Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Branding vóór het opstarten van je onderneming

De naam

Een onderneming heeft een naam nodig en dat valt voor sommigen moeilijker dan je zou verwachten. Maar echte regels zijn er niet. Wel is het belangrijk dat de naam van jouw zaak of bedrijf ook jouw filosofie als ondernemer weerspiegelt.

Let er zeker op dat je bedrijfsnaam geen verkeerde indruk geeft van wat je doet. Een accountantsbureau draagt bijvoorbeeld beter niet de naam “MoneyGarden”. Hoewel het een leuke naam is, toch zal het stukje “garden” verwarring zaaien.

Probeer ook op zoek te gaan naar een bedrijfsnaam die uniek is. Op die manier kan iemand jouw bedrijf snel vinden in Google of wordt je bedrijf niet verward met andere bedrijven. 

logo ontwerpen

Het logo

Het logo van je bedrijf is een onderdeel van de huisstijl en moet in dezelfde lijn liggen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat de kleuren in het logo niet mogen vechten met de kleuren van de website.

Ga voor iets origineels, maar niet té abstract. Het moet nog altijd herkenbaar blijven voor mensen. Daarbij kan een kleine investering welkom zijn. Als je eigen skills niet verder reiken dan iets tekenen in Paint, dan doe je het best een beroep op een freelancedesigner om je te helpen. Op ikzoekeenfreelancer.com kun je er al heel wat vinden.

Besteed je de bouw van de website ook uit, dan is het handig als hetzelfde bedrijf het logo mee ontwerpt. Een logo is belangrijk in je marketingplan omdat mensen er onmiddellijk aan denken bij het horen van je naam of die van de onderneming.

bedrijfsdoelstellingen

De visie en missie

Een derde onderdeel van branding zijn de visie en de missie. Voor veel starters voelt dat aan als tijdverspilling, maar onderschat het belang van een duidelijke visie en missie niet.

Het opstellen van een missie en een visie in woorden verplicht je om goed na te denken over de essentie van je bedrijf. Waar wil je voor staan? Waar wil je naartoe? Hoe wil je dat doen? Meestal komen hier ook spontaan de waarden en normen van de onderneming naar boven. Die waarden geven “karakter” aan de onderneming en geven de klanten een duidelijk beeld van wat ze aan het bedrijf hebben. Wil je een mensengedreven bedrijf? Sta je voor harde commercialiteit of eerder voor langdurige samenwerking? Vind je het milieu een belangrijk aspect binnen ondernemen? Op dergelijke vragen moet je kunnen antwoorden en die waarden komen ook het best duidelijk tot uiting in communicatie op social media en andere kanalen.

Meestal komt het uitwerken van een visie en een missie aan bod bij het opstellen van een businessplan. Als het je ontbreekt aan inspiratie, kun je altijd even via Google zoeken op “missie visie waarden”. Via de resultaten kom je bij de teksten terecht van enkele grotere bedrijven die er werk van gemaakt hebben en heb je een idee van een mogelijke aanpak.

Branding, da's de ziel van je bedrijf

Deze elementen zorgen voor een soort sfeer rond je bedrijf, je zou het de ziel van je onderneming kunnen noemen. Waar bedrijven vroeger ver van de mensen stonden en niet meer waren dan een bron van goederen en diensten, willen consumenten nu een band met de onderneming. Zeker sinds de komst van social media verwachten ze communicatie, eerlijkheid en transparantie van bedrijven. Branding is dé tool om daaraan te werken.

Tip: Wees consistent in het uitbouwen van je merk. Zorg dat je binnen elk onderdeel van het bedrijf en bij elke actie rekening houdt met de eerder uitgewerkte branding.

Branding na het opstarten van je onderneming

Als je die elementen een vorm hebt gegeven en je effectief van start bent gegaan met de onderneming, moet je waken over de identiteit van je bedrijf. Verlies de elementen binnen jouw branding en marketingplan niet uit het oog. Blijf aan je waarden denken en blijf ze verwerken in de dagdagelijkse activiteiten.

Stilstaan is achteruitgaan, zegt men soms. Ook hier is dat het geval. De identiteit van een bedrijf is, net zoals die van mensen, voortdurend in beweging.

  • Monitor die beweging en stuur bij waar nodig.
  • Let op voor abrupte koersveranderingen, laat ze geleidelijk verlopen zodat de klant niet plots het vertrouwen verliest.
  • Tenzij je een grote marketingcampagne op poten zet om de plotse verandering kracht bij te zetten en duidelijk uit te leggen wat er gebeurt en waarom, ga je het best geleidelijk mee met evoluties zonder felle contrasten.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe doe ik aan prospectie?

Hoe doe ik aan prospectie?

KBC Bank & Verzekering

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

KBC Bank & Verzekering

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck

In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Paul Bruyndonckx

Als jonge ondernemer heeft Ruben Willaert uit het West-Vlaamse Sijsele al een mooi palmares op zijn naam staan. In 2001 startte hij een eenmanszaak als restaurateur. Intussen werkt hij met 18 medewerkers, zowel in de restauratiesector als in de archeologische sector. Het bedrijf staat in volle bloei. En hoewel Ruben dag in, dag uit voortdurend bezig is met het verleden, broedt hij op kantoor nog op innovatieve plannen voor de toekomst.