Sterke branding met een logo en een huisstijl

Sterke branding met een logo en een huisstijl

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Branding vóór het opstarten van je onderneming

De naam

Een onderneming heeft een naam nodig en dat valt voor sommigen moeilijker dan je zou verwachten. Maar echte regels zijn er niet. Wel is het belangrijk dat de naam van jouw zaak of bedrijf ook jouw filosofie als ondernemer weerspiegelt.

Let er zeker op dat je bedrijfsnaam geen verkeerde indruk geeft van wat je doet. Een accountantsbureau draagt bijvoorbeeld beter niet de naam “MoneyGarden”. Hoewel het een leuke naam is, toch zal het stukje “garden” verwarring zaaien.

Probeer ook op zoek te gaan naar een bedrijfsnaam die uniek is. Op die manier kan iemand jouw bedrijf snel vinden in Google of wordt je bedrijf niet verward met andere bedrijven. 

Het logo

logo ontwerpen

Het logo van je bedrijf is een onderdeel van de huisstijl en moet in dezelfde lijn liggen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat de kleuren in het logo niet mogen vechten met de kleuren van de website.

Ga voor iets origineels, maar niet té abstract. Het moet nog altijd herkenbaar blijven voor mensen. Daarbij kan een kleine investering welkom zijn. Als je eigen skills niet verder reiken dan iets tekenen in Paint, dan doe je het best een beroep op een freelancedesigner om je te helpen. Op ikzoekeenfreelancer.com kun je er al heel wat vinden.

Besteed je de bouw van de website ook uit, dan is het handig als hetzelfde bedrijf het logo mee ontwerpt. Een logo is belangrijk in je marketingplan omdat mensen er onmiddellijk aan denken bij het horen van je naam of die van de onderneming.

Branding, da's de ziel van je bedrijf

507958194

Deze elementen zorgen voor een soort sfeer rond je bedrijf, je zou het de ziel van je onderneming kunnen noemen. Waar bedrijven vroeger ver van de mensen stonden en niet meer waren dan een bron van goederen en diensten, willen consumenten nu een band met de onderneming. Zeker sinds de komst van social media verwachten ze communicatie, eerlijkheid en transparantie van bedrijven. Branding is dé tool om daaraan te werken.

Tip: Wees consistent in het uitbouwen van je merk. Zorg dat je binnen elk onderdeel van het bedrijf en bij elke actie rekening houdt met de eerder uitgewerkte branding.

Branding na het opstarten van je onderneming

Als je die elementen een vorm hebt gegeven en je effectief van start bent gegaan met de onderneming, moet je waken over de identiteit van je bedrijf. Verlies de elementen binnen jouw branding en marketingplan niet uit het oog. Blijf aan je waarden denken en blijf ze verwerken in de dagdagelijkse activiteiten.

Stilstaan is achteruitgaan, zegt men soms. Ook hier is dat het geval. De identiteit van een bedrijf is, net zoals die van mensen, voortdurend in beweging.

  • Monitor die beweging en stuur bij waar nodig.
  • Let op voor abrupte koersveranderingen, laat ze geleidelijk verlopen zodat de klant niet plots het vertrouwen verliest.
  • Tenzij je een grote marketingcampagne op poten zet om de plotse verandering kracht bij te zetten en duidelijk uit te leggen wat er gebeurt en waarom, ga je het best geleidelijk mee met evoluties zonder felle contrasten.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Michiel Verhamme
Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?
Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Michiel Verhamme
Je weet wellicht al wat je wilt verkopen of welke diensten je wilt aanbieden met je nieuwe onderneming. Maar weet je ook al aan wie? Of concreter: weet je al wie bereid zou zijn om jou daarvoor te betalen? Bij het opstellen van een businessplan doe je een marktonderzoek en daarbij zoek je naar jouw doelgroep(en). Hoe doe je dat en hoe bereik je hen nadien?
Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.
Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.
Hoe stel ik mijn onderneming voor?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.