De oplichter doet zich voor als een medewerker van een vertrouwde instantie zoals je bank, Card Stop, Itsme, een overheidsdienst, Interpol/Europol, … Die probeert je zoveel mogelijk informatie te ontfutselen: je bankgegevens, het nummer van je identiteitskaart of rijksregisternummer. Nadien probeert hij je te overtuigen om zélf een transactie uit te voeren of misbruikt hij je gegevens elders.
Krijg je de vraag om
- Geld over te schrijven naar een 'veilige rekening' (kluisrekeningfraude)?
- Te beleggen in cryptomunten?
- De codes van je kaartlezer door te geven?
- Software vanop afstand te installeren?
- Bij je thuis langs te komen (bank-aan-huis-fraude)?
- Een frauduleuze betaling te annuleren met Itsme?
Ga hier dan niet op in. KBC vraagt dit nooit!
1. Je wordt gebeld door 'KBC'
Je krijgt telefoon van iemand die zich voordoet als een medewerker van de helpdesk of van de security-afdeling van KBC. De oplichter probeert tijdens dit gesprek je vertrouwen te winnen door
- Naar een e-mail te verwijzen
- Je met je naam aan te spreken
- Te vermelden dat je nooit de geheime code van je debetkaart mag doorgeven
- Te bellen met een vertrouwd nummer (call spoofing): de oplichter kan een vertrouwd telefoonnummer op je toestel tonen in plaats van het nummer waarmee hij je belt
De fraudeur zet je onder druk om snel te handelen, bijvoorbeeld omdat er fraude werd vastgesteld op je rekening.
Enkele voorbeelden
- Hij stelt voor om al je geld over te schrijven naar een nieuw, veilig rekeningnummer dat voor jou werd geopend. Die rekening is evenwel in handen van de oplichter (kluisrekeningfraude),
- Hij stelt voor om bij je thuis langs te komen om dit fraudegeval verder te onderzoeken. Hij vraagt naar jouw debetkaart, pincode en soms ook naar de toestellen waarop je bankiert om ze mee te nemen voor verder onderzoek (bank-aan-huis-fraude).
- Hij vraagt om het nummer van je debetkaart en de codes die je berekent met je kaartlezer door te geven. Met deze gegevens kan hij jouw KBC Mobile installeren op zijn toestel en zo je geld stelen.
Wat is call spoofing?
Bij call spoofing vervalst de oplichter het telefoonnummer dat op je scherm verschijnt. Om geloofwaardig over te komen, tonen fraudeurs een vertrouwd telefoonnummer in plaats van het telefoonnummer waarmee je wordt gebeld.
2. Je krijgt een robocall
Je krijgt telefoon van een onbekend nummer en krijgt een robotstem aan de lijn die meldt dat Europol of Interpol een onderzoek gestart is in het kader van criminele activiteiten (drugstrafiek, diefstal …). Via een keuzemenu kun je een gesprek vragen met je dossierbeheerder die meedeelt dat de kans reëel is dat door dit onderzoek je gelden binnenkort zullen worden geblokkeerd.
Daarom stelt de oplichter voor om je geld om te zetten in cryptomunten. Die kunnen immers niet worden geblokkeerd. Na de aanmaak van je account en enkele betalingen moeten de cryptomunten doorgestort worden, uiteraard naar de wallet van de fraudeur. Dan is het geld onherroepelijk weg.
Wat is een robocall?
Een robocall is een automatisch gegenereerde telefoonoproep waarbij je een vooraf opgenomen bericht of een robotstem hoort. Een keuzemenu biedt je dan de optie om een persoon te spreken.
Ons advies
1. Geloof niet zomaar wat iemand aan de telefoon beweert.
Krijg je een verdachte oproep van bijvoorbeeld de overheid, de politie, Europol, een bedrijf? Haak dan meteen in en neem zelf via de officiële weg contact op met de instantie die jou heeft gebeld. Meld het zeker ook aan secure4u@kbc.be als het over uw bankgegevens of een financiële transactie gaat.
2. Krijg je een aanbod dat te mooi is om waar te zijn? Ga er nooit op in!
3. Vermoed je dat je het slachtoffer van fraude bent?
Bel meteen Secure4u op het nummer +32 16 432 000, 24/7 bereikbaar.
- Als je je bankgegevens hebt doorgegeven
- Als er onrechtmatig geld van je rekening is gegaan
- Als je zelf geld hebt overgemaakt aan een oplichter
- Als iemand je debetkaart of toestellen thuis is komen ophalen