Duurzame kmo in de kijker

Duurzame kmo in de kijker

Voedingsverpakkingsbedrijf Barias is door UNIZO verkozen tot Vlaamse kmo van het jaar. Een mooie erkenning voor het bedrijf uit Roeselare dat klinkende namen als Iglo en Vandemoortele onder zijn klanten mag rekenen. CEO Chris Mullie: “Onze missie is voedingswaren verpakken op de meest efficiënte en performante manier, en zo bijdragen aan een hogere eet- en levenskwaliteit van mensen over de hele wereld.”

Waaraan heeft Barias deze onderscheiding te danken?

Chris Mullie, CEO voedingsverpakkingsbedrijf Barias
Chris Mullie, CEO voedingsverpakkingsbedrijf Barias

Mullie: “Onze ondernemingszin, onze missie en onze focus op innovatie en duurzaamheid, zo vermeldde het juryverslag. We zijn eigenlijk een vrij onbekend bedrijf. We werken wel voor grote namen in de voedingsindustrie, waaronder Iglo, IJsboerke, Jules Destrooper en Vandemoortele, maar onze naam staat nooit op de verpakking. Het verpakken van voedingswaren is geen ouderwetse business. We moeten constant inspelen op nieuwe tendensen en investeren in machines die ons nog performanter maken.”

Bedrijven worden steeds meer beoordeeld op hun inspanningen om duurzaam te ondernemen. Hoe duurzaam is Barias?

Mullie: “We streven naar duurzaamheid in de brede betekenis: ecologisch, sociaal én economisch! We willen elke dag beter doen dan de vorige, en dat gaat niet enkel over meer omzet en winst. Cijfers vertellen niet alles. We beoordelen onszelf ook op basis van de tevredenheid van onze klanten én medewerkers. We willen groeien als bedrijf én als mensen. We begeleiden onze medewerkers op hun carrièrepad en investeren in talentmanagement. Tegelijk werken we met onze klanten aan gedeelde duurzame waarden. Dat zijn onze ingrediënten van een gezonde groei.”  

Waar wil je over enkele jaren staan?

Mullie: “Prioriteit nummer 1: we willen de referentie blijven in onze business, en dat is het verpakken van gekoelde goederen. Daarbij staan we borg voor topkwaliteit en service. Dat kan enkel door nauw samen te werken met onze klanten. Zo leren we in welke markten we moeten investeren en welke werknemersprofielen we moeten aanwerven om te groeien. Vorig jaar hebben we de Barias Academy opgericht, een opleidingscentrum met als doel talenten tot ontwikkeling te brengen en te laten groeien in hun job. Zowel bedienden als arbeiders.”

KBC biedt een uitgebreid dienstenpakket en netwerk om kmo’s te ondersteunen. Doet je bank wat ze belooft?

Mullie: “Om investeringsdossiers succesvol te kunnen afronden, moeten we soms snel schakelen. Dan heb je een bank nodig die dat ook kan. De wereld wacht niet. Als onze bank lang zou wachten met een akkoord, is de vogel gaan vliegen. Een van de troeven van KBC is haar sterke lokale netwerk. Dat vind ik belangrijk. Ook wij gaan er prat op dat we dicht bij onze klanten staan. We hebben regelmatig contact met onze lokale KBC-partner in Roeselare, zelfs wanneer er niet meteen een financieringsdossier op tafel ligt.”