Waar en hoe moet ik me inschrijven als zelfstandige?

Waar en hoe moet ik me inschrijven als zelfstandige?

Als ondernemer moet je je inschrijven bij een erkend ondernemingsloket. Met je ondernemingsnummer kun je diensten en/of producten verkopen en dus handel drijven.

Wat heb ik nodig om me in te schrijven

  • bewijs kennis bedrijfsbeheer en, zo nodig, beroepskennis. Dat kan aan de hand van je diploma of door ervaring. Heb je dat zelf niet, dan kun je iemand aanstellen die het bewijs voor jou levert;
  • rijksregisternummer;
  • het bankrekeningnummer dat je gaat gebruiken voor je zaak;
  • een commerciële benaming voor je zaak;
  • vergunningen (indien nodig);
  • je ondernemings- of btw-nummer (als je al eerder zelfstandige bent geweest);
  • een kopie van de statuten en een bewijs van neerlegging bij de griffie van de rechtbank van Koophandel (als je een vennootschap opricht).

Het ondernemingsloket zal de verdere administratie voor jou regelen, zoals de aanvraag van een ondernemingsnummer en de activering van het btw-nummer, de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds en een ziekenfonds en de aanvraag van de noodzakelijke vergunningen.

Je kunt terecht in één van de regionale kantoren of alles zelf online regelen

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen