Sprankels en soberheid tijdens de New Yorkse kunstveilingen

De negen avondveilingen bij Christie’s, Sotheby’s en Phillips waaronder twee naamveilingen voerden een parade op met ronkende namen zoals Picasso, Basquiat, Bacon, Rousseau, Klimt en Magritte. Niettemin bleken de New Yorkse veilingen voor het eerst niet ongevoelig voor de turbulente wereld buiten de kunstmarkt. De totale opbrengsten zakten met maar liefst 42% ten opzichte van de veilingen in mei 2022 en dit voor ongeveer hetzelfde aantal verkochte loten. Aanleiding genoeg om ons te verdiepen in de resultaten.

Van white glove tot unsold bij Christie’s

Op 11 mei gaf Christie’s de aftrap voor de befaamde New York Marquee Evening Sales met de Masterpieces from the S.I. Newhouse Collection. Met een 100% gegarandeerde naamveiling bestaande uit 16 topwerken werd dit een white glove auction maar het vuurwerk ontbrak. Een zelfportret van Francis Bacon haalde met 29,75 miljoen dollar de hoofdprijs binnen. De totale veilingopbrengst van 150 miljoen dollar landde daarmee veilig binnen de vooropgestelde onder -en bovengrenzen.

Op 17 mei kregen we een ander beeld tijdens de naamveiling van de eclectische kunstcollectie van wijlen vastgoedontwikkelaar Gerald Fineberg. De opbrengst van 59 geveilde werken voor 153 miljoen dollar bleef onder zijn low estimate van 163 miljoen dollar. Zes loten werden zelfs niet verkocht. De ondergrenzen voor deze naamveiling waren blijkbaar al maanden geleden vastgelegd in volle euforie na de Paul Allen veiling. Sindsdien bleven de rentes stijgen en ook voor kunstverzamelaars brak een nieuw tijdperk aan waarin geld duurder is. Voor de volledigheid vermelden we ook dat er geen garanties werden gesteld. Naamveilingen zijn meestal de kaskrakers. In 2022 zorgden ze nog voor 30% van de totale omzet.

Naast de twee naamveilingen leverde de 21st Century Evening Sale het hoogste veilingbedrag op van 58 miljoen dollar voor El Gran Espactaculo van Basquiat. Niemand minder dan Larry Gagosian bood mee in de zaal voor dit iconische werk, uiteindelijk moest hij dit felbegeerde narratieve werk van Basquiat laten gaan naar een telefonische bieder. The Beautiful and Damned van Cecily Brown was de tweede ster van de avond met een degelijke 6,7 miljoen dollar. De totale opbrengst voor vrouwelijke artiesten was trouwens opvallend sterk met records voor onder andere Simone Leigh, Diane Arbus en Danielle McKinney.

Het betoverende Les Flamants van Henri Rousseau ging vlot boven de kaap van 10 miljoen tijdens de 20th Century Evening Sale. Totale opbrengst van 276 miljoen dollar zat daarmee toch nog boven de low estimate van 254 miljoen dollar, ondanks 10 onverkochte en 2 ingehouden loten.
Christie’s hamerde uiteindelijk met 159 verkochte loten af op 632 miljoen dollar.

Soberheid met sprankels bij Sotheby’s

Veilingmeester Oliver Baker orkestreerde een drie uur durende veilingmarathon bij Sotheby’s die startte met de Mo Ostin Collection. De voormalige CEO van Warner Bros had naast de liefde voor muziek ook zijn hart verloren aan kunstwerken van onder andere Picasso, Cecily Brown, Lichtenstein, Twombly en Tansey. L’Empire des lumières van René Magritte zorgde voor een heuse bidding war tussen vier partijen. Uiteindelijk behaalden de 15 geveilde kunstschatten 36,5 miljoen dollar. Enkel een work on paper van Willem de Kooning werd ingehouden.

The Music Room van Vilhelm Hammershoi bevestigde de appetijt naar de werken van de Deense kunstenaar met een hammer price van 7,65 miljoen dollar, ruim boven high estimate van 5 miljoen dollar. Het daarop volgende lot was meteen de topper van de Modern Evening Auction. Insel im Attersee van Gustav Klimt vertrekt richting een Japanse privéverzameling voor 46 miljoen dollar. Het 400 jaar oude werk van Peter Paul Rubens dat onlangs in Brussel passeerde, Portrait of a Man as Mars, haalde een hammer price van 22,5 miljoen dollar. Ondanks deze hoogtepunten haalde de veiling, inclusief 8 onverkochte en 6 ingehouden loten, niet het beoogde resultaat.

Op 18 mei volgde nog het jongere werk tijdens the Now Evening Auction en Contemporary Evening Auction. De Ultra-Contemporary artists blijven in trek. Zo haalde Justin Caguiat een recordprijs van 620.000 dollar voor To the approach of beauty its body is fungible. Spider van Louise Bourgeois klom tot 30 miljoen dollar in de afsluitende veilingavond en was daarmee ook het top lot.

Sotheby’s klopte de 112 loten af voor 516 miljoen dollar, waarbij 14 loten boven 10 miljoen dollar zorgden voor 57% van de totale opbrengst.

Banksy meets Basquiat bij Phillips

Phillips haalde 56 miljoen dollar met 37 loten waaronder een werk van Banksy. Banksquiat, Boy and Dog in Stop and Search behaalde een stevige 8,1 miljoen dollar. En voor Noah Davis was er een bidding war die de finale veilingprijs naar 780.000 leidde. Andere favorieten waren Caroline Walker, Henry Taylor en Elaine Sturtevant. Ondanks een gediversifieerd aanbod met veel vrouwelijke kunstenaars was ook hier een afkoeling van de kunstmarkt merkbaar. Om met de woorden van Philip Hoffman, CEO van The Fine Art Group af te sluiten : “People are a little more sober. There’s still plenty of money around, but they won’t go crazy.”

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.