Jachtseizoen is geopend tijdens de najaarsveilingen

“A market driven by collectors chasing new talents,” is een mooie samenvatting van de voorbije oktoberveilingen. Op hetzelfde moment dat de FRIEZE Art kunstbeurs opnieuw de deuren opende in Londen, zagen we de spannendste biedingen voor emerging artists bij de drie grote veilinghuizen.

Terwijl de versnipperde Banksy “Love is in the Bin” voor de tweede maal van eigenaar wisselde binnen een periode van drie jaar, hoorden sommige kunstenaars voor de eerste maal de veilinghamer afkloppen voor hun werken.
De grote namen zoals Richter, Banksy en Basquiat gaan nog altijd met het leeuwendeel van de veilingresultaten lopen. Maar de pittigste strijd zagen we voor de opkomende en ook lager geprijsde jonge kunstenaars.

Bron: ArtTactic

Bovenstaande cijfers tonen dat de kunstmarkt opnieuw op volle toeren draait. In vergelijking met vorig jaar steeg niet alleen het aantal aangeboden kavels met bijna 18%, de hogere opbrengst toont ook aan dat hoogwaardige kavels naar de markt komen. De stijging van het vertrouwen komt ook tot uiting in de indrukwekkende stijging met 444.7% van het prijsvertrouwen (aantal loten die afgehamerd worden boven de gemiddelde schatting).

Papiersnippers bij Sotheby’s

  • Veilingmeester Oliver Barker was duidelijk in zijn nopjes toen hij de hamer liet neervallen voor de versnipperde Banksy. Love is in the Bin haalde een recordprijs van £16,000,000, maar liefst 18 maal de prijs uit 2018. De shredder heeft dit veelbesproken werk voor een duizelingwekkend prijs tot bij een Aziatische verzamelaar gebracht.
  • Sotheby’s ging ook lopen met het tweede hoogste resultaat tijdens de oktoberveilingen : het grootste canvas uit een drieluik van Gerhard Richter haalde £ 8,200,000.
  • Kunstenaars onder de 45 jaar zorgden voor 21% van de totale veilingopbrengst onder de categorie Young Contemporary. Flora Yukhnovich was de lieveling met haar werk I’ll have what She’s Having dat 26 maal de geschatte waarde opleverde.

Christie’s, meeste werken in de top tien

  • Ook al lagen de opbrengsten tussen Christie’s (£ 54.015.000 ) en Sotheby’s (£ 55.520.000) niet ver uit elkaar, een diepere analyse brengt wel enkele verschillen aan het licht. Het merendeel van de loten (23 van 39 loten) lag lager dan de gemiddelde schatting terwijl dit bij de concullega’s andere cijfers opleverde. Bij Sotheby’s waren dit slecht 14 van de 41 werken, terwijl dit bij Phillips net geen 50% was).
  • Because it Hurts the Lungs (1986) van Jean-Michel Basquiat was het topstuk van de veiling met een opbrengst van net geen zeven miljoen pond.
  • Christie’s was wel de winnaar van de hoogste prijzen met zes van de duurste werken van deze veilingweek.

De online trend bij Phillips

  • Negerplastik (1968) van Sigmar Polke was het duurste lot bij Phillips. Met een opbrengst van £ 2.500.000 komt het topwerk niet in de buurt van de duurste loten van de concullega’s.
  • Bieders bij Phillips zijn wel digitaler dan bij Sotheby’s en Christie’s. Bijna 50% van de aangeboden loten trokken de aandacht van online bieders. Bij de andere veilinghuizen was dit slechts rond de 25%.
  • Flora Yuknovich was ook bij Phillips een van de topverrassingen. Haar werk Tondo hamerde 8.4 maal de verwachte opbrengst af.

Acht van de tien werken met de hoogste P/E ratio (price to estimate) werden bij Phillips afgehamerd. Slechts een van de top-10 werken behoorde niet tot de ‘Young Contemporary’ categorie.

Hieronder vindt u alvast de 25 duurste werken van deze veilingweek

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.