Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Cargofietsen van Deense Bullitt worden steeds populairder bij Lucien King in Leuven

In de Leuvense vestiging van Lucien – beter bekend als Lucien King – springt er een merk meteen in het oog: Bullitt. Geen klassieke sportieve bike of bakfiets met log frame, maar een ranke, metalen cargofiets met sportieve lijnen. “De Bullitt is in essentie een échte fiets”, benadrukt uitbater Michaël Klaps. “Je kunt er alles mee doen wat je met een gewone fiets kunt– maar dan met extra laadruimte.” Aanvullend met diens stijgende populariteit loopt ook de samenwerking met KBC Autolease als een trein.

Van Kopenhagen naar Leuven

Het merk Bullitt komt uit Denemarken, uit het hart van de fietsmetropool Kopenhagen. Daar werd het 20 jaar geleden opgericht met 1 ambitie: de ultieme cargofiets bouwen. “De oprichters wilden een fiets ontwikkelen die sterk, eenvoudig en veelzijdig was”, legt Klaps uit. “In eerste instantie gericht op transport van goederen. Kinderen vervoeren is er pas later bijgekomen.”

Die eenvoud en robuustheid maken de Bullitt geliefd bij professionele gebruikers. In België koos het stedelijke transportbedrijf Urbike bijvoorbeeld voor Bullitt-fietsen als standaardvoertuig voor hun last-mile-leveringen. “Ze gebruiken ze intensief, dag in dag uit, en dat bewijst hoe stevig en betrouwbaar het ontwerp is”, zegt Klaps. “Het laadvermogen bedraagt 180 kilo – dat zegt genoeg.”

Elektrisch of niet: een bewuste keuze

Hoewel de elektrische variant van de Bullitt tegenwoordig de populairste is, blijft er volgens Klaps ook vraag naar de niet-elektrische versie. “We hebben er vorige week nog eentje afgeleverd. Sommige klanten willen gewoon blijven fietsen, zonder motorondersteuning”, vertelt hij. “En dat kan perfect, want de Bullitt rijdt licht en sportief. Je kunt hem afstemmen zoals je wilt: met koersonderdelen, een mountainbikegroep of net een klassiek stadsstuur.”

Die modulariteit is 1 van de troeven van de Bullitt. Elk model begint bij een vast frame, waarop de klant verder bouwt. “Wil je er je kinderen in vervoeren, dan zetten we er een kap en stoeltjes op. Wil je goederen transporteren, dan voorzien we bakken of tassen. En voor de echte fietsfanaten bouwen we zelfs volledig op maat gemaakte sportieve versies.”

Een fiets die je zelf vormgeeft

Lucien King heeft in zijn winkel in Kessel-Lo een aantal opvallende exemplaren staan. 1  daarvan is een volledig op maat gemaakte, niet-elektrische Bullitt, uitgerust met de nieuwste Shimano XTR Di2-groep. “Dat is een elektronische versnelling voor mountainbikes”, legt Klaps uit. “Je kunt daar letterlijk een muur mee oprijden. En dat op een bakfiets van net iets meer dan 21 kilo. Mensen denken vaak dat dat logge dingen zijn, maar het tegendeel is waar.”

De personalisatie gaat ver. Klanten kiezen niet enkel de aandrijving – ketting of riem – maar ook kleuren, accessoires en afwerking. “De riemaandrijving wint aan populariteit”, merkt Klaps op. “Ze vraagt nauwelijks onderhoud, gaat 2 tot 3 keer langer mee dan een ketting, en rekt niet uit. Voor wie zijn fiets dagelijks gebruikt, maakt dat echt een wereld van verschil.”

Kleur in de stad

Naast de technische kant speelt ook esthetiek een steeds grotere rol. Waar cargofietsen vroeger vooral zwart of donker waren, kiezen klanten vandaag opvallende kleuren. “Het leven is al donker genoeg, zeggen ze dan”, lacht Klaps. “De gele, oranje en blauwe modellen zijn enorm populair. Ze brengen letterlijk kleur in het straatbeeld.”

De Bullitt is ook een fiets met geschiedenis. Klaps wijst op een oud model in de winkel. “Dat is één van de eerste versies, met een versterkte buis. Je ziet nog het retro-logo. Die houden we hier altijd bij, uit respect voor de oorsprong van het merk.”

Samenwerking met KBC Autolease: fietsen via leasing

Begin 2025 kregen we de kans om Bullitt op te nemen in onze merkenportefeuille. Tot dan was Fietsen King de invoerder van Bullitt-fietsen in België. Maar sinds Lucien Fietsen King overnam, ontstond voor KBC Autolease de opportuniteit om een samenwerking aan te gaan. 

Jerk Lassen (Business Development Lead – Leasing) en Michael Nordahl Petersen (Business Development Leasing) uit Kopenhagen zagen in onze samenwerking een manier om nog meer Bullitt-fietsen op de Belgische wegen te krijgen.  

Bij zo’n samenwerkingsovereenkomst kijken we vooral naar de na-service die het merk biedt, en naar de 3 jaar garantie waar bestuurders van kunnen genieten bij het leasen van een Bullitt-fiets, vertelt Els Collier, Buyer-Contractmanager bij KBC Autolease.  

De prijs van een Bullitt-fiets varieert van ongeveer 3.500 euro voor een niet-elektrische basisversie tot 7.000 à 8.000 euro voor een volledig uitgeruste elektrische variant.  Een privé-aankoop is dus een stevige investering. Maar met een fietsleasing via je werkgever wordt het een ander verhaal.  Dan profiteer je van fiscaal voordeel én een kilometervergoeding, aldus Els Collier.  

Een Bullitt is een duurzame fiets die jarenlang meegaat. En als je leven verandert, kun je de fiets aanpassen aan je nieuwe noden. Van kinderen naar school brengen tot boodschappen doen.  

“Tot op vandaag kozen al 16 bestuurders om een Bullitt via KBC Fietsleasing. En de vraag blijft stijgen, vooral in stedelijke gebieden.” 

De Bullitt als stadsvernieuwer

De cargofiets is allang niet meer het trage alternatief voor de auto. In steden als Leuven groeit ze uit tot een symbool van slimme mobiliteit. Bedrijven, gezinnen en zelfstandigen ontdekken de voordelen: geen files, geen parkeerstress, minder uitstoot en – niet onbelangrijk – plezier in het rijden.

"Wij merken dat de Bullitt mensen opnieuw doet fietsen”, zegt Klaps. “Ze ontdekken dat functioneel vervoer ook leuk kan zijn. En dat is precies wat de makers voor ogen hadden in Kopenhagen: een fiets die het dagelijkse leven makkelijker maakt, maar die tegelijk ook een glimlach op je gezicht tovert.”

Ontdek KBC Fietsleasing