Remember to buy art in November

Een oude beurswijsheid meldt to sell in May and go away en to remember to come back in September. Kunstverzamelaars moesten echter iets langer wachten. In oktober was het al duidelijk dat de kunstmarkt de gevolgen van COVID-19 afgeschud heeft. Wie nog niet helemaal overtuigd was, zal na de novemberveilingen niet meer durven ontkennen. Bijna 300 loten en twee miljard dollar wisselden van eigenaar bij de grote veilinghuizen.

Veilinghuizen hebben zichzelf gedeeltelijk uitgevonden tijdens de pandemie. Van de veilingzaal naar het computerscherm of een combinatie ervan. Nieuwe veilingconcepten die nieuwe kopers moeten aantrekken. Bij Sotheby’s kon u terecht voor nieuwe formats zoals 'The Now', waar superhedendaagse werken worden aangeboden of het eerste deel van de veiling van de Macklowe-kunstcollectie naar aanleiding van de scheiding van het koppel. Mooie loten en enthousiast kopers, de ideale mix voor een boeiende veilingmaand.

Dat zal veilingicoon Oliver Barker van Sotheby’s ook wel gedacht hebben toen hij het eerst lot van The Now-veiling wilde openen. No bare back, after Embah (2017) van Lisa Bryce werd geschat op 200 tot 300.000 dollar. Nog voor de veilingmeester iets kon zeggen, werd er vanuit de zaal al 500.000 dollar geboden. De toon was gezet en het onderstaande overzicht bevestigt de koopdrift en kwaliteit van de aangeboden werken.

Welke conclusies kunnen we trekken uit de verschillende veilingen?

  • De verkoop van twee privécollecties, de (eerder vernoemde) Macklowe en de Cox-collectie, zorgden niet alleen voor white gloves sales (waarbij alle kavels een koper vinden), maar evenaarden bijna het record uit 2018 toen de collectie van Peggy en David Rockefeller bij Christie’s geveild werd.
  • In totaal brachten de veilingen 1.95 miljard dollar op (zonder kosten). Dit resultaat ligt aan de bovenkant van de vork van 1.52 (laagste schatting) en 2.1 miljard dollar (hoogste schatting).
  • De hoge Sell Through Rate van 96.4% toont nogmaals het vertrouwen dat kopers in de markt hebben. Slechts 11 van de 307 loten vonden geen koper.
  • De vraag naar en de prijzen van NextGen-kunstenaars (onder de 45 jaar) blijft stijgen. De totale waarde van hun verkochte werken steeg met niet minder dan 360%, van 16.2 naar 58 miljoen dollar. Toch blijft hun aandeel in de totale verkopen beperkt.
  • Voor de eerste keer sinds 2015 werden meer dan 50% kavels afgeklopt boven de gemiddelde geschatte prijs.
     

Highlights Sotheby’s

  • De verkoop van de Macklowe-collectie legde Sotheby’s geen windeieren. Met net geen miljard omzet deden ze het opmerkelijk beter dan Christie’s dat afklopte op 838 miljoen.
  • De aanleiding van de naamveiling was deze keer de (v)echtscheiding van het collectioneurskoppel, de fameuze Divorce uit het 3D-lijstje (andere voornaamste redenen om een collectie te veilen zijn Death & Debt).
  • Voor heel wat loten moest u onder de 10 miljoen dollar zelfs niet mee doen.
  • In de top 3: No. 7, een Mark Rothko ging voor 77,5 miljoen dollar naar een telefonische bieder in New York, Le Nez van Alberto Giacometti verhuist naar Azië voor 68 miljoen dollar en een gesmaakte Jackson Pollock kreeg eveneens een Amerikaans bod van 53 miljoen dollar.
  • Voor wie deze keer niet aan de beurt kwam, is er een herkansing tijdens het tweede deel van de Macklowe-collectie in juni 2022.
     

Highlights Christie’s

  • Door de verkoop van de Cox-collectie konden verzamelaars strijden voor impressionistische topwerken. Het meest begeerde werk was van Gogh’s Cabanes de bois parmi les oliviers et cyprès voor 62 miljoen dollar. Het finale bod kwam deze keer niet telefonisch of online,  maar op de ouderwetse manier van een gentleman in the salesroom.
  • Andere sterren tijdens deze avondveiling waren Cézanne voor 48 miljoen dollar en een wondermooie Jeune Homme à sa fenetre van Caillebotte voor 46 miljoen dollar. Blijkbaar zou dit laatste werk richting het Getty museum in Los Angeles verhuizen.
  • Verzamelaars leven langer? De Texaan Edwin Cox overleed in 2020 op 99-jarige leeftijd en liet deze indrukwekkende collectie na op zijn ranch.  

Highlights Phillips

  • Voor Phillips geen white glove sale: drie werken werden ingehouden waaronder een Luc Tuymans, Willem de Kooning en Wassily Kandinsky tijdens de 20th Century & Contemporary Art Evening Sale.
  • De Pope van Francis Bacon viel wel in de smaak en behaalde meteen de hoogste veilingprijs van 33 miljoen dollar.
  • Phillips blijft ten opzichte van de twee andere veilinghuizen sterk presteren in het aantal onlinebiedingen. Zij zetten bewust in op jonge online kunstkopers. 71% van hun loten komen grotendeels uit de categorie van Contemporary en Young Contemporary Art. Toch worden de meeste loten nog altijd telefonisch verkocht.
  • Tegenover herfst 2020 blijft hun marktaandeel achter en daalt zelfs van 16% naar 6%.

Hieronder vindt u alvast de 10 duurste werken van deze novemberveilingen

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.