'Call spoofing' of phishing via een telefoongesprek

Bij phishing via de telefoon gebeurt het vaak dat een oplichter zich voordoet als een medewerker van een vertrouwde instantie zoals uw bank, Card Stop, Itsme, een overheidsdienst, Interpol/Europol … Die probeert u zoveel mogelijk informatie te ontfutselen: uw bankgegevens, het nummer van uw identiteitskaart of rijksregisternummer. Nadien probeert hij u te overtuigen om zélf een transactie uit te voeren of misbruikt hij uw gegevens elders.

 

Maar wat is nu 'call spoofing' precies?

Bij call spoofing gaat de oplichter nog een stap verder en vervalst hij het telefoonnummer dat op uw scherm verschijnt. Om geloofwaardig over te komen, tonen fraudeurs een vertrouwd telefoonnummer in plaats van het telefoonnummer waarmee u effectief wordt gebeld.

Krijgt u de vraag om

  • geld over te schrijven naar een 'veilige rekening' (kluisrekeningfraude)?
  • te beleggen in cryptomunten?
  • de codes van uw kaartlezer door te geven?
  • software vanop afstand te installeren?
  • bij u thuis langs te komen (bank-aan-huis-fraude)

Ga hier dan niet op in. KBC vraagt dit nooit!

Stel, u wordt gebeld door 'KBC'

U krijgt telefoon van iemand die zich voordoet als een medewerker van de helpdesk of van de security-afdeling van KBC. De oplichter probeert tijdens dit gesprek uw vertrouwen te winnen door:

  • naar een e-mail te verwijzen
  • u met uw naam aan te spreken
  • te vermelden dat u nooit de geheime code van uw debetkaart mag doorgeven
  • te bellen met een vertrouwd nummer (call spoofing): de oplichter kan een vertrouwd telefoonnummer op uw toestel tonen in plaats van het nummer waarmee hij u belt
  • de fraudeur zet u onder druk om snel te handelen, bijvoorbeeld omdat er fraude werd vastgesteld op uw rekening.

Enkele voorbeelden

  • Hij stelt voor om al uw geld over te schrijven naar een nieuw, veilig rekeningnummer dat voor u werd geopend. Die rekening is evenwel in handen van de oplichter (kluisrekeningfraude).
  • Hij stelt voor om bij u thuis langs te komen om dit fraudegeval verder te onderzoeken. Hij vraagt naar uw debetkaart, pincode en soms ook naar de toestellen waarop u bankiert om ze mee te nemen voor verder onderzoek (bank-aan-huis-fraude).
  • Hij vraagt om het nummer van uw debetkaart en de codes die u berekent met uw kaartlezer door te geven. Met deze gegevens kan hij uw KBC Mobile installeren op zijn toestel en zo uw geld stelen.

U krijgt een robocall

U krijgt telefoon van een onbekend nummer en krijgt een robotstem aan de lijn die meldt dat Europol of Interpol een onderzoek gestart is in het kader van criminele activiteiten (drugstrafiek, diefstal …). Via een keuzemenu kunt u een gesprek vragen met uw dossierbeheerder die meedeelt dat de kans reëel is dat door dit onderzoek uw gelden binnenkort zullen worden geblokkeerd.

Daarom stelt de oplichter voor om uw geld om te zetten in cryptomunten. Die kunnen immers niet worden geblokkeerd. Na de aanmaak van uw account en enkele betalingen moeten de cryptomunten doorgestort worden, uiteraard naar de wallet van de fraudeur. Dan is het geld onherroepelijk weg.

Ons advies

Geloof niet zomaar wat iemand aan de telefoon beweert.

  1. Krijgt u een verdachte oproep van bijvoorbeeld de overheid, de politie, Europol, een bedrijf?
    Haak dan meteen in en neem zelf via de officiële weg contact op met de instantie die u heeft gebeld. Meld het zeker ook aan secure4u@kbc.be als het over uw bankgegevens of een financiële transactie gaat.

  2. Krijgt u  een aanbod dat te mooi is om waar te zijn?
    Ga er nooit op in!

  3. Vermoed u dat u het slachtoffer van fraude bent?
     Bel meteen Secure4u op het nummer +32 16 432 000, 24/7 bereikbaar.
  • Als u uw bankgegevens hebt doorgegeven
  • Als er onrechtmatig geld van uw rekening is gegaan
  • Als u zelf geld hebt overgemaakt aan een oplichter
  • Als iemand uw debetkaart of toestellen thuis is komen ophalen.

Hebt u hierover nog vragen? Dan helpt uw private banker of wealth manager u graag verder.

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.