Klantauthenticatie: wat moet je regelen vóór eind 2020?

Klantauthenticatie: wat moet je regelen vóór eind 2020?

PSD2 maakt betalen op Europese webshops veiliger door het principe van sterke klantauthenticatie. Daarmee wil de Europese Bankautoriteit (EBA) fraude tegengaan en online betaalverkeer veiliger maken.

Vandaag is het namelijk vaak voldoende dat consumenten hun kredietkaartnummer ingeven om online te betalen, vooral op buitenlandse websites. Maar dat wordt binnenkort verleden tijd. 

Wat verandert er voor de klant?

Je klanten moeten hun identiteit binnenkort op minstens 2 manieren bevestigen om aan te tonen dat ze het écht zijn. Dat kan:

  • met iets dat de klant weet (bijvoorbeeld een pincode)
  • met iets dat de klant bezit (bijvoorbeeld een kaartlezer of smartphone)
  • met iets dat eigen is aan de klant (bijvoorbeeld een vingerafdruk)

Wat betekent dat voor jou als handelaar?

De Nationale Bank van België geeft alle handelaars en alle banken tot 31 december 2020 de tijd om de nodige aanpassingen aan het betaalproces op hun webshop te doen. Concreet:

  • Normaal gezien heeft je betaalprovider of beroepsvereniging je al een aantal keer gecontacteerd om je webshop(s) aan te passen. Bekijk dus met hen welke stappen je moet zetten. Zo weet je zeker dat je webshop helemaal conform is met sterke klantauthenticatie tegen de tussentijdse deadlines en de deadline van 31 december 2020.

  • Aan de banken vraagt Europa om vanaf 25 augustus 2020 geleidelijk alle betalingen die niet voldoen aan sterke authenticatie alsnog via de handelaar door de consument te laten tekenen. 

  • Voldoet een transactie begin 2021 niet aan de voorwaarden? Dan wordt ze niet meer verwerkt. Eerst zullen grotere betalingen geweigerd worden, daarna zal dat systematisch ook het geval zijn voor kleinere betalingen.

Meer info vind je op de Febelfin-website.