Een website starten in 7 stappen

Het hoeft niet zo complex te zijn

Een website starten in 7 stappen

Het hoeft niet zo complex te zijn

Een eigen website is de basis van de digitale aanwezigheid van je zaak. Maar een eigen website hoeft niet zo duur of complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.

Stap 1: domeinnaam

Het begin is simpel: kies een domeinnaam. Meestal zal dat de naam van je onderneming zijn, of een creatieve variant erop. Via domeinbeheerder DNS Belgium kom je te weten of je uitverkoren domeinnaam nog vrij is en bij welke registrars je terechtkunt om hem te registreren.

Stap 2: hosting

Kies een host die aan de nodige vereisten voor je website voldoet. Bandbreedte, beveiliging, back-up en servercapaciteit zijn een aantal van de aandachtspunten.

Stap 3: klantentraject

Om een goede website te maken, moet je zoveel mogelijk als je klant denken. Waar is hij naar op zoek? Wat wil hij te weten komen? Zorg ervoor dat het traject dat je klant aflegt consistent is. Elk contactmoment is belangrijk. Denk dus bijvoorbeeld na over hoe de look & feel van je website het best aansluit bij jouw onderneming. Bekijk ook welke producten je online wilt aanbieden, want dat aanbod kan verschillen.

Stap 4: bouw je website

Maak een plan van wat je op je website wilt vertellen en hoe de navigatie moet werken. Er zijn tal van onlinetoepassingen beschikbaar met kant-en-klare templates. Kies dus voor een gepaste template of laat een website ontwerpen naar jouw wensen.

Stap 5: blijf up-to-date

Een website is geen statisch gegeven. Niets is zo vervelend voor een klant als tijdens de kerstperiode op paaspromoties te stuiten of geconfronteerd te worden met de koopjes of het menu van vorige week. Houd er rekening mee dat je je website heel regelmatig up-to-date moet brengen. Daar kan best wel wat tijd in kruipen. Als je de site door een externe partij laat ontwikkelen, zorg er dan voor dat je de nodige aanpassingen snel zelf kunt doen.

Stap 6: vernieuw

Tracht naast een aantal vaste rubrieken op je website ook regelmatig iets nieuws te posten: een actie, een nieuw product, een persoonlijke blog. Content, het buzzword voor inhoud is onontbeerlijk. Denk aan handige tips, een blog over wat je professioneel bezighoudt, productbesprekingen, enz. Zo geraken klanten/lezers meer betrokken bij je zaak en komen ze vaker online of offline langs.

Stap 7: testen en verspreiden

Is de website klaar en uitvoerig getest, dan is het tijd om ze onder de aandacht te brengen via sociale netwerken en gerichte advertenties. Je kunt dan ook meten hoeveel bezoekers je aantrekt en waarin ze geïnteresseerd zijn, en op basis daarvan aanpassingen doen aan je website.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wat met de privacy van je onlineklanten?

Wat met de privacy van je onlineklanten?

Hoe ga je om met persoonsgegevens? We zetten zes belangrijke aandachtspunten voor je op een rij.

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Dankzij een scanner biedt Mount Oberon hetzelfde aanbod aan als een winkel van 1000 m² op slechts 300 m².

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Steffi Vallaeys

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?

Wie koopt jouw producten online?

Wie koopt jouw producten online?

Speel je troeven uit: combineer een fysieke winkel én webshop om voor vertrouwen en herkenbaarheid te zorgen.