Wat is factuurfraude?

Wat is factuurfraude?

Factuurfraude is een fenomeen waarmee ondernemers en zelfstandigen de jongste tijd steeds vaker worden geconfronteerd. Daarom start KBC in samenwerking met Febelfin - de Belgische Federatie van de Financiële Sector – een sensibiliseringscampagne.

Wat is factuurfraude?

Factuurfraude is een oplichtingstechniek waarbij een factuur (of een ander betalingsverzoek) tijdens de verzending wordt onderschept door criminelen, die vervolgens het bankrekeningnummer (en soms het op de factuur vermelde bedrag) wijzigen. De fraudeur brengt vervolgens het vervalste document weer in omloop. De ontvanger merkt doorgaans niets van die wijziging en schrijft – zich van geen kwaad bewust – het te betalen bedrag over naar de ‘verkeerde’ rekening. Pas nadat de bestemmeling reageert op een rappel van de benadeelde ondernemer komt de fraude aan het licht. De fraudeurs viseren zowel facturen van bedrijven en kmo’s als kwitanties van verzekeringsmaatschappijen.

We geven u dan ook graag enkele nuttige tips om factuurfraude te voorkomen.

Wat kunt u ertegen ondernemen?

Enkele tips.

Bij inkomende facturen:

  • Betaal nooit een factuur of rekening die er verdacht uitziet en zonder dat u goed gecontroleerd hebt of u bij dat bedrijf een dienst of product hebt besteld.
  • Wees vooral aandachtig bij de betaling van de eerste factuur. Het rekeningnummer zit dan nl. nog niet in uw pc bankingsysteem. Er kan dus nog een verkeerde link gelegd worden tussen de begunstigde die u ingeeft en het vervalste rekeningnummer.
  • Controleer de juistheid van de e-mailadressen van waaruit de e-mails worden verzonden. Gebruik hiervoor de site www.whois.com. Bel in geval van twijfel het bedrijf op via een nummer dat u kent (het nummer vermeld op de factuur kan ook vervalst zijn!).
  • Bevat de factuur een sticker met een vermelding zoals 'opgelet, gewijzigd rekeningnummer'? Neem dan meteen contact op met het bedrijf om na te gaan of dat inderdaad zo is!
  • Een eveneens frequent toegepaste methode bestaat erin dat men u een factuur met de vermelding 'herinnering' toestuurt. Zo'n factuur zet u er meestal toe aan snel te betalen, zonder na te gaan of het terecht is. Vergelijk daarom het rekeningnummer op de factuur (zeker bij de eerste factuur) met het rekeningnummer op de bestelbon of op de officiële website.

Bij uitgaande facturen:

  • Plaats uw rekeningnummer niet alleen op de factuur, maar ook op de bestelbon (dat is overigens wettelijk verplicht) én op uw website.
  • Verzend uw facturen niet alleen per brief, maar ook per e-mail/e-invoicing (Zoomit).
  • Gebruik géén vermeldingen op de enveloppe die de aandacht kunnen trekken van oplichters. Gebruik liever blanco enveloppes en geen vensteromslagen.
  • Verstuur niet alle facturen tegelijk en deponeer ze net voor de lichting en zeker niet in brievenbussen op bedrijventerreinen die na de werkuren vaak verlaten zijn.
  • Volg de betalingen van uw facturen nauwgezet op. Als een betaling van een klant – die normaal stipt betaalt – achterwege blijft, neem dan snel met hem/haar contact op. In geval van effectieve factuurfraude kunt u misschien nog andere klanten die gelijktijdig werden gefactureerd verwittigen.

Wat kunt u doen als u slachtoffer bent van factuurfraude?

  • Als u geld hebt overgeschreven naar een onbekende (rekening), licht dan KBC hiervan zo snel mogelijk in. Want als er nog niet te veel tijd verstreken is, kan KBC de transacties nog onderscheppen of achterhalen waar het geld naartoe is.
  • Hebt u effectief geld verloren? Dien dan een klacht in bij de lokale politie!

Meer info

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen