
Ray: verzorgingsproducten zonder schadelijke stoffen
Ray is een merk van verzorgingsproducten en een kritische stem binnen de cosmeticawereld. Want achter veel cosmetica schuilt een verhaal dat nog maar weinig consumenten kennen, meent mede-oprichter Thomas Kindermans. “Heel veel producten bevatten hormoonverstoorders of kankerverwekkende stoffen, waarover we bij Ray verbaasd zijn dat die stoffen nog altijd toegelaten zijn in de Europese Unie. Mijn moeder, die apotheker is, kon daar niet achter blijven staan en begon haar eigen cosmetica te maken … En zo ontstond Ray.”
Hilde Nys, apotheker in verzet
Wat zes jaar geleden begon als een klein initiatief in de apotheek van Hilde Nys - Thomas’ moeder, dus - groeide uit tot een volwaardig merk met winkels in Gent, Antwerpen, Leuven en Brugge en een webshop. Vandaag maakt Ray verzorgingsproducten (dag- en nachtcrèmes, zonnecrème, shampoos en bodywash) die zo gezond en duurzaam mogelijk zijn, zonder in te boeten aan werking of comfort. “Je kunt een deodorant maken met de beste bedoelingen, maar als die niet effectief is tegen zweetgeurtjes, zal niemand je product kopen. Onze producten moeten minstens zo effectief zijn als de minder duurzame en minder gezonde alternatieven.”
Waarom het anders moest
De drijvende kracht achter Ray? Een combinatie van persoonlijke overtuiging en ondernemerszin. Mama Hilde volgde een opleiding om zelf gezonde producten te ontwikkelen, zoon Thomas gaf zijn job als advocaat op om een commercieel verhaal rond haar formules te bouwen. “Ik wilde ondernemen, mijn eigen baas zijn. En mijn moeder had iets unieks in handen. Dus hebben we beslist om de handen in elkaar te slaan. We professionaliseerden haar producten en zetten ze als merk in de markt.”
Duurzamer zonder greenwashing
Bij Ray draait duurzaamheid om transparantie, herkomst en impact. “We gebruiken natuurlijke ingrediënten, maar weten ook dat dat niet altijd duurzamer is. Daarom kijken we naar het volledige productieproces: waar komen de grondstoffen vandaan, hoe worden ze verwerkt, en wat gebeurt er als je het product gebruikt? Bij een groot deel van de niet-duurzame verzorgingsproducten komen microplastics vrij, die vervolgens via de douche in het water terechtkomen.”
Ook qua verpakking is de aanpak weloverwogen. “We gebruiken plastic flessen, maar wel uit gerecycleerd materiaal. En daar zijn we eerlijk over: op het vlak van onze verpakking hebben we nog stappen te zetten. Maar dan willen we ’t ook wel meteen goed doen – en geen overbodige tussenstap zetten. Wist je bijvoorbeeld dat de meeste navulzakken niet recycleerbaar zijn? Ze worden nochtans wel vaak onder dat mom verkocht. Wij willen niet aan greenwashing doen, daarom communiceren we transparant over welke duurzame inspanningen al lukken en welke (nog) niet.”
Het KBC-netwerk als probleemoplosser
De grootste uitdaging bij de opstart van Ray? Voor Thomas was dat de merkbekendheid opbouwen. “KBC heeft altijd geloofd in onze business, ook al duurde het even voor we écht bekend waren. Dankzij KBC hebben we onze winkels kunnen verbouwen en konden we investeren in onze machinerie. En het netwerk van onze relatiebeheerder Filip Van Damme is ook een groot voordeel. Hij wist ons altijd wel met iemand in contact te brengen die ons kon helpen met een probleem. Banken worden soms negatief afgeschilderd in de samenleving, maar voor ondernemers zijn ze onmisbaar. Ze creëren welvaart en geloven soms in ondernemingen waarin niemand gelooft. Da’s van onschatbare waarde.”
Goed gezien met KBC
Wonen, werken, leven: het brengt allemaal uitdagingen met zich mee. Bij KBC houden we je graag op de hoogte van wat er leeft op het vlak van huisvesting, energie, duurzaamheid en mobiliteit en inspireren we je graag met enthousiaste verhalen als dat van Thomas. Ontdek onze 5 tips voor duurzamer consumeren, ontdek wat KBC voor de samenleving doet of lees meer over de bouwplannen voor onze 2 nieuwe state-of-the-art datacenters.