Is mijn auto fiscaal aftrekbaar?

Is mijn auto fiscaal aftrekbaar?

Als ondernemer beschik je vaak over een of meerdere auto’s die je gebruikt bij de uitoefening van je beroep. Wist je dat je heel wat van de autokosten kunt aftrekken van je belastingen? Zo kun je ze in de meeste gevallen voor 75% fiscaal inbrengen. Al gelden voor eenmanszaken en vennootschappen specifieke regels voor de fiscale aftrekbaarheid van wagens. Ontdek ze hier.

Welke autokosten kan ik aftrekken?

auto fiscaal aftrekbaar

De algemene wetgeving luidt dat autokosten voor personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik en zelfs minibussen voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Het gaat dan over kosten als:

  • afschrijvingen
  • aankoopprijs en btw
  • kosten voor brandstof
  • onderhoud
  • verzekeringen
  • belastingen
  • huur
  • aankoop wisselstukken
  • herstellingskosten
  • pechverhelping
  • enz.

Wist je trouwens dat het installeren van een mobilofoon en de financiering, interesten en andere financiële kosten die bij huurkoop of leasing zijn inbegrepen, voor de volle 100% aftrekbaar zijn? 

Voor eenmanszaken en vennootschappen geldt een andere wetgeving

Heb je voor een eenmanszaak gekozen? Dan zijn de auto’s die je voor beroepsdoeleinden gebruikt aftrekbaar als beroepskosten. Al houd je het best rekening met de volgende beperkingen:

  • De meeste kosten van personenwagens zijn maar tot 75% fiscaal aftrekbaar, ongeacht de CO2-uitstoot van de auto’s.
  • Je gebruikt je auto meestal ook gedeeltelijk voor privédoeleinden. De fiscus beschouwt daarom een gedeelte van de kosten niet als beroeps-maar als privékosten.
  • Een aantal kosten met betrekking tot auto’s, zoals boetes, zijn nooit aftrekbaar.

Bij een vennootschap hangt de aftrekbaarheid van de autokosten af van het soort brandstof en de CO2-uitstoot van de gekozen auto. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Je eindafrekening sociale bijdragen in 5 vragen

Je eindafrekening sociale bijdragen in 5 vragen

Nathalie de Groot

Wat is een eindafrekening sociale bijdragen? En hoe wordt die berekend? Ontdek het in vijf vragen.

Hoe kan ik mijn administratie uitbesteden?

Hoe kan ik mijn administratie uitbesteden?

KBC Bank & Verzekering

Je wilt je bedrijfsadministratie uitbesteden? Prima. Zo krijg je de kans om je meer te focussen op je kernactiviteiten. Maar hoe doe je dat nu, je administratieve zaken outsourcen? We zetten de mogelijkheden op een rij.

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

KBC Bank & Verzekering

De papierstapel in je bedrijf wil je zo overzichtelijk mogelijk organiseren. Hoe je dit het best aanpakt? We gidsen je met plezier.

Wat zijn forfaitaire beroepskosten en hoe worden ze berekend?

Wat zijn forfaitaire beroepskosten en hoe worden ze berekend?

Kaat Maertens

Als belastingplichtige mag je het brutobedrag van je inkomsten verminderen met de daaraan verbonden beroepskosten. Maar als je die werkelijke beroepskosten niet kunt of wilt bewijzen, heb je automatisch recht op de ‘forfaitaire beroepskosten’.