Als ondernemer moet je je inschrijven bij een erkend ondernemingsloket. Met je ondernemingsnummer kun je diensten en/of producten verkopen en dus handel drijven.
Wat heb ik nodig om me in te schrijven
- rijksregisternummer;
- het bankrekeningnummer dat je gaat gebruiken voor je zaak;
- een commerciële benaming voor je zaak;
- vergunningen (indien nodig);
- je ondernemings- of btw-nummer (als je al eerder zelfstandige bent geweest);
- een kopie van de statuten en een bewijs van neerlegging bij de griffie van de rechtbank van Koophandel (als je een vennootschap opricht);
- indien je in de bouwsector werkt, moet je een bewijs van beroepskennis voorleggen.
Het ondernemingsloket zal de verdere administratie voor jou regelen, zoals de aanvraag van een ondernemingsnummer en de activering van het btw-nummer, de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds en een ziekenfonds en de aanvraag van de noodzakelijke vergunningen.
Je kunt terecht in één van de regionale kantoren of alles zelf online regelen
Laatst gepubliceerd op: 05-03-2019