Pioneer van e-commerce wint Womed Award 2015

Nathalie Sintobin wint de Womed Award 2015: de prijs voor innovatieve vrouwelijke ondernemers. Haar bedrijf, Frucon, is dan ook een voorloper op vlak van e-commerce.

Pioneer van e-commerce wint Womed Award 2015

Nathalie Sintobin wint de Womed Award 2015: de prijs voor innovatieve vrouwelijke ondernemers. Haar bedrijf, Frucon, is dan ook een voorloper op vlak van e-commerce.

Op 8 maart 2016 werd de jaarlijkse WOMED Award uitgereikt. Winnares was Nathalie Sintobin, een visionaire onderneemster die al in 1999 begon met e-commerce. De andere winnaressen waren Laurentine Van Landeghem (Belofte 2015) en Nènè Hadh Cherif (Womed Award Zuid).

Wat is de Womed Award?

De Womed Award is een initiatief van Markant, Artemis en Unizo. Het doel van de prijs is ondernemende vrouwen te bekronen die een groeiend en financieel gezond bedrijf hebben uitgebouwd en die bereid zijn gedurende een jaar de rol van ambassadrice voor het vrouwelijke ondernemerschap op zich te nemen. KBC is een van de structurele partners van het initiatief en dus maakte Anja De Kimpe, KBC Regiodirecteur Vlaams-Brabant, ook dit jaar deel uit van de jury. Zij vertelt over de winnares en de selectieprocedure.

Vrouwen met passie: de winnares

Womed Award 2015

“Ik was opnieuw bijzonder gecharmeerd door de vele interessante en inspirerende dames die hebben deelgenomen. Het was best moeilijk om een winnares te kiezen. Uiteindelijk is het Nathalie Sintobin geworden, een geboren onderneemster die eruit sprong door haar durf en zin voor innovatie. Al in 1999 is ze begonnen met e-commerce. In het begin was dat met fruit als cadeauproduct, later heeft ze dat verder uitgebouwd. Vandaag staat ze met haar bedrijf Frucon2 in voor het e-commerceverhaal van gerenommeerde merken en is ze ook internationaal actief. Het is iemand met lef, ik ben er zeker van dat ze haar rol van ambassadrice met glans zal spelen.” vetelt Anja De Kime.

Hoe gebeurt de selectie?

“Via allerlei kanalen wordt onderneemsters gevraagd een dossier in te dienen en een vragenlijst in te vullen. Tijdens een eerste selectieronde kiest de jury 10 kandidaten op basis van allerlei criteria, zoals o.a. de groei van het bedrijf, jobcreatie, innovatie en de financiële gezondheid van de onderneming.

Die 10 geselecteerden mogen dan persoonlijk hun verhaal komen doen. Daaruit kiest de jury dan de drie beste kandidaten. Voor die dames begint dan een heel leuk traject, waarbij ze onder meer een filmpje mogen opnemen, wat hun heel wat visibiliteit oplevert. Daarna worden de drie winnaars gekozen door een publieksjury en door de nationale jury. Naast Nathalie Sintobin werd ook Laurentine Van Landeghem van modewinkel Clouds of Fashion gekozen als Belofte van het Jaar. Nènè Hadh Cherif, de voorzitster van een boerengroep in Guinee, kreeg de Womad Award Zuid, een award voor ondernemende vrouwen uit een armer zuidelijk land.”

Meer weten?

Meer weten over de Womed Award, het verloop van de wedstrijd of de finalistes van 2015? Neem een kijkje op www.markantvzw.be/womedaward!

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen