3 manieren om personeel te zoeken

3 manieren om personeel te zoeken

Personeel zoeken is vaak een hele opgave. Daarom geven we je graag enkele tips mee om je zoektocht naar de ideale werknemer te vergemakkelijken. Nieuw personeel zoeken kan op 3 manieren:

1. Zelf een werknemer zoeken

Zelf personeel zoeken kan zowel online als offline. Sommige kanalen zijn gratis, andere zijn betalend.

Online kanalen

  • VDAB
    Op de website van VDAB kun je gratis vacatures publiceren. Via de online databank kun je zelf zoeken naar geschikte werknemers. Ook via je lokale Werkwinkel kun je je werkaanbieding verspreiden.

  • Sociale media
    Verspreid je vacature via de Facebook-, Twitter- of LinkedIn-pagina van je bedrijf. Zorg ervoor dat je boodschap consistent is. Vraag je werknemers om de job ook te delen op hun persoonlijke accounts. Vooral LinkedIn is hierbij interessant.

  • Jobwebsites
    Ideaal als je op zoek bent naar hogere of gespecialiseerde profielen. Meestal zijn ze betalend. Voorbeelden: Stepstone, Vacature.com, Monster of Jobat.be

  • Gespecialiseerde jobsites
    Sites zoals Creativeskills.be (voor creatieve profielen) of Bloovi.be (voor digitaal talent) zijn handig als je een specifiek publiek wilt bereiken. Vaak zijn deze specifieke jobsites betalend.

  • Je eigen website
    Publiceer je vacature zeker op een aparte jobpagina op je website. Zorg dat geïnteresseerde kandidaten ook spontaan kunnen solliciteren. Spontane sollicitanten zijn doorgaans zeer gemotiveerd.

Offline kanalen

  • Je werknemers
    Vraag je werknemers om over de vacature te vertellen tegen vrienden en familie.

  • “Wij werven aan”-bord
    Laat je klanten zien dat er een nieuwe vacature beschikbaar is. Plaats een bord met als titel “Wij werven aan” met daaronder de jobtitel. Plaats het aan de straatkant of in je winkelruimte.

  • Vakbladen
    Plaats een advertentie in een vakblad van jouw sector. Vakbladen worden gelezen door mensen met affiniteit voor je activiteit.

  • Lokale kranten
    Op zoek naar lokale werkkrachten? Plaats advertenties in lokale kranten.
     
  • Open Bedrijvendag
    Doe mee aan Open Bedrijvendag. Maak van de gelegenheid gebruik om je vacature in de kijker te zetten.

  • Scholen
    Zoek je enthousiaste werknemers met frisse ideeën? Dan zijn schoolverlaters ideaal. Via seminaries, business cases en stageplaatsen blijf je top-of-mind en versterk je de band met de scholen.

  • Jobstudenten
    Jobstudenten kunnen je personeelstekort deels opvangen. Ze mogen jaarlijks 475 uren werken. Zo leren ze je bedrijf kennen. Dat kan ook interessant zijn voor toekomstige vacatures. Lees meer over de wettelijke voorwaarden van studentenwerk.

  • Andere
    Wees creatief en denk out-of-the-box. Zo val je op. Zoek je bijvoorbeeld lokaal talent? Bekijk of advertenties op broodzakken bij de lokale bakker mogelijk zijn.

2. Werken met een interimkantoor

Wat doet een interimkantoor precies?

Een interimkantoor (of uitzendkantoor) zorgt voor (tijdelijke) tewerkstelling. Ze nemen de aanwerving en een deel van de personeelsadministratie op zich.

Het interimkantoor wordt ook werkgever van de uitzendkracht. Dat neemt niet weg dat een deel van dat gezag tijdens de tewerkstelling op jou wordt overgedragen als opdrachtgever.

Wanneer schakel je ze in?

  • Tijdelijke vervanging van een vaste werknemer (bijvoorbeeld bij ziekte of zwangerschap)
  • Tijdelijke vermeerdering van werk
  • Uitzonderlijk werk (bijvoorbeeld studiedagen en seminaries)
  • Instroom voor vaste aanwerving
  • Artistiek werk
  • Erkende tewerkstellingstrajecten voor langdurig werklozen
 

Wat zijn de voordelen?

  • Tijdswinst
    Het uitzendkantoor neemt een groot deel van de aanwervingsprocedure en personeelsadministratie over.

  • Flexibel
    De samenwerking met een uitzendkracht kun je makkelijker stopzetten.

Hoe pak je het concreet aan?

  • Kies meerdere kantoren
    Liefst 4 à 5. Zo ben je zeker dat er zich voldoende kandidaten aanmelden.

  • Mix
    Ga voor zowel lokale als grote interimkantoren. Dat verhoogt de kans om geschikte cv’s te ontvangen.

Wat met het loon?

Je betaalt aan het uitzendbureau het uurloon vermenigvuldigd met een vaste coëfficiënt. Die coëfficiënt dekt de bijkomende kosten van het uitzendkantoor.

3. Een selectiebureau inschakelen

Wat doet een selectiebureau?

Een selectiebureau of wervingskantoor neemt het selectieproces voor een vaste werknemer op zich. Ze nemen de kandidaten zelf niet in dienst. Dat is meteen het grootste verschil met een interimkantoor. Vaak gaat het om kandidaten met hogere profielen.

Daarnaast denkt een selectiebureau intensief mee met je organisatie. Ze doen een grondige screening. Bovendien testen ze ook uitgebreid de vaardigheden en het potentieel van een kandidaat.
 

Wanneer schakel je ze in?

Als je op zoek bent naar een vaste werknemer in het kader van duurzame tewerkstelling.
 

Wat zijn de voordelen?

  • Tijdswinst
    Het wervingskantoor werkt als een verlengstuk van je organisatie bij het werven van een kandidaat. Ze nemen het hele selectieproces op zich.
  • Duurzame tewerkstelling
    De kans dat de nieuwe medewerker je organisatie snel verlaat, is veel kleiner. De objectieve beoordeling, kennis en expertise van een selectiebureau zorgen voor een duurzame aanwerving.

Welke optie kies ik het best?

De ideale keuze bestaat niet. Welke optie de beste is voor je onderneming, is afhankelijk van het soort profiel dat je zoekt, de dringendheid, de schaarste op de arbeidsmarkt, enz.

Werknemer gevonden?

Vergeet niet om een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor je nieuwe werknemer. Dat ben je wettelijk verplicht. Lees meer over je rechten en plichten als werkgever.