E-commerce is zoveel meer dan een webshop

E-commerce is zoveel meer dan een webshop

Gepubliceerd op 13 oktober 2017 

Mensen shoppen steeds vaker online. Het heeft dus geen zin om de stap richting e-commerce nog langer uit te stellen. Maar e-commerce houdt veel meer in dan een webshop opzetten en producten online plaatsen …

Hoe begin ik eraan?

Als u de stap naar e-commerce zet, denk er dan aan dat dit onlineaspect deel moet uitmaken van uw volledige business. E-commerce werkt alleen als er een doordachte strategie achter zit.

Als u vandaag al een fysiek verkooppunt hebt, stel u dan de vraag hoe e-commerce uw bestaande zaak kan ondersteunen. Het is niet de bedoeling dat e-commerce uw gewone verkoop gaat vervangen, ze moeten hand in hand gaan.

Er zijn nogal wat verschillen tussen verkoop in een klassieke winkel en e-commerce. Zo lenen niet alle producten zich even goed tot e-commerce. Goedkopere producten of producten met kleine marges zijn niet ideaal, omdat u ook logistieke kosten in rekening moet brengen. Wees dus creatief: u kunt bijvoorbeeld pakketten aanbieden via uw webshop. Voldoende volume is een must om rendabel te zijn.

Wie zijn mijn digitale klanten?

Daarnaast moet u ook uw digitale klanten leren kennen. Want u moet ze natuurlijk naar uw onlinewinkel krijgen! Welke doelgroepen gaat u via welke kanalen aanspreken? Denk op tijd aan e-marketing en voorzie daarvoor het nodige budget. Want e-commerce zonder e-marketing is als een bloemenwinkel in de woestijn.

Zorg voor een optimale logistiek

Ook uw logistiek vraagt de nodige aandacht. Hoe geraakt uw product bij de klant en hoe gaat u om met de logistieke kosten? U kunt producten in uw winkel laten afhalen, maar niet al uw klanten zullen daartoe bereid zijn. Het stimuleert natuurlijk wel de wisselwerking tussen e-commerce en uw bestaande winkel. Verzenden via logistieke partners is een optie, maar die kosten kunnen oplopen. En dan is het zaak om te beslissen of u die kosten zelf draagt – met een negatieve impact op uw marges – of doorrekent aan de klant.

Op naar onlinesucces!

Kortom, starten met e-commerce is zoals starten met een zaak. Als u succesvol wilt zijn, ga dan niet over één nacht ijs. Maar stel het ook niet langer uit: zorg voor een goede onlineaanwezigheid vóór uw klanten hun gading elders vinden.

Meer tips & tricks rond e-commerce vindt u op de KBC-website. Of neem contact op met ons e-commerce salesteam via e-pay@kbc.be.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.