Wie vraagt, vindt antwoord!

Wie vraagt, vindt antwoord!

Vanwege de coronacrisis gingen Belgische werknemers massaal thuiswerken. Een omschakeling die kansen biedt, maar bij veel ondernemers ook vragen opriep. Kel Wouters en Valentijn Destoop vertellen hoe zij omgingen met die verandering. 

Vragen en antwoorden van ondernemers

Waar moet je op letten wanneer je werknemers aan telewerk doen?

‘Bij ons had iedereen al voor de coronacrisis 1 vaste thuiswerkdag per persoon. Waar je voor moet waken, is dat je gaat ‘controleren’, want dan ontstaat het gevoel dat er geen vertrouwen is. Het is een kwestie van loslaten. Als iedereen duidelijke taken en deadlines heeft, stijgt de productiviteit bij thuiswerk soms zelfs. Wij hebben wel de afspraak dat iedereen telefonisch bereikbaar moet blijven. Als je een call hebt, je lunchpauze hebt of even ongestoord wilt doorwerken, kun je dat aangeven in het communicatiekanaal Slack.’

Kel Wouters, CEO So Buzzy (social media agency)

 

‘Telewerk dringt zich op, maar mag niet ten koste gaan van het contact met collega’s. Ik ben er voorstander van om minstens 2 online vergaderingen  per week te houden met het volledige team, waarbij iedereen de kans krijgt om het woord te nemen. Een van die vergaderingen mag een informeel moment zijn. Ik denk aan een lezing of een presentatie met een pintje erbij. Ik ken een Nederlands bedrijf dat op vrijdag een bingoavond op afstand organiseert voor de collega’s. Dat zorgt voor een sterk gevoel van  verbondenheid.’

Valentijn Destoop, innovatiestrateeg en oprichter Quidante