In de valse e-mail of sms staat dat je KBC-Debetkaart vervangen moet worden.
Je moet je oude debetkaart zogezegd terugsturen om ze te recycleren en de nieuwe kaart krijg je daarna binnen 5 dagen toegestuurd.
KBC vraagt nooit de pincode van je debetkaart.
KBC vraagt nooit om je debetkaart op te sturen.
Hoe gaan oplichters te werk?
Via de link in de e-mail of de sms kom je terecht op de valse website.
Daar vragen ze je achtereenvolgens om:
1. je persoonlijke gegevens en je kaartnummer in te vullen;
2. je huidige pincode in te geven en een nieuwe pincode te kiezen;
3. je huidige debetkaart op te sturen met de post.
Hoe kan ik mij beschermen tegen bankkaartphishing?
- Geloof niet blindelings elke mail of sms.
- Stuur je debetkaart nooit op met de post.
- Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode van je debetkaart. Ze geven toegang tot je geld en zijn strikt persoonlijk. KBC vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.
- Verifieer de boodschappen op de kaartlezer.
Opgelet! Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://.
De ‘s’ in https staat voor “secure” en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Het biedt echter geen garantie dat de partij waarmee je communiceert, te vertrouwen is.
Wil je weten of je met de échte KBC-website of KBC-Touch te maken hebt?
Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser.
- Het webadres van de KBC-website begint met 'www.kbc.be'.
- Het webadres van KBC-Touch begint met 'https://kbctouch.kbc.be/'.