Heb je een vraag over onze extra diensten?

Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag over onze extra diensten?

Veelgestelde vragen (FAQ)

Algemeen

Voor je zaak

Algemeen

Wanneer zie ik de Extra diensten voor ondernemers?

De Extra diensten voor ondernemers zijn zichtbaar als je een zakelijke zichtrekening, zakelijke spaarrekening, zakelijke verzekering of een zakelijk krediet hebt bij KBC.

Hoe weet ik of ik zakelijke producten heb bij KBC?

  • In KBC Mobile zie je het verschil tussen je zakelijke en je privéproducten aan een lichtblauwe of donkerblauwe lijn. Je ziet die lijn ook onder je rekeningen.
  • In KBC Touch zie je het verschil tussen zakelijk en privé duidelijk in de menustructuur links.

Waar vind ik de Extra diensten?

  • In KBC Mobile vind je de knop ‘Extra diensten’ rechts onderaan op het aanmeldscherm. Ben je al aangemeld? Tik dan op ‘Meer’ (de drie bolletjes rechts onderaan) en ‘Extra diensten’. Je vindt er alle Extra diensten, ook die voor ondernemers.
  • In KBC Touch staan de Extra diensten in het zakelijke luik bij ‘Betalen’, ‘Kredieten’ en ‘Verzekeren’.

Wanneer kan ik de Extra diensten gebruiken?

  • Je kunt de Extra diensten gebruiken als je een of meer zakelijke producten hebt bij KBC, toegang hebt tot KBC Mobile of KBC Touch, en de juiste volmacht hebt op een professionele rekening bij KBC.
  • Als je een Extra dienst wilt gebruiken, moet je eerst aanvinken dat je “verklaart dat je bevoegd bent om de gekozen onderneming contractueel te verbinden”.

Go Solid

Wat is Go Solid?

Go Solid helpt je om onbetaalde en onbetwiste B2B-facturen gemakkelijk en snel te innen zonder tussenkomst van de rechtbank. Via KBC Touch of KBC Mobile brengen we je op de hoogte wanneer je factuur betaald is.

Hoeveel kost Go Solid?

Go Solid is kosteloos voor jou. We vragen ook geen voorschot of waarborg. Conform de wetgeving, rekent Go Solid een verhoging van maximaal 10% van het in te vorderen bedrag en een forfait van 40 euro aan aan je klant.

Kan ik onbetaalde facturen aan particulieren ook innen?

De procedure 'inning onbetwiste schulden' geldt enkel voor onbetwiste facturen in een professionele relatie. Met Go Solid kun je in KBC Mobile enkel onbetwiste facturen innen tussen ondernemers die zijn ingeschreven in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Wil je een factuur aan particulieren invorderen, neem dan contact op met Go Solid.

De relatie met mijn klant is heel belangrijk. Hoe verloopt de communicatie met die klant?

Go Solid werkt samen met ervaren partners. De betrokken advocaat en gerechtsdeurwaarder garanderen een professionele aanpak van je dossier en een integere benadering van je klant. Met Go Solid kies je voor een persoonlijke aanpak met focus op betalingsproblemen oplossen en liever nog ze voorkomen. Go Solid communiceert gepast met je klant, zowel per e-mail, telefonisch als face-to-face. Zo stellen ze je duurzame relatie met je klant veilig.

Wat doe ik als mijn klant contact met mij opneemt?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met Go Solid. Misschien heb je onderling iets geregeld of is de factuur intussen betaald. Dat is goed nieuws. Bij volledige betaling sluit Go Solid het dossier af.

Wat gebeurt er als mijn klant niet reageert op de aanmaning?

Je klant heeft 1 maand om te reageren na betekening van de aanmaning tot betaling door de gerechtsdeurwaarder. Hij kan de vordering betwisten of betalen. Als de klant niet reageert, maakt de gerechtsdeurwaarder ten vroegste 8 dagen na het verstrijken van die maand een proces-verbaal van niet-betwisting op. Daarna voert de gerechtsdeurwaarder de bekomen titel uit.

Wat als mijn klant de aanmaning tot betalen betwist?

De procedure met Go Solid geldt enkel voor onbetwiste facturen. Betwist je klant de factuur tijdens de procedure (dit komt slechts uitzonderlijk voor), dan stopt de procedure. De verzekering komt in dat geval niet tussen voor de eventuele gemaakte gerechtskosten. Afhankelijk van de opgegeven reden van betwisting kun je daarna de factuur met een klassieke dagvaarding trachten te recupereren.
Let wel: stuur je toch een betwiste factuur door, dan betaal jij de kosten van Go Solid.

Wat als mijn klant een afbetalingsplan vraagt?

Go Solid streeft naar een snelle en volledige betaling. Als blijkt dat een afbetalingsplan een geschikte oplossing is, staan we dit toe volgens een vaste procedure. Je ontvangt het geïnde bedrag telkens de klant een afbetaling doet.

Wat gebeurt er als mijn klant de factuur uiteindelijk niet betaalt?

Als de klant niet betaalt, dan betaal jij ook niets aan Go Solid. Zij schatten immers de haalbaarheid van je vordering in vooraleer ze het dossier aanvaarden. Daarna zijn de gerechtskosten verzekerd voor onbetwiste facturen.
Let wel: stuur je toch een betwiste factuur door, dan betaal jij de kosten van Go Solid.

Wat houdt de procedure ‘Inning van Onbetwiste Schulden’ in?

Met deze administratieve procedure kun je onbetwiste facturen tussen ondernemingen invorderen zonder tussenkomst van de rechtbank. Zo laat je onbetaalde facturen sneller en goedkoper invorderen dan bij een klassieke dagvaarding.

Hoe verloopt de invordering van mijn onbetaalde factuur bij Go Solid?

  • Uiterlijk 4 uur nadat je je dossier hebt overgemaakt, laat Go Solid je weten of je factuur is geaccepteerd. 
  • Go Solid controleert eerst of je dossier voldoet aan de criteria, die door de wetgever werden vooropgesteld. Go Solid controleert ook de solvabiliteit van je klant. 
  • Daarna betekent een gerechtsdeurwaarder ten laatste 4 dagen na de aanvaarding van je dossier een aanmaning tot betalen bij je klant. Reken gemiddeld 1 maand om je geld terug te krijgen. 
  • Betaalt je klant toch niet, dan stelt de gerechtsdeurwaarder een proces-verbaal van niet-betwisting op en voert hij de bekomen titel uit.

Waar kan ik terecht met vragen of problemen?

Neem hiervoor contact op met de helpdesk op het nummer 016 43 25 07 of op het e-mailadres kbc.helpdesk@kbc.be.

Alle contactgegevens in geval van vragen of problemen vind je onder het tandwiel in de schermen van de extra dienst rechts bovenaan.

NOWJOBS

Wat is NOWJOBS?

NOWJOBS is een mobiele applicatie die je helpt om flexibele medewerkers te vinden voor je zaak en zo je poule uit te bouwen en te beheren. Deze dienst laat je toe om 24 op 7 jobs te posten en biedt je een 100% digitaal contract voor je bijverdieners.

Hoeveel kost NOWJOBS?

Een vacature posten is volledig gratis. Bij iedere geïnteresseerde bijverdiener zullen de loonkosten transparant getoond worden. Je betaalt pas als er effectief iemand gewerkt heeft. De kostprijs van een bijverdiener is afhankelijk van het statuut (student/flex/reguliere medewerkers) en de leeftijd en/of ervaring van de bijverdiener.

Hoe kan ik mijn eigen bijverdieners uitnodigen in de app?

Heb je zelf al een poule van studenten en flexi’s die je op regelmatige basis tewerkstelt? Nodig hen gemakkelijk uit via de app met behulp van een QR-code of stuur hen de link door via sms, Whatsapp of mail. Zoals jij het wilt!

Voor welke functies kan ik een vacature posten?

Je kunt de paritaire comités die NOWJOBS ondersteunen hier raadplegen https://nowjobs.be/nl/bedrijven/faq

Als je je tijdelijke medewerkers onder een ander paritair comité wilt inschrijven, kun je altijd NOWJOBS contacteren via now@nowjobs.com.

Ik heb enkel in bepaalde periodes tijdelijke werkkrachten nodig, wat moet ik doen?

Als je geen vacatures post, zul je ook geen geïnteresseerde bijverdieners doorkrijgen. Op het moment dat je opnieuw iemand wilt inschakelen, lanceer je opnieuw een vacature.

Moet ik mijn Dimona-aangifte nog doen?

Wanneer de bijverdiener je digitale contractvoorstel via NOWJOBS heeft geaccepteerd, hoef je als werkgever niets meer in orde te brengen. NOWJOBS zorgt voor de Dimona-aangifte, de opmaak van het contract, de verzekering, de uitbetaling, enz.

Hoe verloopt het proces om flexibele werkkrachten te vinden via NOWJOBS?

  1. Je moet eenmalig het profiel voor je zaak vervolledigen. Dat zal geverifieerd worden door NOWJOBS. De gegevens zijn nodig voor het contract met je tijdelijke werknemer(s).
  2. Na registratie zul je binnen de 48 uur gecontacteerd worden door een Digital Business Partner die je profiel actief zal zetten.
  3. Je maakt eenvoudig digitaal een vacature aan door de kenmerken van de functie aan te vullen en de werkuren te bepalen. Die vacature kun je onmiddellijk posten.
  4. Je wordt op de hoogte gebracht van geïnteresseerde bijverdieners voor je vacature. In deze stap kun je zien hoeveel de loonkosten zullen bedragen.
    Nadat je de meest geschikte bijverdiener hebt gekozen, kun je meteen het contractvoorstel versturen. 
  5. Als de kandidaat dat voorstel aanvaardt, moet je enkel nog op de dag van de job de gewerkte uren bevestigen. Je kunt ook een review geven van de kandidaat.
  6. De facturatie gebeurt achteraf via domiciliëring. 

Hoe ontvang ik mijn kortingscode voor NOWJOBS?

Als je nieuw bent op NOWJOBS en je de dienst gebruikt via KBC Mobile, krijg je een eenmalige kortingscode ter waarde van 50 euro via e-mail, die je kunt gebruiken bij het aanwerven van flexibele medewerkers.

Waar kan ik terecht met vragen of problemen?

Neem contact op met de helpdesk op het nummer 016 43 25 07 of op het e-mailadres kbc.helpdesk@kbc.be.
 
Alle contactgegevens in geval van vragen of problemen vind je onder het tandwiel in de schermen van de extra dienst rechts bovenaan.

Help, mijn vraag staat hier niet tussen

Heb je nog andere vragen over onze extra diensten? Contacteer de helpdesk op het nummer 016 43 25 30 of op het e-mailadres extraservicessupport@kbc.be. Of kijk op 'Extra diensten - Particulieren'.