1199853700
1199853700
c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Een overzicht uit de wereld van collectibles

In tijden van geopolitieke spanningen, hoge inflatie en financiële volatiliteit zoeken vermogende particulieren naar tastbare zekerheden. Naast vastgoed en edelmetalen groeit de belangstelling voor een bijzondere categorie activa: 'collectibles'. Van zeldzame uurwerken en juwelen tot topwijnen en unieke kunstwerken, verzamelobjecten winnen wereldwijd terrein als alternatieve investeringen maar vooral ook als expressie van cultuur, vakmanschap en identiteit. In dit artikel ontleden we de grootste marktspelers zowel op de primaire als secundaire markt en stellen we u De Galerij voor, de digitale tool in KBC Mobile waarin de verzamelaar zijn waardevolle objecten kan inventariseren.

Een universum van zeldzaamheid, vakmanschap en verhaal

Maar wat zijn die collectibles nu in feite? Collectibles is de verzamelnaam voor (luxe)voorwerpen die aantrekkelijk zijn vanwege hun schaarste, geschiedenis, technische excellentie of culturele betekenis. Kunst vormt een stevige pijler binnen dit domein, van oude meesters tot hedendaagse iconen. Maar ook uurwerken, juwelen, fijne wijnen, designmeubilair, klassieke auto's, mode en zelfs streetwear maken integraal deel uit van dit steeds veelzijdiger ecosysteem.

In de uurwerkwereld behoren merken als Patek Philippe, Rolex en Richard Mille tot de meest gezochte namen. Cartier, Van Cleef & Arpels en Bulgari domineren op hun beurt het juwelensegment. De categorie wijn en sterke drank kent zijn eigen legendes: Romanée-Conti, Château Lafite Rothschild en The Macallan halen recordprijzen. Ook Hermès-handtassen blijven felbegeerd objecten. En bij een nieuwe generatie kopers winnen sneakers, streetwear en digitale collectibles snel aan belang.

 

Veilingen met luxeobjecten als kunst

De quote van Francis Belin, president van Christie’s Asia Pacific: “de grenzen tussen kunst, luxe en verzamelobjecten vervagen”, weerspiegelt een belangrijke trend in de hedendaagse veiling- en luxemarkt.

Uit het recent verschenen rapport Luxury Raw Facts Auction Review – Q1 2025 van ArtTactic blijkt dat de veilingmarkt van luxevoorwerpen het prima deed. Met een stijging tot 18,8% van de totale marktomzet, bereikte dit segment een nieuwe recordhoogte. Anderzijds moesten we ook vaststellen dat met een omzet van 1,56 miljard dollar voor de drie grote veilinghuizen, dit cijfer 21,2% lager lag dan in het vorige jaar. Terwijl de totale verkoopwaarde bij de drie grote veilinghuizen (Christie’s, Sotheby’s en Phillips) met 11,8% afnam ten opzichte van Q1 2024, steeg het aantal verkochte loten met ruim 71%. Een opvallende trend, die aangeeft dat de luxeveilingmarkt zich aanpast aan veranderende voorkeuren, prijsgevoeligheid en nieuwe vormen van distributie.

De drie grote internationale veilinghuizen tonen in Q1 2025 elk hun eigen dynamiek:

  • Sotheby’s blijft marktleider met een omzet van 55 miljoen dollar en een sterke focus op liveveilingen. Met hun marktaandeel van 68,2% doen ze het merkelijk beter dan Philips (16,5%) en Christie’s (15,2%). Wat hierbij vooral opvalt is de trend van online veilingen. Met 4.797 verkochte loten op een totaal van 8.097 kavels betekent dit een stijging van niet minder dan 495% in vergelijking met het vorige jaar.

  • Christie’s kende, ondanks een scherpe terugval in opbrengsten (-52,6%), ook een grote groei van het aantal verkochte loten. Hong Kong profileert zich hier als opkomende spil waar Millennials en Gen Z momenteel al 41% uitmaken van de bieders.

  • Phillips, de kleinere speler, wist zijn gemiddelde prijs per lot met 86% te verhogen tot ruim 48.000 dollar, mede door sterke prestaties in het topsegment van juwelen en uurwerken. Deze resultaten, in combinatie met een lager aantal loten, zorgde ervoor dat de gemiddelde verkoopprijs steeg met niet minder dan 88,6% tot 48.237 dollar. Een groot verschil met de 6.795 dollar per lot bij Sotheby’s en 4.957 dollar bij Christie’s.

 

Achter de schermen: de macht van luxeconglomeraten

Exclusieve collectibles zijn niet alleen verzamelwaardig, maar ook verbonden met beursgenoteerde luxebedrijven.

Welke merken in portefeuille?

  • LVMH: Louis Vuitton, Dior, Fendi, Loro Piana, TAG Heuer, Hublot, Bulgari, Dom Pérignon, Château d'Yquem
  • Richemont: Cartier, Van Cleef & Arpels, Jaeger-LeCoultre, IWC, Piaget, Montblanc
  • Kering: Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen, Bottega Veneta, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux
  • Hermès: Birkin- en Kelly-tassen, horloges, parfums, zijdecollecties
  • Swatch Group: Omega, Breguet, Blancpain, Longines, Tissot, Swatch
     

Dit zijn slechts enkele bedrijven die beleggers de mogelijkheid bieden om in te spelen op de structurele groei in de luxesector gedreven door internationale vermogensopbouw, culturele aantrekkingskracht en stijgende vraag in Azië en onder jongere generaties.

 

De 'Galerij' als partner voor een goed beheer

Watchmaker and his grandson examining watch together

Naast kennis, passie en een scherp oog voor kwaliteit is ook het documenteren en beheren van uw collectie essentieel. Wie investeert in kunst, uurwerken of zeldzame wijnen doet er goed aan om elk object nauwgezet te registreren - inclusief aankoopdatum, facturen, certificaten van echtheid, herkomst en eventueel onderhoud of restauratie. Dit vergroot niet alleen de controle over het geheel, maar verhoogt ook de verhandelbaarheid, verzekerbaarheid en erfwaarde van de collectie.

Wat maakt de Galerij zo uniek?

In de Galerij kunt u heel visueel én veilig waardevolle verzamelobjecten inventariseren. En dat dankzij de KBC Mobile-omgeving.

Wat zijn de voordelen van de Galerij voor mij als KBC Private Banking & Wealth-klant?

De Galerij garandeert veiligheid, gebruiksgemak en discretie.

Veiligheid staat centraal in de Galerij: de belangrijke documenten van uw collectie zijn op een digitale en veilige manier bewaard. Een gerust(er) gemoed in geval van diefstal, brand …

Gebruiksgemak: alle info bundelt u zo op 1 plaats en kunt u 24/7 raadplegen. U kiest wat u wilt toevoegen, verwijderen of delen. U kunt ook makkelijk alles filteren op voor u belangrijke kenmerken zoals kunstenaar, origine, thema …

Discretie: alle data is afgeschermd en alleen voor u toegankelijk. Ook de automatische processen in KBC worden continu op veiligheid gescreend.
Het resultaat is dat u zorgeloos kunt focussen op genieten.

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.