Bank aan huis fraude

Bank aan huis fraude

Fraudeurs hebben weer een nieuwe manier gevonden om je op te lichten. Het kan gebeuren dat iemand je opbelt om te zeggen dat je onmiddellijk je bankkaart moet doorknippen omdat die niet meer veilig is. Daarna stelt de persoon voor om de kaart bij jou thuis te komen ophalen.  
Ga er niet op in en hang meteen op!

KBC vraagt nooit je pincode.
KBC vraagt ook nooit om je bankkaart op te sturen en zal die ook nooit bij je thuis komen ophalen.

Hoe gaan de oplichters te werk?

De oplichter belt je op en doet zich voor als een KBC-medewerker.
Hij maakt je bang door te zeggen dat je bankkaart niet meer veilig is en dat je die zo snel mogelijk moet vervangen.    

Om “veiligheidsredenen” vraagt hij eerst om de bankkaart doormidden te knippen, zogezegd om je kaart onbruikbaar te maken. 


Vervolgens vraagt hij je om de pincode van je kaarten telefonisch door te geven.
Hij stelt daarna voor om je bankkaart thuis te laten ophalen door een medewerker of een koerier.
Ook al is je bankkaart doorgeknipt, zolang de chip onbeschadigd is kunnen fraudeurs de kaart gebruiken om transacties te doen en geld stelen.

Hoe ben ik oplichters te slim af?

  • Geloof tijdens een telefoongesprek niet blindelings wat er wordt gezegd, ook niet als het telefoontje afkomstig lijkt van een vertrouwde instantie. Je weet nooit zeker wie aan de andere kant van de lijn hangt!
  • Geef je bankkaart nooit door en stuur ze nooit op met de post. KBC zal dat nooit vragen.
  • Om een bankkaart onbruikbaar te maken, moet je de chip doorknippen (het goudkleurige vierkantje op je kaart). Als de chip niet beschadigd is, kan de oplichter nog altijd cash geld afhalen en internetbankieren.
  • Houd de pincode van je bankkaart én de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim. KBC zal de codes nooit aan jou vragen.  
  • Als je fraude vermoedt, haak dan in en bel onmiddellijk naar het nummer 0800 65 65 0. Zo neem je rechtstreeks contact op met Secure4u.

Iets verdacht opgemerkt? Stuur een e-mail naar secure4u@kbc.be

Hulpvraagfraude

Phishing via e-mail

Veilig betalen tijdens de coronacrisis

We zetten alle mogelijkheden voor je op een rijtje. Lees meer

Eenvoudig, snel en veilig betalen

  • Met je kaart
  • Met je smartphone
  • Met een betaalaccessoire

Problemen met je debet- of kredietkaart?

Bel Card Stop op 070 344 344 (0,30 euro/min.) om eventueel misbruik te voorkomen.

Wat is het verschil tussen je debetkaart en je kredietkaart?

Je kredietkaart verschilt van je debetkaart. Ze werkt anders dan je debetkaart, en heeft ook andere voordelen. We zetten alles even op een rijtje.