Kluisrekeningfraude

Kluisrekeningfraude


Cybercriminelen vinden altijd nieuwe manieren om je geld afhandig te maken. Ze gaan ook altijd slimmer te werk en proberen eerst je vertrouwen te winnen voor ze toeslaan. Om een geloofwaardig verhaal op te bouwen, benaderen cybercriminelen je eerst via een phishingmail. Daarna bellen ze je op om je te overtuigen om geld over te schrijven naar een nieuw, veilig rekeningnummer.

 

Hoe gaan oplichters te werk?

In sommige gevallen sturen oplichters eerst een phishingmail en bellen ze je nadien op, in andere gevallen bellen ze je meteen.

Stap 1: Phishing via e-mail

Criminelen vragen je bankgegevens


Je ontvangt een valse e-mail in naam van KBC. Via de link in de e-mail kom je terecht op een valse website. Daar vragen de oplichters je om een aantal gegevens in te vullen.

Criminelen vragen je elektronische handtekening

1.  Je naam en telefoonnummer
2. Je kaartnummer
3. De cijfercodes die je berekent met je kaartlezer

Met die gegevens kunnen ze zich aanmelden in de toepassing die jij gebruikt om te bankieren: KBC Touch, KBC Mobile of KBC Business Dashboard. Zo hebben ze toegang tot persoonlijke informatie van jou: je telefoonnummer, het saldo van je rekening of de naam van je relatiebeheerder bijvoorbeeld. Die informatie zullen ze gebruiken in het telefoongesprek om je vertrouwen te winnen.

Stap 2: De oplichter belt zijn slachtoffer

Internetcriminelen bellen je op en doen zich voor als medewerker van je bank


Je wordt zogenaamd opgebeld door een KBC-medewerker die je erop wijst dat er fraude is gepleegd met je rekening. In sommige gevallen vervalsen ze het telefoonnummer om je te doen geloven dat KBC je belt. 

 

Criminelen proberen toegang te krijgen tot je rekening

Om erger te voorkomen krijg je het advies om:
- al je geld over te schrijven naar een nieuwe, zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’ die speciaal voor jou werd geopend. Die rekening wordt uiteraard beheerd door de criminelen.
- Soms stellen ze voor om je daarbij te 'assisteren'. Als je aan de beller de toelating geeft om software te installeren op jouw toestel, dan kan hij vanop afstand al je geld overschrijven.

Trap er niet in! Als je fraude vermoedt, haak dan in en bel onmiddellijk naar Secure4u.

 

Hoe ben ik de fraudeurs te slim af?

  • Geloof niet blindelings elk bericht dat je krijgt!
    Oplichters kunnen immers gemakkelijk een KBC-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail naar secure4u@kbc.be.
  • Geloof niet blindelings elk telefoontje dat je ontvangt! Oplichters kunnen het telefoonnummer waarmee ze bellen immers vervalsen. Dat heet call spoofing.
  • Geloof niet zomaar alles wat er in een bericht vermeld staat:
    - KBC zal je nooit via mail, sms of telefoon benaderen om een probleem met je rekening, je debetkaart of je banktoepassing op te lossen door codes van de kaartlezer door te geven; 
    - KBC zal nooit via een link in mail, sms of telefoon om vertrouwelijke informatie vragen;
    - KBC zal nooit vragen om geld over te schrijven naar een andere rekening;
  • Sla de officiële website van KBC op in je favorieten of typ www.kbc.be in je browser.
  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer en de pincode van je debetkaart altijd geheim.

De beveiligingsexperts van KBC volgen en analyseren continu de technieken van internetcriminelen om de beveiligingsmaatregelen daarop af te stemmen. 

Phishing

Wat is deze vorm van cybercriminaliteit? Hoe gaan de oplichters te werk en hoe kan je jezelf ertegen beschermen?

Secure4u

Samen houden we internetbankieren veilig

Heb je iets verdacht opgemerkt?

 Stuur een e-mail naar secure4u@kbc.be

Wijzigingen per 1 april 2022

Wijzigingen per 1 april 2022

Wijzigingen per 1 oktober 2021

Wijzigingen per 1 oktober 2021

Wijzigingen per 1 juli 2021

Wijzigingen per 1 juli 2021

Wijzigingen per 1 januari 2021

Wijzigingen per 1 januari 2021