Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een startende ondernemer moet op voorhand beslissen binnen welke sector, niche en doelgroep hij zijn onderneming wil positioneren.

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een startende ondernemer moet op voorhand beslissen binnen welke sector, niche en doelgroep hij zijn onderneming wil positioneren.

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.

Voor welke sector kies ik?

De markt kan de sector betekenen. En dat is ook de eerste belangrijke keuze die je moet maken. Kijk daarvoor eerst naar wat je zelf graag doet en wat jouw natuurlijke interesses zijn. Als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaalde sector of markt, zul je meer kans hebben op slagen met je onderneming.

Voor welke niche kies ik?

De term ‘markt’ kan ook staan voor een specifieke niche binnen een bepaalde sector. Zo zou je kunnen zeggen dat internet en IT de sector is en webdevelopment voor kmo’s de niche. Bij het kiezen van een niche is zowel de vraag “Wat doe je graag?” belangrijk, als de vraag “Binnen welke niche is er een degelijk toekomstperspectief?”

De eerste vraag kan niemand in jouw plaats beantwoorden, maar het is wel belangrijk dat je ze stelt. Als je alleen naar het geld kijkt, is de kans groot dat je het niet lang volhoudt. Je kiest het best voor een product of een dienst waar je interesse in hebt en waar je graag mee bezig bent. Een ondernemer klopt normaal gezien heel wat meer uren dan een werknemer. Als je dan iets doet dat je niet leuk vindt, wordt het heel lastig. Denk er dus goed over na.

De tweede vraag, daar kunnen we je wel bij helpen. Op de website van de overheid kun je heel wat cijfermateriaal vinden over de economie in België, in welke sectoren het goed gaat en waar niet. Dikwijls worden die sectoren nog opgedeeld in kleinere niches. Heb je ambities die over de landsgrenzen heen reiken, dan raadpleeg je het best Google. Lees bijvoorbeeld recente en sectorgerelateerde artikels op internationale nieuwssites of ondernemerswebsites. Je kunt ook altijd even te rade gaan bij instanties zoals UNIZO. Zij kunnen je misschien niet alle cijfers geven, maar ze kunnen je wel doorverwijzen naar betrouwbare bronnen daarvoor.

Voor welke doelgroep kies ik?

Een derde mogelijke betekenis van ‘de markt’ is je doelgroep. Een thuiszorgwinkel richt zich op de oudere bevolking en studentencafés richten zich op een jonger publiek. Maar heel wat concepten hebben niet zo’n afgelijnde doelgroep. Daarom is de denkoefening op voorhand belangrijk. Waar wil je mee starten en wie wil je daarmee bereiken? Zo kun je een kledingzaak starten en de keuze maken om je op een specifieke doelgroep te richten. Dat is dan de markt die je zult betreden.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Kan ik leven van mijn zelfstandige activiteit?

Kan ik leven van mijn zelfstandige activiteit?

Michiel Verhamme

Met volledige zekerheid kun je nooit antwoorden op die vraag. Je zult het pas weten als je er volop mee bezig bent. Toch kun je ergens een inschatting maken die je er een idee van geeft of het haalbaar is of niet.

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders

Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

KBC Bank & Verzekering

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Michiel Verhamme

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?