Oplichters sturen een Whatsapp-bericht met een link naar een valse website.
Hun doel blijft hetzelfde: je persoonlijke gegevens en je bankgegevens –het nummer van je debetkaart en de codes die je berekent met je kaartlezer - ontfutselen. Achter de schermen melden de oplichters met deze gegevens aan in je banktoepassing om betalingen uit te voeren.
Hoe gaan de oplichters te werk?
De oplichter stuurt je een Whatsapp-bericht met een link.
Via de link in het bericht kom je terecht op een valse website.
Daar wordt achtereenvolgens gevraagd om:
1. je kaartnummer in te vullen;
2. je response codes (= de codes die je berekent met je kaartlezer) in te geven.
Zodra de criminelen je kaartnummer en je berekende response codes hebben, kunnen ze in je banktoepassing aanmelden en frauduleuze overschrijvingen uitvoeren.
- We versturen onze WhatsApp-berichten altijd met onze geverifieerde, zakelijke KBC-account. Je herkent onze berichten aan de groene badge naast onze naam.
- Houd je pincode en de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim. Ze geven toegang tot je geld en zijn persoonlijk.
- Opgelet! Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://. De ‘s’ in https staat voor “secure” en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Maar het biedt geen garantie dat de partij waarmee je communiceert te vertrouwen is.
Wil je weten of je met de échte KBC-website of KBC Touch te maken hebt?
Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser.
- Het webadres van de KBC-website begint met 'https://www.kbc.be'.
- Het webadres van KBC Touch begint met 'https://kbctouch.kbc.be/'.