De zaak met toekomst kiest voor omnikanaal

Heeft u een webshop en denkt u eraan om ook een fysieke winkel te openen of omgekeerd? Dan bent u op de goede weg! De consument heeft meer en meer nood aan een omnikanaal aanpak. KBC deed een onderzoek.

De zaak met toekomst kiest voor omnikanaal

Heeft u een webshop en denkt u eraan om ook een fysieke winkel te openen of omgekeerd? Dan bent u op de goede weg! De consument heeft meer en meer nood aan een omnikanaal aanpak. KBC deed een onderzoek.

In februari 2016 heeft Profacts in opdracht van KBC (i.s.m. Unizo en Comeos) een marktstudie gedaan naar consumentenverwachtingen en winkelgedrag. Daaruit blijkt dat consumentenverwachtingen de afgelopen jaren enorm zijn veranderd. Zo zijn ‘sluitingstijd’ en ‘niet voorradig’ relatieve begrippen geworden.

Het internet als infobron

omnikanaal ondernemen

Meer en meer consumenten informeren zich via websites en sociale media voor ze iets kopen. Daar vinden ze vlot de weg naar e-commerce. Webshops bieden een schat aan informatie, koopwijzers, beoordelingen van andere kopers, enz. Betalen gaat snel en veilig en de levering verloopt razendsnel. 's Avonds bestellen en de volgende dag geleverd is nu al normaal.

Zien, voelen, ruiken

Maar de groei van e-commerce brengt ook een nieuwe trend op gang in de andere richting. En die evolueert even snel. Online spelers zoals Coolblue bouwen fysieke verkooppunten uit en investeren daarin steeds meer. Consumenten willen niet alleen virtueel winkelen, ze willen producten zien, voelen en ruiken. Of ze zijn op zoek naar persoonlijk advies van een verkoper.

Klant is keizer

Slechts 12% van de consumenten wil enkel aan e-commerce doen en 24% geeft aan enkel via klassieke winkels te willen kopen. 64% verkiest ‘omnikanaal winkelen’, dus zowel via internet als via de klassieke weg. De moderne klant is niet langer koning maar keizer! Hij kiest het verkoopkanaal heel spontaan naargelang de plaats waar hij is en het tijdstip. Liefst van al ziet hij een geïntegreerd geheel: als hij een product koopt in een winkel, moet hij later vlotjes een herhalingsaankoop kunnen doen via de webshop van diezelfde winkelier en vice versa.

Geef uw zaak toekomst

"Tegelijk met de consumentenenquête hebben we ook een uitgebreide bevraging georganiseerd bij de ondernemers” zegt Koen Gobart van KBC. “Daaruit blijkt dat de helft van de handelaars e-commerce als een bedreiging beschouwt. Ze moeten het echter zien als een kans. Omnikanaal is de toekomst, daar moet de handelaar op inspelen."

Zorg ervoor dat u beide verkoopkanalen aanbiedt zodat keizer Klant kan combineren. Bovendien kunnen uw webshop en uw winkel het best in elkaar overlopen zodat de koper een ideale klantbeleving heeft.

 

De slagerij blijft open, ook na sluitingstijd

slagerij schildermans

Wie denkt dat vlees geen product is voor een webshop, kent slagerij Schillemans uit Kapellen nog niet. Die is erin geslaagd beide met elkaar te combineren. Het systeem is simpel. Klanten die tot voor kort gestresseerd net voor sluitingstijd de winkel binnenstormden, geven nu rustig hun bestelling door via de website van de slagerij.

Ze hebben dan nog tot 20 uur de tijd om hun vlees op te halen. Dat kan trouwens ook op zondag, de sluitingsdag van de slagerij. Slagerij Schillemans heeft daarvoor de helft van de winkel ingericht als avondshop. Personeel? Eén jobstudent die de kassa doet. Resultaat? Een hogere omzet en tevreden klanten.

De frituur gaat omnikanaal

frituur ferro

Tegenwoordig kun je zelfs frieten bestellen via internet, plus een bijna eindeloze rij sauzen, snacks, burgers en broodjes. Frituur Ferro uit Lovenjoel wou de lange wachtrij aan de frituur inkorten en vond het ei van Columbus. De klanten bestellen via de website van de frituur. Zodra de frieten het vet in gaan, wordt de bestelbon van de klant ingescand. Automatisch vertrekt dan een sms met de melding dat de bestelling 8 minuten later klaar zal zijn. Toen de frituuruitbater het idee voorstelde, verklaarde iedereen hem voor gek. Maar intussen lopen de onlinebestellingen vlot binnen. Op een drukke vrijdagavond versturen ze daar in Lovenjoel zelfs een 100-tal sms’jes.

 

 

Om u hierbij te helpen lanceert KBC "Zaak met toekomst", een onlineplatform met informatie en inspiratie rond omnikanaalwinkelen. Experts gaan in op logistiek, marketing, winkelinrichting, betaalsystemen, enz. Verschillende cases tonen hoe andere ondernemers het aanpakken.

Meer weten? Surf naar www.zaakmettoekomst.be of stel uw vragen via zaakmettoekomst@kbc.be.

E-commerce via Storesquare

KBC, Roularta en Unizo hebben op 1 februari Storesquare gelanceerd, een platform voor e-commerce. Lokale handelaars en kmo's krijgen zo de kans om op een aantrekkelijke manier naar buiten te komen met een breed onlineaanbod. De vormgeving, marketing, betaalfaciliteiten en logistiek die bij het platform horen zorgen ervoor dat u op een professionele en toch betaalbare manier aan e-commerce kunt doen. Uw klanten zullen perfect kunnen afwisselen tussen uw webshop en uw fysieke winkel, naargelang hun behoefte van het moment. Na sluitingstijd iets in de etalage gezien? Meteen online reserveren!

Meer info via www.storesquare.be

U heeft een fysieke winkel en wil meer weten over e-commerce?

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen