1.000 strokes: op een golf van solidariteit met Kom op tegen Kanker

KBC Private Banking is partner van de eerste editie van '1.000 strokes voor Kom op tegen Kanker', een fundraising-event op 13 juni ten voordele van kankeronderzoek, waarvoor een 30-tal golfclubs de handen in elkaar slaan. We nodigden David Vansteenbrugge, de CEO van Kom op tegen Kanker, en KBC Private Banking-directeur Anne Van Oudenhove uit voor een babbel over dit nieuwe en unieke initiatief.
David, ik begin meteen bij u, want u bent een relatief nieuw gezicht bij Kom op tegen Kanker?
David Vansteenbrugge: 'Dat klopt, ik ben nu anderhalf jaar bij de organisatie. Ik had mijn eigen bedrijf in AI, en daarvoor heb ik in communicatie en in management consulting gewerkt. Vanuit die laatste achtergrond kende ik KBC trouwens al heel goed: ik heb bijna 5 jaar met hen mogen samenwerken. De rode draad door mijn werkervaring in de wereld van AI was echter dat het werk echt maatschappelijk relevant was en mij altijd meer energie bezorgde. Op het moment dat ik de kans kreeg om naar KOTK over te komen heb ik dan ook geen moment getwijfeld, en ben ik uit het AI-bedrijf gestapt.'
Op welke manier hebt u dan als kersvers CEO uw stempel gedrukt?

David Vansteenbrugge: 'Er zijn 3 domeinen waarin dat het sterkste merkbaar is. Het eerste was de verjonging en herpositionering van de organisatie. Die is nu volledig voorbereid, maar moet nog zichtbaar worden. We verschuiven onze activiteiten om een iets jonger publiek aan te spreken. Niet jongeren van 18 jaar, maar eerder jonge gezinnen van 30 à 40 jaar. Dat was nodig, want we doen het wel goed bij een bepaalde groep van oudere mensen, en er mocht wel wat meer diversiteit in komen.
Het tweede aspect is een grotere focus op kwetsbare groepen. We zagen dat we in onze dienstverlening vooral mensen bijstaan die in het algemeen relatief hoge gezondheidsvaardigheden hebben, en dus ook gemakkelijker de weg naar óns vinden. Maar misschien namen we nog te weinig een uitnodigende houding aan ten aanzien van meer kwetsbare groepen, zoals mensen met een lagere sociaal-economische status, of die de taal niet goed beheersen. Daar spitsen we onze werking nu meer op toe. Natuurlijk moeten we er zijn voor de brede groep van patiënten en hun naasten, maar we investeren in het bijzonder in de meer kwetsbare groepen.'
Ten derde gaan we buiten onze Vlaamse grenzen breken, en meer internationaal medisch onderzoek financieren. Initieel was onze insteek: we gaan Vlaamse onderzoekers met Vlaamse centen ondersteunen. De redenering nú is: het gaat zo snel in het onderzoeksveld dat we de beste hersenen nodig hebben, en soms zitten die ook in het buitenland. Door in hen te investeren halen we ook nieuwe behandelingen naar Belgische patiënten.
Die insteek is dus veranderd, maar we blijven natuurlijk ook Vlaamse onderzoekers financieren. We hebben nu een veel bredere samenwerking met de buurlanden. Dat toont, samen met de verjonging en met het afstemmen van onze werking op meer kwetsbare groepen, dat er heel wat ambitie in de organisatie zit, en dat het bruist op alle vlakken.'
Anne, KBC werkt al van in het prille begin samen met Kom op tegen Kanker. Hoe verloopt die samenwerking?
Anne Van Oudenhove: 'Dat klopt, KBC was in 1989 al van bij de start partner van KOTK, en die samenwerking zit nog altijd heel goed in elkaar. Het zit in het DNA van KBC om mensen te helpen, en dat is ook wat KOTK doet. Als private banker trachten we onze klanten te ontzorgen, en hen te begeleiden op momenten dat ze het nodig hebben. We zien daar dus echt wel een link.
We tonen op die manier ook onze maatschappelijke betrokkenheid aan, en drukken onze stempel. Niet alleen financieel; dat zit ook in de handen die we ter beschikking stellen, en de vele initiatieven die we ondersteunen. Zo is er de 1.000 kilometer met de fiets, of de 100 km-run, en we zetten onze schouders onder het alom gekende plantjesweekend en ook de ‘Lichtpuntjes tegen kanker’. We mobiliseren telkens onze eigen medewerkers om deel te nemen of om zich als vrijwilliger voor die initiatieven in te zetten. Het is dus echt wel meer dan gewoon sponsorship'.
Nu komt er dus een nieuw initiatief bij met de ‘1.000 strokes’. David, kunt u daar wat meer over vertellen?
David Vansteenbrugge: 'De 1.000 strokes is een evenement van één dag, op 13 juni, waarbij we een trend die momenteel in trek is bij golfers gaan uitrollen over een dertigtal Vlaamse en Brusselse clubs. U speelt dan met een team van 4 personen de hele dag samen om aan die 1.000 slagen te komen. Net als de 1.000 en de 100 kilometer is dat dus wel een sportieve uitdaging. Om daar te geraken zal een doorsnee golfer wellicht zo’n 3 à 4 keer 18 holes moeten spelen. Het kan dat u het in twee keer doet, maar dan moet u wel een héél slechte golfer zijn. Bij golf werkt dat andersom he! (lacht)'
Dat is dus het sportevent, maar zoals bij onze andere initiatieven gaat het ook om de verbondenheid en de verhalen die we op zo’n dag met elkaar delen. Doorheen de dag zijn er ook verschillende aspecten toegevoegd die dat duidelijk maken. Zo kunnen mensen een caddy meebrengen. Dat kan de persoon zijn voor wie ze golfen, of iemand die er voor hen was toen ze zelf patiënt waren. En de holes krijgen de naam van een van de ploegen, eveneens om in de verf te zetten voor wie ze het doen.
Op onze events die op één locatie plaatsvinden hebben we gewoonlijk een slotfeest waarop het opgehaalde bedrag aangekondigd wordt. Nu moeten we dat verspreid doen, maar we hebben ook wel een eindfeest op één locatie dat live zal worden uitgezonden naar de andere clubs.'
Als lezers geïnteresseerd zijn om deel te nemen, wat moeten ze dan doen?
David Vansteenbrugge: 'U haalt met een team van 4 mensen 3.600 euro op, en komt dan met dat team aan de start bij uw eigen golfclub. Men kan ook tot 4 wisselspelers aanduiden, stel dat het voor de equipe toch te lastig is om 3 of 4 keer 18 holes te spelen. We verwachten niet dat de teams dat bedrag uit eigen zak betalen. Dat kàn, maar net als bij de 1.000 en 100 kilometer worden er liefst vooraf acties voor opgezet, quizzen en fundraising dinners of wat dan ook, omdat we zien dat er tijdens die lokale acties ook vaak over het onderwerp wordt gepraat. Dat is juist de kracht van deze events, dat alles van onderuit komt.'
Anne, KBC Private Banking is hoofdsponsor van dit event. Doen jullie daarvoor ook meer dan financiële steun geven?
Anne Van Oudenhove: 'We gaan uiteraard onze klanten mobiliseren om mee te doen. We hebben een goede binding met hen en hebben veel klanten die dergelijk initiatief willen steunen. Veel van hen behoren ook tot de leeftijdsgroep die golft. Dit is een samen-verhaal. We zijn ervan overtuigd dat dit veel van onze klanten zal aanspreken en dat ze het initiatief echt zullen waarderen. We gaan ook onze collega’s mobiliseren, zowel om ploegen te vormen als om acties op te zetten om te kunnen deelnemen.'
Gaat u zelf ook meedoen?
Anne Van Oudenhove: '(lacht) Ik heb ooit wat golfinitiaties gevolgd en ik vond het echt heel leuk, maar tijd is mijn grootste vijand, dus voorlopig kom ik er niet aan toe. Maar het plan is wel om het ooit – tegen mijn pensioen – te doen, omdat het mij echt een fijn tijdverdrijf lijkt. Ik vrees dat mijn niveau nu te laag is om mee te doen, ik zou wellicht tot ’s nachts moeten doorspelen om er te geraken. Maar ik ga die dag sowieso verschillende clubs bezoeken, dat is zeker.'
En u, David? U bent wel een fervent golfer?
David Vansteenbrugge: 'Dat is zo, maar zoals op alle andere events wordt het moeilijk om zelf deel te nemen omdat er heel veel dingen tussendoor moeten gebeuren. Ik ontmoet dan actievoerders of geef interviews. Het is ook de eerste keer dat de golfclubs in België, van de 2 grote federaties, samenkomen om één initiatief te steunen. Ik denk dat dit echt iets unieks is en hoop dat het zich zal verderzetten en dat er iets moois ontstaat. Daarom wil ik ook graag verschillende clubs bezoeken. Als ik kan, wil ik zeker wel meedoen, maar ik denk niet dat ik 3 keer 18 holes ga kunnen spelen (lacht).'
Veel succes!
Elke slag telt!
Welkom bij het warmste golfevenement van Vlaanderen. Tijdens 1.000 strokes voor Kom op tegen Kanker kunt u met elke swing, putt of drive kankeronderzoek een duwtje in de rug geven.
Neem een kijkje op www.1000strokes.be en stel een team van 4 golfers samen en ga samen de uitdaging aan om 1.000 strokes te slaan op uw favoriete golfbaan. Beleef op vrijdag 13 juni 2025 een sportieve dag vol vriendschap en voldoening. Want alleen samen krijgen we kanker klein.