Zit uw bedrijf al op het internet?

Zit uw bedrijf al op het internet?

Het succes van e-commerce neemt elk jaar toe. Aanwezig zijn op het internet met een website en zo mogelijk ook met een webshop is een must voor elk bedrijf. In een nieuwe reeks over digitaal ondernemen leggen we u uit waarom dat zo belangrijk is en waarop u moet letten. In deze eerste aflevering schetsen we een stand van zaken van digitaal ondernemen in België en gaan we nader in op het maken van een website en het belang van updates. In de volgende afleveringen gaan we onder andere in op de rol van sociale media en internetadvertenties.

Een website (laten) maken is op zich heel eenvoudig. Maar een statische webpagina met alleen de naam en openingsuren van uw bedrijf is niet genoeg voor de klant van vandaag.

Belgisch geld naar buitenlandse webshops

Volgens de recentste Barometer van de Informatiemaatschappij is België een Europese middenmoter op het gebied van digitalisering, internetgebruik en e-government. Op het vlak van e-commerce lopen we echter achter op onze buurlanden. Zo vloeien aanzienlijke bedragen naar buitenlandse webshops die anders in eigen land zouden worden besteed. In 2014 verrichte 28% van de Belgen minstens één aankoop bij een onlineverkoper uit een ander Europees land, terwijl het Europese gemiddelde 20% bedraagt. De Belgische (online)ondernemers zien dus een deel van hun potentiële omzet naar het buitenland gaan.

Inhaalbeweging

De inhaalbeweging is volop bezig. Volgens de Startersatlas van Unizo werden vorig jaar dubbel zoveel webwinkels opgericht als vier jaar geleden. Volgens de Belgische handelsfederatie Comeos shoppen steeds meer Belgen online. Opvallend daarbij is dat 45% van de e-consumenten producten online bestudeert, maar ze uiteindelijk aanschaft in een echte winkel. Een webshop is dus niet noodzakelijk concurrentie, maar een interessante en noodzakelijke aanvulling bij de bakstenen winkel. Webshops zijn tegenwoordig betaalbaar en daardoor binnen ieders bereik. Waar moet u op letten?

Zelf een site bouwen of laten maken

Een website kan nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten informeren, zowel over heel simpele dingen als openingsuren, maar ook over nieuwe producten en acties.

Let op!

  • Wie mee wil zijn, zorgt er op zijn minst voor dat zijn website geschikt is om weergegeven te worden op mobiele toestellen, want er wordt steeds meer gesurft op smartphones en tablets.
  • Google laat je zelfs zakken in de zoekresultaten als je site niet geschikt is voor mobiel gebruik.

Wat kost dat?

Een eenvoudige website hoeft geen rib uit je lijf te kosten. Het kan zelfs helemaal gratis. Met een aantal onlinetoepassingen zoals wix en Wordpress kan iedereen er een maken, de tijd dat je daar een computerwetenschapper voor moest zijn, ligt ook alweer jaren achter ons.

Voor wie online wil verkopen zonder zorgen en bereid is daar een klein maandelijks bedrag voor te betalen, kan KBC-Clickshop een handige oplossing zijn. Dat is een eenvoudig zelfbouwpakket dat u in staat stelt om een eenvoudige webwinkel online te zetten, te personaliseren, producten te verkopen, af te rekenen en te laten verzenden.

Natuurlijk kunt u ook een ontwerper inschakelen om uw website en webshop van a tot z te laten ontwerpen. Peil bij collega's naar hun ervaringen en laat een aantal offertes maken.

Een website in 7 stappen

1. Domeinnaam kiezen

Het begin is simpel: kies een domeinnaam. Meestal zal dat de naam van uw onderneming zijn, of een creatieve variant erop. Via domeinbeheerder DNS Belgium komt u te weten of uw uitverkoren domeinnaam nog vrij is en bij welke registrars u terecht kunt om hem te registreren.

2. Host kiezen

Kies een host die aan de nodige vereisten voor uw website voldoet. Bandbreedte, beveiliging, back-up en servercapaciteit zijn een aantal van de aandachtspunten.

3. Detecteer de noden van je klant

Om een goede website te maken, moet u zich in de geest van de klant verplaatsen. Wat wil hij te weten komen? Hoe sluit de look & feel van uw website het best aan bij uw onderneming? Hoe wilt u zich profileren? Wilt u (een selectie van) producten aanbieden?

4. Maak een plan

Maak een plan van wat u op uw website wilt vertellen en hoe de navigatie moet werken. Kies dan een gepaste template of laat een website ontwerpen naar uw wensen.

5. Update regelmatig

Een website is geen statisch gegeven. Niets zo vervelend voor een klant om met Kerst op Paaspromoties te stuiten of geconfronteerd te worden met de koopjes of het menu van vorige week. Houd er rekening mee dat u uw website heel regelmatig up-to-date moet houden. Daar kan best wel wat tijd in kruipen. Als u de site door een externe partij laat ontwikkelen, zorg er dan voor dat u de nodige aanpassingen snel zelf kunt doen.

6. Voorzie (nieuwe) content

Tracht naast een aantal vaste rubrieken op uw site ook regelmatig iets nieuws te posten: een actie, een nieuw product, een persoonlijke blog. Content ­ het buzzword voor inhoud ­ is onontbeerlijk. Denk aan handige tips, een blog over wat u professioneel bezighoudt, productbesprekingen ... Zo geraken klanten/lezers meer betrokken bij uw zaak en komen ze vaker online of offline langs.

7. Maak reclame

Is de website klaar en is ze uitvoerig getest, dan is het tijd om ze onder de aandacht te brengen via sociale netwerken en gerichte advertenties. U kunt dan ook meten hoeveel bezoekers u aantrekt en waarin ze geïnteresseerd zijn.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen