Je elektrische wagen laden

Bij een elektrische auto zorgt de batterij voor energie, en die moet natuurlijk worden opgeladen. Hoe werkt dat precies?

Hoe laad ik mijn elektrische wagen veilig op?

Elke auto heeft energie nodig. Bij een ‘gewone’ auto komt die energie van benzine of diesel. Bij een elektrische auto zorgt de batterij voor energie.

Hoe laad ik mijn elektrische auto op?
https://www.youtube-nocookie.com/watch?v=nsv3LfxrRK0

 

 

De batterij laad je op via het elektriciteitsnet. De makkelijkste manier om je elektrische wagen thuis op te laden is aan een eigen laadpaal, ook ‘laadstation’ of ‘wallbox’ genoemd.

Dat heeft 2 grote voordelen:

  •  Je laadt veiliger. Het laadstation wordt apart aangesloten op je elektriciteitsnet zodat er geen storingen of kortsluitingen ontstaan.
  • Je laadt sneller, minstens 2 tot 10 keer sneller dan aan een gewoon stopcontact.

Opladen aan een gewoon stopcontact raden we af: dat gaat traag – het laadvermogen bedraagt slechts 2,3 kW – en het is er niet voor ontworpen.

Ben je huurder van een huis of appartement, maak dan duidelijke afspraken met de eigenaar over het laadstation. Ben je eigenaar van een appartement, maak dan duidelijke afspraken met de andere eigenaars en met de syndicus over een gezamenlijke laadoplossing.

Hoe kies je een laadstation voor thuis?

Houd rekening met 3 factoren:

1. De locatie van het laadstation of van de laadpaal

  • Installeer je laadstation vlakbij waar je je auto parkeert
    •  aan een muur in je garage of carport
    • op een paal, bijvoorbeeld op je oprit
  • Check de afstand tussen het toestel en de locatie van de laadpoort op je elektrische wagen. Een kabel van 5 meter kan nu misschien lang genoeg zijn, maar misschien niet voor je volgende wagen. Zorg dat de lengte van de kabel geschikt is voor alle geëlektrificeerde e-wagens, ongeacht de locatie van de laadpoort. Ons advies: een kabel van 7 meter of langer.
  • De afstand tussen de zekeringkast en het toestel is een prijsbepalende factor.
    • Een kabel van de zekeringkast langs de muur en via een muurdoorboring naar het laadstation is het makkelijkst en zit meestal geheel of deels vervat in de installatieprijs.
    • Wil je een laadpaal vooraan op je oprit, reken dan voor graafwerken minstens 40 euro per lopende meter. De prijs per lopende meter is afhankelijk van de ondergrond.

2. De aansluiting van de laadpaal op de elektrische installatie van je huis

Het laadstation moet worden aangesloten en dat kan op 2 manieren:

  • Met een monofasige aansluiting
    •  Bijna 90% van de eengezinswoningen zijn vandaag monofasig
          aangesloten op het elektriciteitsnetwerk. Een standaardaansluiting is een monofasige aansluiting met een maximaal vermogen van 9,2 kW. Daarmee kun je in theorie toestellen met een totaal vermogen van maximum 9,2 kW of 9.200 watt gelijktijdig van stroom voorzien.
    • Alle elektrische wagens kunnen monofasig worden opgeladen.
    • Het maximale laadvermogen van je elektrische wagen is 7,4 kW. Dat vermogen volstaat om je wagen tegen de volgende ochtend volledig op te laden.
  • Met een driefasige aansluiting
    • Sommige elektrische voertuigen kunnen driefasig geladen worden.
         Om zo’n elektrische voertuig driefasig te laden, moet
      • de woning een driefasige aansluiting op het elektriciteitsnet hebben,
      •  het thuislaadstation driefasig worden aangesloten,
      •  een geschikte laadkabel worden gebruikt.
    •  Het maximale laadvermogen van je elektrische wagen is 22 kW.

De installateur van de laadpaal zal op basis van een (online) vragenlijst of een bezoek ter plaatse je laadbehoeften analyseren en je de optimale oplossing voorstellen.

In de analyse zal de installateur ook rekening houden met jouw voorkeuren:

  • Waar moet de laadpaal geïnstalleerd worden?
  • Wanneer wil je je wagen opladen? En hoe snel?
  • Is een verzwaring van je elektrische installatie nodig?

Na de installatie van de laadpaal moet je een wettelijk verplichte keuring laten uitvoeren. De uitbreiding van je huishoudelijke elektrische installatie met een laadpaal (stroomkring) wordt beschouwd als een belangrijke uitbreiding en daarom zijn de bepalingen van het nieuw Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI) KB van 08/09/2019 van toepassing. Concreet moet er dus een AREI-keuring plaatsvinden voor je de laadpaal in gebruik neemt.

3. Keuze van de laadpaal

De kostprijs voor een laadstation inclusief installatie is afhankelijk van heel wat factoren en de kosten lopen uiteen:

  • Wil je een wand- of paalmodel?
  • Wil je een oplader met 1 aansluitpunt, of 2?
  • Wil je een basismodel of een ‘slimme’ laadpaal?
    • Een basismodel is doorgaans niet-geconnecteerd. Aan zo'n laadpaal 
         kun je dus alleen beveiligd laden.
    • Een ‘slimme’ laadpaal is online geconnecteerd met de CPO (Charge
         Point Operator) en kan een aantal intelligente services hebben:
      • administratie en inzicht via een persoonlijk online gebruikersportaal
      • loadbalancing waarbij je huishoudelijk stroomverbruik voorrang krijgt op het opladen van de wagen
      • een automatische vergoeding van de stroomkosten thuis instellen (als die kosten door de werkgever worden vergoed)
      • beveiliging van het laadstation met een laadpas, zeker nodig als het laadstation toegankelijk is voor anderen
        • gastgebruik instellen
        • beheer op afstand
        • automatische software updates
        • laadtijden instellen
        • keuze tussen netstroom en zonnepanelenstroom

Deze services worden aangeboden in abonnementsformules.

Meer info

Meer info vind je in onze FAQ elektrisch rijden.