Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een startende ondernemer moet op voorhand beslissen binnen welke sector, niche en doelgroep hij zijn onderneming wil positioneren.

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een startende ondernemer moet op voorhand beslissen binnen welke sector, niche en doelgroep hij zijn onderneming wil positioneren.

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.

Voor welke sector kies ik?

De markt kan de sector betekenen. En dat is ook de eerste belangrijke keuze die je moet maken. Kijk daarvoor eerst naar wat je zelf graag doet en wat jouw natuurlijke interesses zijn. Als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaalde sector of markt, zul je meer kans hebben op slagen met je onderneming.

Voor welke niche kies ik?

De term ‘markt’ kan ook staan voor een specifieke niche binnen een bepaalde sector. Zo zou je kunnen zeggen dat internet en IT de sector is en webdevelopment voor kmo’s de niche. Bij het kiezen van een niche is zowel de vraag “Wat doe je graag?” belangrijk, als de vraag “Binnen welke niche is er een degelijk toekomstperspectief?”

De eerste vraag kan niemand in jouw plaats beantwoorden, maar het is wel belangrijk dat je ze stelt. Als je alleen naar het geld kijkt, is de kans groot dat je het niet lang volhoudt. Je kiest het best voor een product of een dienst waar je interesse in hebt en waar je graag mee bezig bent. Een ondernemer klopt normaal gezien heel wat meer uren dan een werknemer. Als je dan iets doet dat je niet leuk vindt, wordt het heel lastig. Denk er dus goed over na.

De tweede vraag, daar kunnen we je wel bij helpen. Op de website van de overheid kun je heel wat cijfermateriaal vinden over de economie in België, in welke sectoren het goed gaat en waar niet. Dikwijls worden die sectoren nog opgedeeld in kleinere niches. Heb je ambities die over de landsgrenzen heen reiken, dan raadpleeg je het best Google. Lees bijvoorbeeld recente en sectorgerelateerde artikels op internationale nieuwssites of ondernemerswebsites. Je kunt ook altijd even te rade gaan bij instanties zoals UNIZO. Zij kunnen je misschien niet alle cijfers geven, maar ze kunnen je wel doorverwijzen naar betrouwbare bronnen daarvoor.

Voor welke doelgroep kies ik?

Een derde mogelijke betekenis van ‘de markt’ is je doelgroep. Een thuiszorgwinkel richt zich op de oudere bevolking en studentencafés richten zich op een jonger publiek. Maar heel wat concepten hebben niet zo’n afgelijnde doelgroep. Daarom is de denkoefening op voorhand belangrijk. Waar wil je mee starten en wie wil je daarmee bereiken? Zo kun je een kledingzaak starten en de keuze maken om je op een specifieke doelgroep te richten. Dat is dan de markt die je zult betreden.

Een eigen zaak beginnen, maar waarin?

  • kies je voor een gat in de markt, met weinig of zonder concurrentie?
  • of wil je het verschil maken daar waar al heel wat spelers actief zijn 
  • hou niet alleen rekening met geld
Een eigen zaak beginnen, maar waarin?

Wat kan ik verwachten van de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer weet je niet altijd wat je kunt verwachten van de markt. Zullen er wel klanten komen? Zal ik snel kunnen groeien en eventueel mensen aanwerven? Enkele tips & tricks.
Wat kan ik verwachten van de markt?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?