Hoe krijg je een veilige webshop?

Geef risico's geen kans, beveilig je webshop vanaf de start

Hoe krijg je een veilige webshop?

Geef risico's geen kans, beveilig je webshop vanaf de start

Als je naast je fysieke verkooppunt ook met e-commerce begint, moet je bepaalde (financiële) risico’s zoveel mogelijk voorkomen. Omdat KBC Verzekeringen zeer sterk wil inzetten op preventie, geven we je graag nuttige tips.

Safety first

E-commerce biedt nieuwe mogelijkheden om klanten te bereiken. Maar waar er geld te verdienen valt, zijn ook cybercriminelen in de buurt. Waar zijn de aanvallers op belust? Geld, maar vooral ook informatie. Elke transactie van een klant kan gegevens over een krediet- of betaalkaart opleveren. Die informatie kan dan worden misbruikt in frauduleuze transacties. Je bent dus niet alleen verantwoordelijk voor je website, maar ook voor de veiligheid van de financiële gegevens van je klanten.

Neem je voorzorgen en bescherm je webshop tegen onveiligheden.

Peter Coyles, Information Security Officer KBC

Veilig online met deze tips

e-commerce, webshop, veilig, risico, gevaren, cybercriminaliteit, antivirus, label, platform
  1. Begin bij het begin. Zorg ervoor dat alle computers goed beschermd zijn met een antivirus- en antiphishingsoftware, zodat criminelen langs die weg niet aan de beheerinformatie (zoals wachtwoorden) van je website geraken.
  2. Ga voor een degelijk e-commercelabel, zoals 'BeCommerce', 'Safeshops.be' of 'Unizo e-Commerce label'. Die controleren niet alleen of je voldoet aan de wettelijke vereisten, maar doen ook bijkomende veiligheidscontroles, bijvoorbeeld op het gebruik van een veilige betalingsprovider.
  3. Zorg er samen met je websitebouwer voor dat de systemen waarop je website draait, goed worden onderhouden en dat er monitoring is op verdachte activiteiten.
  4. Kies, eventueel samen met je websitebouwer, voor een veilig e-commerceplatform.

Breng de risico's in kaart, beveilig niet alleen jezelf, maar ook je klanten.

Peter Coyles, Information Security Officer KBC

Wat houdt een veilig e-commerceplatform in?

Als je kiest voor een veilig e-commerceplatform, zijn onderstaande elementen verzekerd:

  • Een beveiligde verbinding (via SSL-codering) voor jezelf en voor je klanten
  • PCI-compliant: dit zijn vereisten van de kredietkaartuitgevers om kredietkaartgegevens te beveiligen. Dat is van belang voor je aansprakelijkheid mocht er toch iets fout gaan
  • Sterke wachtwoorden voor je klanten en liefst ook nog extra bescherming voor het beheer van je website (bijvoorbeeld wachtwoord en code via sms). Zo maak je het aanvallers moeilijker om schadelijke software op je website te plaatsen
  • Regelmatig scannen op malware en virussen. Bepaalde e-commerceplatformen bieden dit als een extra optie aan.
  • Back-ups van je website en je data

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Een webshop starten in 10 stappen

Een webshop starten in 10 stappen

Volg dit handige stappenplan boordevol nuttige tips, en maak van je webshop een regelrecht succesverhaal.

Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens

Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?

Meer klanten én meer omzet met online marketing

Meer klanten én meer omzet met online marketing

Je eerste zorg als zelfstandige of kmo? Klanten en omzet. Start to Market leert je de knepen van online marketing. Het geheim? Persoonlijke trainingen en efficiënte marketingtechnieken. Laat je snel opbellen met meer info.

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Kristof De Coninck

Verkopen via een webwinkel is een goede en relatief goedkope manier om meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint.