Je laadpas, onmisbaar om je elektrische auto op te laden

Om je elektrische auto in België of in het buitenland op te laden aan een openbare laadpaal of snellaadpaal langs autosnelwegen heb je een laadpas nodig. Zo een laadpas ziet er meestal uit als een bankkaart, soms ook als een badge of sleutelhanger.

Hoe laad ik mijn elektrische wagen veilig en efficiënt op?

Hoe laad ik mijn elektrische wagen veilig en efficiënt op?
https://www.youtube-nocookie.com/watch?v=nsv3LfxrRK0

 

 

Hoe werkt een laadpas precies?

  •  Verbind de laadkabel met de laadpaal en je elektrische wagen
  • Houd je laadpas voor de kaartlezer* van de laadpaal
  • De laadsessie zal starten
  • Om de laadsessie te stoppen, houd je de laadpas opnieuw voor de laadpaal

* In je laadpas zit een RFID (Radio Frequency Identification )-chip en elke openbare laadpaal heeft een RFID-lezer. Door je laadpas voor de kaartlezer te houden, start je laadsessie.
 

Wie biedt laadpassen aan?

Net zoals providers voor je gsm, heb je providers voor publiek laden: de Mobility Service Providers (MSP’s). Zij bieden laadpassen aan waarmee jij toegang hebt tot een netwerk van laadpunten. Deze laadpunten worden geplaatst en beheerd door Charge Point Operators (CPO’s).

Omdat de laadinfrastructuur in handen is van veel verschillende operatoren, zijn er afspraken om de laadpalen op te nemen in een netwerk. Zo kun jij als gebruiker met 1 laadpas terecht bij laadpunten van verschillende aanbieders.

Wat kost een laadpas?

  • Met een gratis laadpas betaal je meestal de prijs per kWh, die de beheerder van de laadpaal heeft vastgesteld.
  • Bij een laadpas met abonnement betaal je meestal een vaste prijs per kWh, die onafhankelijk is van het kWh-tarief van de beheerder van de laadpaal. De maandelijkse abonnementskosten starten vanaf 3 euro.
     

Wat kost een laadsessie?

De aanbieders bepalen het totaalbedrag van de laadsessie en 3 factoren bepalen meestal de kosten:

  •  Het startbedrag, dus de kosten die je betaalt om je laadsessie te starten. Check zeker of je provider dat bedrag aanrekent.
  • De prijs per kWh, check dus zeker de tarieven van de aanbieders. Laden aan de gewone publieke laadpalen in steden of parkeergarages (met een laadvermogen tot 22 kW) kost heel wat minder dan laden aan snellaadpalen langs de snelweg (met een laadvermogen van 50 kW of meer).
  • De duurtijd van je laadsessie. Sommige aanbieders rekenen extra kosten per minuut. Andere aanbieders rekenen kosten aan voor het stilstaan (zogenaamde ‘idle fees’); je betaalt dan extra als je de laadplaats inneemt terwijl je auto opgeladen is.

Wat met de kosten van je laadbeurten onderweg?

Zodra je laadsessie is afgelopen, brengt de beheerder van de laadpaal automatisch de laadkosten in rekening en krijg je maandelijks een factuur, inclusief een overzicht van je laadsessies. Heb je een leasingwagen met laadpas via je werkgever, dan krijgt je werkgever de factuur.

Enkele aandachtspunten bij de keuze van een laadpas:

  • Wat zijn de maandelijkse kosten van de laadpas en wat zijn de kosten per laadsessie?
  • Aan welk netwerk kun je met de laadpas laden, in België en Europa?
  • Zijn er genoeg laadpunten op de routes die je veel gebruikt?
    En kun je laden aan snelladers (langs de autosnelwegen)?
  • Kun je via een app de locatie, de beschikbaarheid en de prijzen van de laadpunten terugvinden?
  • Kan de laadpas ook gebruikt worden als tankkaart?

Tips

  • Zorg dat de laadpas werkt aan de laadpunten die jij het meest zult gebruiken.
  • Neem minstens 2 laadpassen. Zo heb je altijd een alternatief bij de hand als je gebruikelijke laadpas niet zou werken.

Meer info

Meer info vind je in onze FAQ elektrisch rijden.