Kluisrekeningfraude

Kluisrekeningfraude


Cybercriminelen vinden altijd nieuwe manieren om je geld afhandig te maken. Ze gaan ook altijd slimmer te werk en proberen eerst je vertrouwen te winnen voor ze toeslaan. Om een geloofwaardig verhaal op te bouwen, benaderen cybercriminelen je eerst via een phishingmail. Daarna bellen ze je op om je te overtuigen geld over te schrijven naar een nieuw, veilig rekeningnummer.

 

Hoe gaan oplichters te werk?

Stap 1: Phishing via e-mail


Je ontvangt een valse e-mail in naam van KBC. Via de link in de e-mail kom je terecht op een valse website. Daar vragen de oplichters je om een aantal gegevens in te vullen.

1.  Je naam en telefoonnummer
2. Je kaartnummer
3. De cijfercodes die je berekent met je kaartlezer

Met die gegevens krijgen de oplichters toegang tot je bankrekening en kunnen ze een frauduleuze betaling doen.

Stap 2: De oplichter belt zijn slachtoffer


Je wordt zogenaamd opgebeld door een KBC-medewerker die je erop wijst dat er fraude is gepleegd met je rekening. In sommige gevallen vervalsen ze het telefoonnummer om je te doen geloven dat KBC je belt. De verrichting waarnaar ze verwijzen is in een aantal gevallen ook echt uitgevoerd omdat de oplichter met jouw codes heeft aangemeld en deze transactie heeft getekend.

Als je fraude vermoedt, haak dan in en bel onmiddellijk naar het nummer 0800 65 65 0. Zo neem je rechtstreeks contact op met Secure4u. Oplichters kunnen deze oproep niet onderscheppen. 

 

Om erger te voorkomen krijg je het advies om:
- al je geld over te schrijven naar een nieuwe, zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’ die voor jou werd geopend. Trap er niet in! Die rekening wordt uiteraard beheerd door de criminelen.
- je geld te ‘recupereren’ door enkele codes van de kaartlezer door te geven. Trap er niet in! Met die gegevens krijgen de oplichters net toegang tot je bankrekening en kunnen ze een frauduleuze betaling uitvoeren.

 

Hoe ben ik de fraudeurs te slim af?

  • Geloof niet blindelings elke mail of elk bericht dat je krijgt!
    Oplichters kunnen immers gemakkelijk een KBC-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail naar secure4u@KBC.be.
  • Geloof niet zomaar alles wat er in een bericht vermeld staat:
    - KBC zal je nooit via mail, sms of telefoon benaderen om een probleem met je rekening 
       of je banktoepassing op te lossen door codes van de kaartlezer door te geven; 
    - KBC zal nooit via een link in mail, sms of telefoon om vertrouwelijke informatie vragen;
    - KBC zal nooit vragen om geld over te schrijven naar een andere rekening;
  • Sla de officiële website van KBC op in je favorieten of typ www.KBC.be in je browser.
  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer en de pincode van je debetkaart altijd geheim.

De beveiligingsexperts van KBC volgen en analyseren continu de technieken van internetcriminelen om de beveiligingsmaatregelen daarop af te stemmen. 

Phishing

Wat is deze vorm van cybercriminaliteit? Hoe gaan de oplichters te werk en hoe kan je jezelf ertegen beschermen?

Secure4u

Samen houden we internetbankieren veilig

Iets verdacht opgemerkt? Stuur een e-mail naar secure4u@kbc.be

Wijzigingen per 1 oktober 2020

Wijzigingen per 1 oktober 2020
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.