Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een startende ondernemer moet op voorhand beslissen binnen welke sector, niche en doelgroep hij zijn onderneming wil positioneren.

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een startende ondernemer moet op voorhand beslissen binnen welke sector, niche en doelgroep hij zijn onderneming wil positioneren.

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.

Voor welke sector kies ik?

De markt kan de sector betekenen. En dat is ook de eerste belangrijke keuze die je moet maken. Kijk daarvoor eerst naar wat je zelf graag doet en wat jouw natuurlijke interesses zijn. Als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaalde sector of markt, zul je meer kans hebben op slagen met je onderneming.

Voor welke niche kies ik?

De term ‘markt’ kan ook staan voor een specifieke niche binnen een bepaalde sector. Zo zou je kunnen zeggen dat internet en IT de sector is en webdevelopment voor kmo’s de niche. Bij het kiezen van een niche is zowel de vraag “Wat doe je graag?” belangrijk, als de vraag “Binnen welke niche is er een degelijk toekomstperspectief?”

De eerste vraag kan niemand in jouw plaats beantwoorden, maar het is wel belangrijk dat je ze stelt. Als je alleen naar het geld kijkt, is de kans groot dat je het niet lang volhoudt. Je kiest het best voor een product of een dienst waar je interesse in hebt en waar je graag mee bezig bent. Een ondernemer klopt normaal gezien heel wat meer uren dan een werknemer. Als je dan iets doet dat je niet leuk vindt, wordt het heel lastig. Denk er dus goed over na.

De tweede vraag, daar kunnen we je wel bij helpen. Op de website van de overheid kun je heel wat cijfermateriaal vinden over de economie in België, in welke sectoren het goed gaat en waar niet. Dikwijls worden die sectoren nog opgedeeld in kleinere niches. Heb je ambities die over de landsgrenzen heen reiken, dan raadpleeg je het best Google. Lees bijvoorbeeld recente en sectorgerelateerde artikels op internationale nieuwssites of ondernemerswebsites. Je kunt ook altijd even te rade gaan bij instanties zoals UNIZO. Zij kunnen je misschien niet alle cijfers geven, maar ze kunnen je wel doorverwijzen naar betrouwbare bronnen daarvoor.

Voor welke doelgroep kies ik?

Een derde mogelijke betekenis van ‘de markt’ is je doelgroep. Een thuiszorgwinkel richt zich op de oudere bevolking en studentencafés richten zich op een jonger publiek. Maar heel wat concepten hebben niet zo’n afgelijnde doelgroep. Daarom is de denkoefening op voorhand belangrijk. Waar wil je mee starten en wie wil je daarmee bereiken? Zo kun je een kledingzaak starten en de keuze maken om je op een specifieke doelgroep te richten. Dat is dan de markt die je zult betreden.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.

Welke subsidies en steunmaatregelen zijn er voor starters?

Welke subsidies en steunmaatregelen zijn er voor starters?

Wist je dat je als starter beroep kan doen op verschillende subsidies en steunmaatregelen van de overheid?

Hoe regel ik de praktische start van mijn onderneming?

Hoe regel ik de praktische start van mijn onderneming?

Michiel Verhamme

De praktische zaken die bij het opstarten van een onderneming komen kijken, verschillen meestal van geval tot geval. Je moet jezelf een aantal vragen stellen vooraleer je eraan begint.

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Michiel Verhamme

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.