Wat is e-commerce? En hoe kan ik als ondernemer gemakkelijk aan e-commerce doen?

Wat is e-commerce? En hoe kan ik als ondernemer gemakkelijk aan e-commerce doen?

Je hebt het vast al gemerkt, mensen shoppen vandaag steeds meer online. Zowel bij (internationale) handelaars als bij het shoppende publiek zijn webwinkels erg populair. Een paar keer klikken en de volgende dag wordt er thuis een pakje afgeleverd. Handig, snel en leuk, maar … een niet te onderschatten bedreiging voor het offline-winkelen. Hoe kunnen ondernemers inspelen op deze nieuwe manier van shoppen? Met e-commerce!

Wat is e-commerce eigenlijk?

Wat is e-commerce

De term e-commerce (of e-business) duidt op alle transacties die digitaal afgesloten worden. Producten aankopen, online betalingen uitvoeren … E-commerce is niet nieuw, al sinds de jaren 70 doen banken aan e-commerce, namelijk door het digitaal uitwisselen van geld. De term is de laatste jaren wel veel bekender geworden, door de opkomst van onlineshoppen in webwinkels over de hele wereld.

E-commerce in cijfers

Comeos berekende dat de Belgische omzet uit e-commerce in 2014 met 15% steeg ten opzichte van 2013. Dat is behoorlijk wat. Zo bedraagt e-commerce volgens hen tot 6,44% van de totaalomzet van de Belgische handel. Maar… Comeos wijst er ook op dat maar liefst 42% van de onlineverkoop in België via buitenlandse webshops gebeurt. En dat betekent natuurlijk niet veel goeds voor Belgische handelaars, voor hen staat het gelijk aan een mogelijk verlies van potentiële inkomsten.

E-commerce, webshops … Moet ik als ondernemer mee op de boot springen?

Eigen webshop

De populariteit van online shoppen is niet meer te ontkennen. Het publiek doet transacties graag van thuis uit. Of beter gezegd, van overal. Want ook via smartphones is e-commerce mogelijk. Snel een ticket voor de trein kopen? Of een cinemastoeltje reserveren? Dat kan tegenwoordig allemaal. Het is dan ook leuk om daar als (kleinere) zelfstandige ondernemer op in te spelen. Hoe dat kan? Met een webwinkel bijvoorbeeld.

Lees hier hoe je best aan een eigen webshop begint.

 

KBC maakt e-commerce voor zelfstandigen gemakkelijker

Een eigen webshop beheren, daar komt heel wat bij kijken. Onder andere het ontvangen en beheren van onlinebetalingen. Met de KBC-Paypage wil KBC de drempel naar e-commerce verlagen en ondernemers optimaal ondersteunen bij hun onlineverkoop. De KBC-Paypage is een veilige en gebruiksvriendelijke betaalpagina voor alle handelaars en vrije beroepers die verkopen via internet.

Wat doet de KBC-Paypage dan precies?

Online betalen

KBC werkt voor de KBC-Paypage samen met Ingenico Payment Services, de koploper in multi-channelbetaaldiensten (het vroegere Ogone).

Het resultaat van die samenwerking is een veilige en gebruiksvriendelijke betaalpagina, de KBC-Paypage, die geïntegreerd kan worden in de webshop van een handelaar. De handelaar krijgt dankzij die betaalpagina in één oogopslag een volledig en eenvoudig overzicht van al zijn onlinebetaalstromen. Op de KBC-Paypage kan een winkelier de meest gebruikte betaalmethoden aanbieden: zowel Bancontact, Mastercard, Maestro en Visa als andere betaalknoppen.

De nieuwe betaaloplossing die KBC zijn businessklanten aanbiedt, maakt het hun gemakkelijker de stap naar e-commerce zetten. We zijn er trots op dat KBC met onze hulp een state-of-the-art-betaalmogelijkheid aanbiedt waardoor handelaars hun klanten in België en in de hele wereld kunnen bereiken

Xavier Thiran, Head of Business Development - Ingenico Payment Services

En er is nog meer...

Naast de KBC-Paypage biedt KBC handelaars nog enkele andere mogelijkheden aan om te starten met e-commerce. Denk je aan een eigen webshop? Dan is de KBC-Betaalknop misschien ook interessant voor jou.

  • KBC-Betaalknop: met de KBC-Betaalknop kan de consument gratis gebruik maken van 2 maanden betalingsuitstel terwijl de handelaar toch onmiddellijk zijn inkomsten ontvangt.

Extra info

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: To webshop or not to webshop?

Blog: To webshop or not to webshop?

Eva Vissers

Maar liefst 650 mensen schreven zich in voor de Pop-up Webshop (campagne van KBC, mei 2015). De tien strafste ideeën mochten een eigen webshop uitbouwen met de hulp van KBC en andere partners. Het resultaat was verbluffend. Tien stralende webshops en tien stralende ondernemers. Maar wat met de andere kandidaten? Uiteraard had KBC ook voor hen een verrassing in petto!

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

KBC Bank & Verzekering

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.

Hoog tijd voor e-commerce

Hoog tijd voor e-commerce

Meer en meer consumenten kopen online. Volg de trend en doe via een webshop of marktplaats aan e-commerce.

E-commerce: bedreiging of opportuniteit?

E-commerce: bedreiging of opportuniteit?

Onderscheid jezelf ook online van de concurrentie. De marktplaats Storesquare helpt lokale handelaars daarmee.