals betonklinkers, asfalt, dolomiet…
Deze kosten worden afzonderlijk gefactureerd.
Voorbeeld 1
- 3 meter kabel van de zekeringkast langs de binnenmuur tot de buitenmuur
- 1 doorboring van de buitenmuur
- 4 meter kabel langs de buitenmuur tot het laadstation.
Er zijn geen bijkomende installatiekosten.
Voorbeeld 2
- 3 meter kabel van de zekeringkast langs de binnenmuur tot de buitenmuur
- 1 doorboring van de buitenmuur
- 2 meter kabel langs de buitenmuur
- 5 meter ondergrondse kabel tot het laadstation, dat gemonteerd wordt op een paal en sokkel. De klinkers moeten opgebroken en opnieuw aangelegd worden.
Er zijn bijkomende installatiekosten want er zijn graafwerken in harde ondergrond.
- Minimumprijs per lopende meter: vanaf 40 euro excl. btw.
- Prijs per lopende meter is afhankelijk van de aard van de werken en – in geval van graafwerken – van de ondergrond zoals betonklinkers, asfalt, dolomiet…
- Het laadstation inclusief installatie – zoals beschreven in de vraag hierboven - kost 2.266 euro (excl. btw)
Na de installatie van het laadstation gaat de installatietechnieker het online connecteren. Hierbij wordt de onderstaande volgorde gehanteerd door de installatiepartner:
- 4G-connectie via Simkaart in het laadstation
Het laadstation is voorzien van een 4G-simkaart en maakt zo online connectie met de backoffice van Shell Recharge Solutions. - Wifi
Als er geen 4G-connectie mogelijk is, gaat de installatiepartner het laadstation online brengen via wifi. Dit vereist wel dat het laadpunt in de buurt staat van de router die het wifi-signaal overbrengt. - Ethernetkabel
De derde optie is het laadstation verbinden met de modem via een ethernetkabel. Als er geen modem in de buurt staat, wordt er een utp-kabel getrokken en een mobiele router geïnstalleerd. Deze router kost 450 euro exclusief btw.
- Log in op je account op https://account.shellrecharge.com/

- Ga naar 'Dashboard'

- Klik op het tandwiel naast de naam van je laadpaal.

- Klik op ‘Laadpaal resetten’.

- Wacht 20 minuten tot de laadpaal volledig gereset is en probeer dan opnieuw te laden.
- Is de reset niet gelukt?
Ga naar de zekeringkast en zet de zekering van het laadstation uit (= naar beneden). Op de foto staat de zekering aan (= naar boven).
Wacht één minuut en zet de zekering terug aan; wacht 20 minuten tot de laadpaal volledig gereset is en probeer opnieuw te laden.
- Werkt de laadpaal nog altijd niet? Neem dan contact op met de technische dienst van Shell Recharge Solutions op 02 588 12 51 (optie 1).
KBC Autolease biedt de hybride Network Fleet Card van Shell aan.
Met de nationale ‘hybride’ laadpas kun je in België
- elektrisch laden
- aan je thuislaadstation;
- eventueel op het werk;
- aan 99% van de openbare laadstations (AC-laders) en aan snelladers (DC-laders) zoals Ionity en Fastned , uitgezonderd de Tesla Superchargers.
Via de Shell Recharge-app vind je beschikbare openbare laadpalen in de buurt en onderweg
- fossiele brandstof tanken.
Met de internationale ‘hybride’ laadpas heb je bovendien toegang tot het Shell Recharge Solutions-netwerk – het grootste netwerk van openbare laadstations met 700 000 laadstations in 35 Europese landen – en kun je tanken in alle Shell-tankstations en de meeste Esso-, Eni- en Avia-tankstations in Europa.
Als je werkgever de laadbeurten thuis vergoedt, dan kun je een automatische vergoeding instellen (= bedrag per kWh). Hoe je deze vergoeding moet instellen, vind je in het stappenplan ‘Aan de slag met het laadstation van Shell Recharge Solutions’.
- Het thuislaadstation registreert het elektrisch thuisverbruik (uitgedrukt in kWh) en stuurt deze info door naar Shell Recharge Solutions
- Shell Recharge Solutions vergoedt maandelijks je laadbeurten op basis van het verbruik en het ingestelde terugbetalingstarief
- Shell Recharge Solutions factureert deze laadbeurten via Shell aan KBC Autolease.
- KBC Autolease factureert maandelijks een elektriciteitsprovisie aan de werkgever en rekent periodiek de reële kosten af, net zoals bij fossiele brandstoffen

Met de gratis Shell Recharge-app vind je beschikbare openbare laadpalen in de buurt en onderweg.
- Download deze app gratis via de App Store of Google Play Store.
- Je krijgt in real time inzicht in de beschikbaarheid, laadsnelheid en laadtarieven van specifieke laadpalen.
- De app meldt wanneer je favoriete laadpaal weer beschikbaar is.
- In de app kun je een Shell Recharge-laadpas bestellen. Met deze laadpas kun je in het buitenland laden voor eigen rekening en zo heb je bovendien een ‘reservepas’ achter de hand.
Zowel het elektrische voertuig als de laadoplossing zit in de offerte van KBC Autolease.
- Elektrische wagen
- Financiële huur
- Alle diensten: reparatie, onderhoud, banden, verzekeringen...
- Eén van de drie laadoplossingen
- Een complete laadoplossing in het eerste leasecontract: dat is een laadpaal, een abonnement op de laadpaal en een laadpas.
- Een complete laadoplossing in het tweede leasecontract: abonnement op de laadpaal uit een vorig KBC Autolease-leasecontract en een laadpas.
- Alleen een laadpas.
- Start KBC MoveSmart
Meer info over KBC MoveSmart - Ga naar 'Offertes' en klik op 'Offerte auto' om een simulatie te starten
- Kies je mobiliteitsplan
- Stel je elektrische wagen samen (packs, opties en eventuele accessoires). Gebruik zoveel mogelijk de codes die op de offerte van je merkdealer staan.
- Kies je laadoplossing
- Ik wil een laadpaal, inclusief abonnement en laadpas
- Ik wil een nieuwe laadpas en een nieuw abonnement op de laadpaal uit mijn vorige KBC Autolease-contract
- Ik wil enkel een laadpas om publiek te laden
- Ik regel alles zelf. Ik wil geen laadpaal of laadpas bij KBC Autolease.
- Kies de kleur en bekleding
- Controleer de voertuigprijs en de gekozen opties in de samenvatting
- Klik op 'Opslaan' om de offerte te bewaren
- Wil je bestellen? Klik op 'Goedkeuren'.
KBC Autolease bestelt je elektrische wagen en brengt in voorkomend geval 50five op de hoogte van je bestelling van een laadstation.
Vraag aan KBC Autolease een offerte van een elektrisch voertuig inclusief een Pack Laadstation.
- KBC Autolease
- Bestelt je elektrische wagen bij de gekozen dealer
- brengt 50five op de hoogte van je bestelling van een laadstation.
- 50five
- neemt telefonisch contact met je op om een videogesprek in te plannen;
- maakt tijdens dit videogesprek de nodige foto's en adviseert je over de beste locatie voor de laadoplossing en over eventuele bijkomende installatiekosten. Dat zijn extra installatiekosten die de prijs van de basisinstallatie overschrijden, bijvoorbeeld graafwerken of de montage van het laadstation op een paal.
Kan er geen correcte analyse worden gemaakt op basis van het videogesprek? Dan zal een specialist van 50five een schouwing ter plaatse komen doen. Dat kost 202 euro (excl. btw).
- KBC Autolease ontvangt de 50five-offerte voor de standaardinstallatie en keurt deze offerte onmiddellijk goed.
- Jij ontvangt de 50five-offerte voor de eventuele bijkomende installatiekosten en moet deze offerte goedkeuren.
- 50five neemt telefonisch contact met je op om de installatie in te plannen. De installatie gebeurt ongeveer zes weken na de goedkeuring van de offerte. De installatie moet verplicht gekeurd worden. 50five maakt de afspraak met een AREI-keurder.
- Een AREI-keurder keurt de installatie. Vanaf nu mag je je elektrische wagen laden aan je laadstation.
- KBC Autolease
- brengt je op de hoogte als je elektrische wagen klaar staat bij de merkdealer voor aflevering;
- meldt aan 50five dat je laadstation mag geactiveerd worden.
- 50five stuurt je (via LastMileSolutions) een mail met duidelijke instructies o.a. om je te registreren op hun platform, om in te loggen op de 50five-app en om je laadpas te koppelen.
- Jij koppelt je laadpas (die door KBC Autolease werd afgeleverd) aan je account.
Vanaf nu kan je met je laadpas laden aan je eigen laadstation. De laadpas is sowieso al geactiveerd voor het gebruik aan openbare laadpalen.
Een vooronderzoek is inderdaad noodzakelijk. Enerzijds om zeker te zijn dat een laadpaal veilig kan worden aangesloten op de huidige elektriciteitsinstallatie. Daarnaast is het ook de enige manier om een nauwkeurige offerte te kunnen opmaken voor de specifieke thuissituatie van de eindgebruiker.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd door 50five via een videogesprek. Tijdens dit videogesprek maakt de medewerker van 50five de nodige foto's en adviseert hij jou over de beste locatie voor de laadoplossing en over eventuele bijkomende installatiekosten. Dat zijn extra installatiekosten die de prijs van de basisinstallatie overschrijden, bijvoorbeeld graafwerken of de montage van het laadstation op een paal.
Nee.
KBC Autolease zal pas een aanvraag tot vooronderzoek indienen bij 50five na ontvangst van een getekende leaseofferte.
Zodra de wagen klaarstaat voor levering, brengt KBC Autolease je op de hoogte en meldt KBC Autolease aan 50five dat je laadstation mag geactiveerd worden.
50five stuurt je (via LastMileSolutions) een mail met duidelijke instructies o.a. om je te registreren op hun platform, om in te loggen op de 50five-app en om je laadpas te koppelen.
Jij koppelt je laadpas (die door KBC Autolease werd afgeleverd) aan je account. Vanaf nu kan je met je laadpas laden aan je eigen laadstation. De laadpas is sowieso al geactiveerd voor het gebruik aan openbare laadpalen.
Ja, dat kan.
- Download de app ‘Shell Recharge’ gratis via de App Store of Google Play Store
- Maak een account aan
- Bestel voor je privéwagen een Shell Recharge-laadpas
- Log in met je account op account.shellrecharge.com
- Voeg deze laadpas toe
- Stel het gastgebruik in op ‘Gasten moeten betalen’
- Stel het gewenste gasttarief in
- Stel de laadpastoegang in op ‘Laden met uw laadpas’
Er zijn 3 scenario’s mogelijk.
- Je laadt je bedrijfswagen op met je NFC-laadpas.
Die laadsessies worden vergoed via Shell Recharge Solutions. - Je laadt je privéwagen op met je gekoppelde Shell Recharge-laadpas.
Die laadsessies zijn voor eigen rekening. - Een bezoeker laadt zijn wagen op.
Hij betaalt het ingestelde gasttarief en jij wordt vergoed.
Ja, dat kan, afhankelijk van de gemaakte keuze voor gastgebruik in je account op account.shellrecharge.com
- Uitgeschakeld
- Gratis voor gasten
- Gasten moeten betalen
Als je gastgebruik toelaat, adviseren we je om bij de laadpastoegang de optie ‘Laden met uw laadpas’ te kiezen. Laden aan je laadstation kan dan uitsluitend met de laadpassen die jij kiest.
Netgebruikers met een laadpaal moeten dat aangeven bij hun distributienetbeheerder. Wie deze verplichting niet nakomt, kan een administratieve boete krijgen. De aangifte van laadpalen voor elektrische voertuigen is verplicht in Vlaanderen en Wallonië, maar nog niet in Brussel.
Deze nieuwe verplichting beantwoordt aan een noodzaak om de toekomstige elektriciteitsbehoeften van huishoudens en bedrijven beter te begrijpen, vooral met de verwachte toename van het aantal elektrische voertuigen op de Belgische wegen. Deze informatie zal netbeheerders helpen om wijzigingen op het distributienet in te schatten en gerichte aanpassingen uit te voeren.
- In het Vlaamse Gewest heeft de Vlaamse Regulator van de elektriciteits- en gasmarkt (VREG) in juni 2021 een meldingsplicht voor laadpunten voor elektrische wagens ingevoerd.
- Alle laadpunten die je aansluit op het laagspanningsnet met een laadvermogen vanaf 5 kVA moet je aanmelden bij Fluvius.In het Waalse Gewest is het laatste decreet over de elektriciteitsmarkt op 15 oktober 2022 in werking getreden. Het verplicht elke netgebruiker met een laadpunt om dat aan te geven bij de netbeheerder.
- In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat de verplichting om laadstations aan te geven momenteel niet, maar dat zal in de nabije toekomst waarschijnlijk veranderen.
- In het Vlaamse Gewest moet je je laadpaal melden bij Fluvius.
- Ga naar Fluvius.
- Zorg dat je de EAN-code van je bestaande elektriciteitsaansluiting bij de hand hebt. Je vindt je EAN-code op de energiefactuur van je leverancier.
- Wat vul je in bij de volgende velden als je een laadpaal van Shell Recharge hebt?
- Naam installateur: Shell RechargeType
- Laadinstallatie: 1 laadpunt
- Aard van de laadinstallatie: privé
- Zal de laadinstallatie slim opladen? Ja, het laadpunt houdt rekening met een vooraf begrensd piekverbruik
- Fabrikant laadpunt: Enovates
- Modelnaam laadpunt (fabrikant): Home Advanced
- Aantal laadpunten (= aantal stekkers/stopcontacten): 1
- Maximaal ingesteld vermogen per laadpunt: Voor monofasig: 7,4 kW Voor driefasig: 22 kW
- In het Waalse Gewest zijn er vijf distributienetbeheerders: ORES, RESA, AIEG, AIESH en REW.
- In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is Sibelga de netbeheerder, maar is er momenteel geen verplichting om je laadpaal te melden.
Heb je vragen? Neem contact op met je netbeheerder.
- Log in met je account op account.shellrecharge.com
- Stel het gastgebruik in op ‘Gasten moeten betalen’
- Stel het gasttarief in op het tarief waartegen de werkgever van de partner het thuisverbruik vergoedt
Tip
Vink ‘Op de kaart tonen aan iedereen’ niet aan, want dan wordt je laadstation ‘publiek’ in de Shell Recharge-app.
- Installeer de Shell Recharge-app
- Maak in de app een account aan
- Bestel in de app een Shell Recharge-laadpas
- Log in op account.shellrecharge.com
- Voeg deze laadpas toe
- Activeer je laadpunt
Als huurder heb je niet het recht om een laadstation op eigen houtje te installeren. De eigenaar beslist of dat mag.
Als je een laadstation laat installeren, wordt het eigendom van de eigenaar van het huis of appartement, ook als jij ervoor hebt betaald.
Als je geen laadstation kunt plaatsen, moet je je wagen laden aan publieke laadpalen of op het werk.
- Om je wagen te laden aan openbare laadstations, heb je een laadpas nodig. Met de laadpas van KBC Autolease bijvoorbeeld laad je je wagen in België aan meer dan 99% van de publieke laadpalen.
- Check in je wagenparkreglement of het toegestaan is om aan snelladers te laden.
Plan zorgvuldig je laadbeurten op het werk of in de buurt, zeker voor verre verplaatsingen.
Doe de test met de Wegwijzer Elektrisch Rijden. In een paar stappen kom je te weten of elektrisch rijden iets voor jou is en welke elektrische wagens bij jouw profiel passen.
Een laadpaal installeren is niet overal even vanzelfsprekend, zeker niet als je in een appartementsgebouw woont. Het kan soms maanden duren om de laadinfrastructuur te regelen. Start dus zeker op tijd!
- Vlaanderen: op de website van Fluvius vind je uitgebreide info en een brochure
- Wallonië: hier zijn er verschillende netwerkbeheerders: ORE, Resa, AIESH, REW. Info vind je op de website van ORES.
- Brussel: meer info vind je op de site van Sibelga.
Ben je huurder?
Neem dan contact op met de eigenaar van je appartement.
Rij je met een leasewagen?
Check dan zeker je wagenreglement. Heel wat werkgevers bieden de mogelijkheid om een laadoplossing op te nemen in je leasecontract.
Hier vind je meer info over leasing van een elektrische wagen met laadstation.
We raden je zeker aan om je verzekeringsagent in te lichten als je thuis een laadstation laat plaatsen.
Je verzekeraar neemt het laadstation dan mee op in je brandverzekering.
Het is mogelijk dat de prijs van je verzekering daardoor iets stijgt.
Nee, de laadpaal is niet verzekerd in je autoverzekering. Schade aan je laadpaal door een externe oorzaak is verzekerd in je brandverzekering. Neem daarvoor contact op met je brandverzekeraar.
Neem contact op met je verzekeringsagent. Hij helpt je bij de schadeaangifte.
Ja hoor, als je je goed voorbereidt, kun je op reis met een elektrische wagen.
Onthoud zeker dit: als je met een volgeladen wagen met twee fietsen op de trekhaak en de airco op 20 °C via de autosnelweg naar je vakantiebestemming rijdt, dan zal het elektrische verbruik fors hoger liggen dan normaal. Op tijd bijladen is dus de boodschap.
We geven je graag volgende gouden tips
- Stippel je route tijdig uit.
- Installeer minstens 2 routeplannerapps op je gsm, bijvoorbeeld A Better Route Planner.
- Download de apps van grote netwerken zoals Ionity, Fastned, Tesla, enz.
- Zorg dat je vlot overweg kunt met de ingebouwde navigatie in je elektrische auto.
- Plan je laadstops en neem voldoende marge.
- Houd het rijbereik van je wagen onderweg in de gaten. Beter nog: laat je medepassagier dit doen.
- Laad onderweg aan snelladers met een laadvermogen van minstens 50 kW.
- Selecteer snelladers en minimaal laadvermogen in de app van je laadpas.
- Er zijn ook snelladers van 100 kW of zelfs 350 kW. Check het maximaal laadvermogen van je wagen.
- Opgelet: aan snelladers kun je je batterij maar tot 80% opladen.
- Neem minstens 2 of 3 internationale laadpassen mee. Zorg dat je deze laadpassen bij de hand hebt (dus niet alleen de appversie).
- Overnacht je onderweg? Kies een hotel of B&B met laadmogelijkheid of met een snellader in de buurt.
- Reis niet tijdens drukke/zwarte weekends, want dan sta je ongetwijfeld in de file… aan de snelladers.
- Neem 2 laadkabels mee:
- Eentje om te laden aan publieke laadstations: laadkabel mode 3.
- Eentje voor noodgevallen: een laadkabel (mode 2) om te laden aan een gewoon stopcontact (bijvoorbeeld aan je vakantiehuis).
- Bij de snelladers langs de autosnelweg is de laadkabel altijd vast verbonden met het laadstation. Daarvoor heb je dus geen aparte kabel nodig.
- Rijd op de autosnelweg met een constante snelheid van 110 km/uur.
- A Better Route Planner
- PlugShare
- Fastned
- Ionity
- Tesla
- Sygic
- Shell Recharge
- ANWB
- Google maps
Download de app ‘Shell Recharge’ gratis via de App Store of Google Play Store.
Het antwoord op deze vraag komt van Shell Recharge Solutions.
- Je hoeft zelf niet voor bekabeling te zorgen. Je legt wel het best een wachtbuis tot aan de locatie waar het laadstation moet komen.
- Leg je toch zelf bekabeling, houd hier dan rekening mee:
- Leg altijd driefasige bekabeling van ten minste 6 mm² (5G6) dik. Bij een lengte van meer dan 70 meter adviseren we 10 mm² (5G10).
- Het apparaat kan in theorie 22 kW leveren. We raden dus aan om toekomstbestendige bekabeling te leggen. Doorgaans leggen wij een 5 x 6 mm² (5G6) YMVK (AS)-kabel of dikker indien nodig.
- Trek ook een UTP-kabel cat. 5 naar het laadstation.
- Let erop dat de voedingskabel vertrekt bij de (hoofd)zekeringkast en naar de plaats gaat waar het laadstation moet komen. Zorg aan elke kant voor een meter extra voor de aansluiting.