E-commerce is zoveel meer dan een webshop

E-commerce is zoveel meer dan een webshop

Mensen shoppen steeds vaker online. Het heeft dus geen zin om de stap richting e-commerce nog langer uit te stellen. Maar e-commerce houdt veel meer in dan een webshop opzetten en producten online plaatsen …

Hoe begin ik eraan?

Als u de stap naar e-commerce zet, denk er dan aan dat dit onlineaspect deel moet uitmaken van uw volledige business. E-commerce werkt alleen als er een doordachte strategie achter zit.

Als u vandaag al een fysiek verkooppunt hebt, stel u dan de vraag hoe e-commerce uw bestaande zaak kan ondersteunen. Het is niet de bedoeling dat e-commerce uw gewone verkoop gaat vervangen, ze moeten hand in hand gaan.

Er zijn nogal wat verschillen tussen verkoop in een klassieke winkel en e-commerce. Zo lenen niet alle producten zich even goed tot e-commerce. Goedkopere producten of producten met kleine marges zijn niet ideaal, omdat u ook logistieke kosten in rekening moet brengen. Wees dus creatief: u kunt bijvoorbeeld pakketten aanbieden via uw webshop. Voldoende volume is een must om rendabel te zijn.

Wie zijn mijn digitale klanten?

Daarnaast moet u ook uw digitale klanten leren kennen. Want u moet ze natuurlijk naar uw onlinewinkel krijgen! Welke doelgroepen gaat u via welke kanalen aanspreken? Denk op tijd aan e-marketing en voorzie daarvoor het nodige budget. Want e-commerce zonder e-marketing is als een bloemenwinkel in de woestijn.

Zorg voor een optimale logistiek

Ook uw logistiek vraagt de nodige aandacht. Hoe geraakt uw product bij de klant en hoe gaat u om met de logistieke kosten? U kunt producten in uw winkel laten afhalen, maar niet al uw klanten zullen daartoe bereid zijn. Het stimuleert natuurlijk wel de wisselwerking tussen e-commerce en uw bestaande winkel. Verzenden via logistieke partners is een optie, maar die kosten kunnen oplopen. En dan is het zaak om te beslissen of u die kosten zelf draagt – met een negatieve impact op uw marges – of doorrekent aan de klant.

Op naar onlinesucces!

Kortom, starten met e-commerce is zoals starten met een zaak. Als u succesvol wilt zijn, ga dan niet over één nacht ijs. Maar stel het ook niet langer uit: zorg voor een goede onlineaanwezigheid vóór uw klanten hun gading elders vinden.

Meer tips & tricks rond e-commerce vindt u op de KBC-website. Of neem contact op met ons e-commerce salesteam via e-pay@kbc.be.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen