Hoe hou je de uitgaven en inkomsten van je zaak in balans?

Een onderneming runnen vraagt veel planning, zeker financieel. Iedere onderneming kent momenten waarop de geldreserve onder druk kom te staan, door een tegenvaller of door een opportuniteit waarvoor je extra budget moet vrijmaken. Om zo’n cashtekort te vermijden, is het belangrijk om je uitgaven en inkomsten goed in balans te houden én een buffer aan te leggen. Hoe je dat doet? Lees even mee.

Het kasplan als startpunt

Op elk moment een goed zicht hebben op de financiële situatie van je onderneming is essentieel om uitgaven en inkomsten in balans te houden. Het opstellen van een kasplan is daarbij onmisbaar. Een kasplan stel je op door een overzicht te maken van wat je uitgaven en inkomsten per maand zijn. Zo zie je hoeveel werkkapitaal of geldreserve je op korte en lange termijn nodig hebt om je zaak draaiende te houden en te laten groeien.

Tips om je kasplan in te vullen

  • Gebruik het kasplan als prognose van je toekomstige uitgaven en inkomsten (kasstromen). Om dit correct te kunnen doen moet je eerst alle uitgaven en inkomsten van het vorige en huidige jaar invullen. Op basis daarvan kun je dan een voorspelling invullen van welke uitgaven en inkomsten je verwacht voor het volgende jaar. Dit blijft uiteraard een voorspelling, maar het geeft je een indicatie van wat je mag verwachten.
  • Heb je de prognose van je toekomstige kasstromen ingevuld, vergeet dan niet om op het moment zelf je effectieve inkomsten en uitgaven in te vullen naast de prognose die je gedaan had. Zo krijg je een beter zicht op hoe inkomsten en uitgaven uiteindelijk geëvolueerd zijn en kun je opnieuw aan de slag om een prognose te maken voor het volgende jaar.
  • Vul per maand alle bedragen inclusief BTW in om een zo nauwkeurig beeld te hebben. Je wilt uiteindelijk weten welk bedrag op je rekening staat!
  • Het exacte moment van betaling bepaalt in welke maand je inkomsten of uitgaven zet.
  • Ben je niet helemaal zeker hoe je je kasplan best invult? Vraag hulp aan je boekhouder of financieel adviseur.

Wat je verder nog kunt doen

Bereid je voor op ups en downs door een buffer aan te leggen. Enerzijds kunnen moeilijkere periodes op eender welk moment voorkomen, dus zorg dat je regelmatig wat geld opzij zet wanneer het goed gaat. Anderzijds is het ook verstandig om een buffer aan te leggen voor het geval je een opportuniteit spot. Op die manier kun je hier snel op inspelen doordat je op dat moment extra budget ter beschikking hebt. Kortom, een buffer zorgt voor extra flexibiliteit binnen je onderneming.

Wanneer je als ondernemer goederen of diensten aankoopt bij een leverancier, krijg je de keuze: ofwel meteen betalen, ofwel om betalingsuitstel vragen. Betaal je meteen, dan krijg je doorgaans een korting. Maar het is niet altijd mogelijk om het aankoopbedrag van je aankopen meteen te betalen. In dat geval kun je je leverancier om betalingsuitstel vragen zodat je de betaling van je factuur enkele dagen of weken kunt uitstellen. Let wel, een leverancierskrediet kost ook geld. Vaak wordt een percentage van het aankoopbedrag aangerekend voor de termijn dat je betalingsuitstel vraagt. Bekijk dus goed je situatie voor je er gebruik van maakt. Probeer desnoods om de betalingstermijnen bij je leveranciers te heronderhandelen.

Om je uitgaven en inkomsten goed in balans te houden, is het uiteraard ook belangrijk dat je klanten (particulieren of bedrijven) je op tijd betalen. Bereken daarom je klantenkrediet. Door dit te doen krijg je een indicatie hoeveel dagen betalingsuitstel je aan je klanten kunt geven. Spreek dus een betalingstermijn met hen af, of laat hen vooraf al (de helft) betalen. Stuur op tijd een herinnering of aanmaning als ze dit niet doen.

Door de hoeveelheid geld die je bedrijf uitstroomt te verminderen, kun je snel je cashflow optimaliseren. Bekijk dus welke uitgaven je kunt uitstellen en welke niet-essentiële uitgaven je kunt schrappen.

Ga na welke inkomsten je op korte termijn kunt genereren. Denk bijvoorbeeld aan een premie of subsidie voor je bedrijf. Of onderneem zelf actie en verkoop voorraden via commerciële acties.

Op zoek naar een manier om je uitgaven en inkomsten altijd in balans te houden?

Met een KBC-Business Budgetfaciliteit heb je op elk moment extra geldreserve ter beschikking op je zakelijke rekening. Benieuwd hoe het werkt?

Lees meer