Heb je een vraag over onze extra diensten?

Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag over onze extra diensten?

Veelgestelde vragen (FAQ)

Algemeen

Wanneer zie ik de Extra diensten voor ondernemers?

De Extra diensten voor ondernemers zijn zichtbaar als je een zakelijke zichtrekening, zakelijke spaarrekening, zakelijke verzekering of een zakelijk krediet hebt bij KBC.

Hoe weet ik of ik zakelijke producten heb bij KBC?

  • In KBC Mobile zie je het verschil tussen je zakelijke en je privéproducten aan een lichtblauwe of donkerblauwe lijn. Je ziet die lijn ook onder je rekeningen.
  • In KBC Touch zie je het verschil tussen zakelijk en privé duidelijk in de menustructuur links.

Waar vind ik de Extra diensten?

  • In KBC Mobile vind je de knop ‘Extra diensten’ rechts onderaan op het aanmeldscherm. Ben je al aangemeld? Tik dan op ‘Meer’ (de drie bolletjes rechts onderaan) en ‘Extra diensten’. Je vindt er alle Extra diensten, ook die voor ondernemers.
  • In KBC Touch staan de Extra diensten in het zakelijke luik bij ‘Betalen’, ‘Kredieten’ en ‘Verzekeren’.

Wanneer kan ik de Extra diensten gebruiken?

  • Je kunt de Extra diensten gebruiken als je een of meer zakelijke producten hebt bij KBC, toegang hebt tot KBC Mobile of KBC Touch, en de juiste volmacht hebt op een professionele rekening bij KBC.
  • Als je een Extra dienst wilt gebruiken, moet je eerst aanvinken dat je “verklaart dat je bevoegd bent om de gekozen onderneming contractueel te verbinden”.

Go Solid

Wat is Go Solid?

Go Solid helpt je om onbetaalde en onbetwiste B2B-facturen gemakkelijk en snel te innen zonder tussenkomst van de rechtbank. Via KBC Touch of KBC Mobile brengen we je op de hoogte wanneer je factuur betaald is.

Hoeveel kost Go Solid?

Go Solid is kosteloos voor jou. We vragen ook geen voorschot of waarborg. Conform de wetgeving, rekent Go Solid een verhoging van maximaal 10% van het in te vorderen bedrag en een forfait van 40 euro aan aan je klant.

Kan ik onbetaalde facturen aan particulieren ook innen?

De procedure 'inning onbetwiste schulden' geldt enkel voor onbetwiste facturen in een professionele relatie. Met Go Solid kun je in KBC Mobile enkel onbetwiste facturen innen tussen ondernemers die zijn ingeschreven in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Wil je een factuur aan particulieren invorderen, neem dan contact op met Go Solid.

De relatie met mijn klant is heel belangrijk. Hoe verloopt de communicatie met die klant?

Go Solid werkt samen met ervaren partners. De betrokken advocaat en gerechtsdeurwaarder garanderen een professionele aanpak van je dossier en een integere benadering van je klant. Met Go Solid kies je voor een persoonlijke aanpak met focus op betalingsproblemen oplossen en liever nog ze voorkomen. Go Solid communiceert gepast met je klant, zowel per e-mail, telefonisch als face-to-face. Zo stellen ze je duurzame relatie met je klant veilig.

Wat doe ik als mijn klant contact met mij opneemt?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met Go Solid. Misschien heb je onderling iets geregeld of is de factuur intussen betaald. Dat is goed nieuws. Bij volledige betaling sluit Go Solid het dossier af.

Wat gebeurt er als mijn klant niet reageert op de aanmaning?

Je klant heeft 1 maand om te reageren na betekening van de aanmaning tot betaling door de gerechtsdeurwaarder. Hij kan de vordering betwisten of betalen. Als de klant niet reageert, maakt de gerechtsdeurwaarder ten vroegste 8 dagen na het verstrijken van die maand een proces-verbaal van niet-betwisting op. Daarna voert de gerechtsdeurwaarder de bekomen titel uit.

Wat als mijn klant de aanmaning tot betalen betwist?

De procedure met Go Solid geldt enkel voor onbetwiste facturen. Betwist je klant de factuur tijdens de procedure (dit komt slechts uitzonderlijk voor), dan stopt de procedure. De verzekering komt in dat geval niet tussen voor de eventuele gemaakte gerechtskosten. Afhankelijk van de opgegeven reden van betwisting kun je daarna de factuur met een klassieke dagvaarding trachten te recupereren.
Let wel: stuur je toch een betwiste factuur door, dan betaal jij de kosten van Go Solid.

Wat als mijn klant een afbetalingsplan vraagt?

Go Solid streeft naar een snelle en volledige betaling. Als blijkt dat een afbetalingsplan een geschikte oplossing is, staan we dit toe volgens een vaste procedure. Je ontvangt het geïnde bedrag telkens de klant een afbetaling doet.

Wat gebeurt er als mijn klant de factuur uiteindelijk niet betaalt?

Als de klant niet betaalt, dan betaal jij ook niets aan Go Solid. Zij schatten immers de haalbaarheid van je vordering in vooraleer ze het dossier aanvaarden. Daarna zijn de gerechtskosten verzekerd voor onbetwiste facturen.
Let wel: stuur je toch een betwiste factuur door, dan betaal jij de kosten van Go Solid.

Wat houdt de procedure ‘Inning van Onbetwiste Schulden’ in?

Met deze administratieve procedure kun je onbetwiste facturen tussen ondernemingen invorderen zonder tussenkomst van de rechtbank. Zo laat je onbetaalde facturen sneller en goedkoper invorderen dan bij een klassieke dagvaarding.

Hoe verloopt de invordering van mijn onbetaalde factuur bij Go Solid?

  • Uiterlijk 4 uur nadat je je dossier hebt overgemaakt, laat Go Solid je weten of je factuur is geaccepteerd. 
  • Go Solid controleert eerst of je dossier voldoet aan de criteria, die door de wetgever werden vooropgesteld. Go Solid controleert ook de solvabiliteit van je klant. 
  • Daarna betekent een gerechtsdeurwaarder ten laatste 4 dagen na de aanvaarding van je dossier een aanmaning tot betalen bij je klant. Reken gemiddeld 1 maand om je geld terug te krijgen. 
  • Betaalt je klant toch niet, dan stelt de gerechtsdeurwaarder een proces-verbaal van niet-betwisting op en voert hij de bekomen titel uit.

Waar kan ik terecht met vragen of problemen?

Neem hiervoor contact op met de helpdesk op het nummer 016 43 25 07 of op het e-mailadres kbc.helpdesk@kbc.be.

Alle contactgegevens in geval van vragen of problemen vind je onder het tandwiel in de schermen van de extra dienst rechts bovenaan.

NOWJOBS

Wat is NOWJOBS?

NOWJOBS is een mobiele applicatie die je helpt om flexibele medewerkers te vinden voor je zaak en zo je poule uit te bouwen en te beheren. Deze dienst laat je toe om 24 op 7 jobs te posten en biedt je een 100% digitaal contract voor je bijverdieners.

Hoeveel kost NOWJOBS?

Een vacature posten is volledig gratis. Bij iedere geïnteresseerde bijverdiener zullen de loonkosten transparant getoond worden. Je betaalt pas als er effectief iemand gewerkt heeft. De kostprijs van een bijverdiener is afhankelijk van het statuut (student/flex/reguliere medewerkers) en de leeftijd en/of ervaring van de bijverdiener.

Hoe kan ik mijn eigen bijverdieners uitnodigen in de app?

Heb je zelf al een poule van studenten en flexi’s die je op regelmatige basis tewerkstelt? Nodig hen gemakkelijk uit via de app met behulp van een QR-code of stuur hen de link door via sms, Whatsapp of mail. Zoals jij het wilt!

Voor welke functies kan ik een vacature posten?

Je kunt de paritaire comités die NOWJOBS ondersteunen hier raadplegen https://nowjobs.be/nl/bedrijven/faq

Als je je tijdelijke medewerkers onder een ander paritair comité wilt inschrijven, kun je altijd NOWJOBS contacteren via now@nowjobs.com.

Ik heb enkel in bepaalde periodes tijdelijke werkkrachten nodig, wat moet ik doen?

Als je geen vacatures post, zul je ook geen geïnteresseerde bijverdieners doorkrijgen. Op het moment dat je opnieuw iemand wilt inschakelen, lanceer je opnieuw een vacature.

Moet ik mijn Dimona-aangifte nog doen?

Wanneer de bijverdiener je digitale contractvoorstel via NOWJOBS heeft geaccepteerd, hoef je als werkgever niets meer in orde te brengen. NOWJOBS zorgt voor de Dimona-aangifte, de opmaak van het contract, de verzekering, de uitbetaling, enz.

Hoe verloopt het proces om flexibele werkkrachten te vinden via NOWJOBS?

  1. Je moet eenmalig het profiel voor je zaak vervolledigen. Dat zal geverifieerd worden door NOWJOBS. De gegevens zijn nodig voor het contract met je tijdelijke werknemer(s).
  2. Na registratie zul je binnen de 48 uur gecontacteerd worden door een Digital Business Partner die je profiel actief zal zetten.
  3. Je maakt eenvoudig digitaal een vacature aan door de kenmerken van de functie aan te vullen en de werkuren te bepalen. Die vacature kun je onmiddellijk posten.
  4. Je wordt op de hoogte gebracht van geïnteresseerde bijverdieners voor je vacature. In deze stap kun je zien hoeveel de loonkosten zullen bedragen.
    Nadat je de meest geschikte bijverdiener hebt gekozen, kun je meteen het contractvoorstel versturen. 
  5. Als de kandidaat dat voorstel aanvaardt, moet je enkel nog op de dag van de job de gewerkte uren bevestigen. Je kunt ook een review geven van de kandidaat.
  6. De facturatie gebeurt achteraf via domiciliëring. 

Hoe ontvang ik mijn kortingscode voor NOWJOBS?

Als je nieuw bent op NOWJOBS en je de dienst gebruikt via KBC Mobile, krijg je een eenmalige kortingscode ter waarde van 50 euro via e-mail, die je kunt gebruiken bij het aanwerven van flexibele medewerkers.

Waar kan ik terecht met vragen of problemen?

Neem contact op met de helpdesk op het nummer 016 43 25 07 of op het e-mailadres kbc.helpdesk@kbc.be.
 
Alle contactgegevens in geval van vragen of problemen vind je onder het tandwiel in de schermen van de extra dienst rechts bovenaan.

Graydon

Wat is Graydon?

Graydon biedt actuele, betrouwbare en accurate informatie aan waardoor je een goed beeld krijgt van het risico- en het groeiprofiel van ondernemingen, verenigingen en zelfstandigen.

Waarvoor kun je Graydon gebruiken?

Graydon geeft je inzicht in de financiële gezondheid van je klanten, leveranciers en concurrenten. Je krijgt informatie over het betaalgedrag van een onderneming waardoor je niet voor verrassingen komt te staan. Je verlaagt bovendien risico's en verhoogt opportuniteiten. Zo kun je je buikgevoel combineren met feiten.

Kan ik alle bedrijven opzoeken die ik wil?

Je kunt ongelimiteerd opzoekingen doen. Graydon biedt informatie over alle Belgische bedrijven.

Ik heb vragen over de scores die ik zie.

Bij elke Graydon-score staat in de rechter bovenhoek een icoontje met een vraagteken. Als je daarop klikt, zie je wat die score precies betekent.

Ik wil meer informatie.

Je kunt via KBC Touch een abonnement kopen op Graydon. Zodra je abonnement actief is, krijg je meer informatie te zien als je een onderneming opzoekt. De extra informatie verschijnt ook in KBC Mobile.

Als ook de informatie in dat rapport voor jou onvoldoende is, kun je een detailrapport aankopen.

Wat is het verschil tussen het abonnement en een detailrapport?

Met een abonnement heb je onbeperkt toegang tot de inzichten van Graydon, zoals betaalscore, kredietlimiet en financiele details. Je krijgt altijd de meest recente informatie te zien. Hier zie je een voorbeeld.

Het detailrapport is nog uitgebreider, en komt bovenop de informatie die je krijgt via je abonnement. Dit rapport ontvang je per e-mail in PDF-formaat.

Heb ik een abonnement nodig om een detailrapport te kopen?

Nee. Ook als je geen abonnement hebt, kun je een detailrapport kopen.

Waar vind ik mijn detailrapport terug?

Graydon verstuurt het detailrapport altijd naar het e-mailadres van je zaak. Als je geen mailadres van je zaak hebt doorgegeven, gebruiken ze je privémailadres.

Waar kan ik terecht met vragen of problemen?

Neem hiervoor contact op met de helpdesk op het nummer 016 43 25 07 of op het e-mailadres kbc.helpdesk@kbc.be.

Alle contactgegevens in geval van vragen of problemen vind je onder het tandwiel in de schermen van de extra dienst rechts bovenaan.

Onkosten versturen

Wat is 'Onkosten versturen'?

Met de dienst ‘Onkosten versturen’ kun je als ondernemer op een eenvoudige en digitale manier een overzicht van je kleinere uitgaven doorsturen naar je boekhouder. Denk maar aan onkostenbonnetjes of tickets voor parking, restaurant of taxi, waarvoor je meestal geen factuur krijgt. De onkosten worden automatisch verrijkt en je kunt ook zelf bijlagen of extra informatie toevoegen. Zo is het voor de boekhouder makkelijker en efficiënter om de boekhouding voor je onderneming correct in te vullen.

Hoeveel kost de dienst ‘Onkosten versturen’?

De Dienst ‘Onkosten versturen’ is kosteloos, maar je hebt er wel een zakelijke rekening voor nodig. Heb je nog geen zakelijke rekening, dan kun je die hier openen.

Is de dienst ‘Onkosten versturen’ ook beschikbaar in KBC Touch?

Vandaag is de dienst enkel beschikbaar in KBC Mobile via ‘Aanbod’. We bekijken of we ze op een later tijdstip ook naar KBC Touch kunnen brengen.

Ik krijg de melding ‘Je hebt geen toegang tot deze dienst’ wanneer ik de dienst ‘Onkosten versturen’ wil openen.

Om de dienst ‘Onkosten versturen’ te kunnen gebruiken, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Je ondernemersnummer moet bij ons gekend zijn en je moet wettelijk gezien mogen optreden voor de onderneming.
  • Je hebt minstens één zakelijke zichtrekening voor de onderneming en je moet toegang hebben tot deze en alle andere zakelijke rekeningen van die onderneming.
     

Als ik de dienst ‘Onkosten versturen’ activeer, voor welke onderneming(en) kan ik dan de onkosten beheren? En wie kan er nog allemaal de onkosten beheren?

Na het activeren van de dienst ‘Onkosten versturen’, kun je de onkosten beheren van (al) de onderneming(en) waarvoor je voldoet aan de voorwaarden.
In het geval dat je een wettelijke vertegenwoordiger bent voor een onderneming en er ook nog andere wettelijke vertegenwoordigers zijn die wettelijk gezien mogen optreden voor die onderneming, dan wordt ook voor hen de dienst ‘Onkosten versturen’ geactiveerd. Ook zij zullen dan toegang hebben tot het onkostenoverzicht van de onderneming.
Wanneer de dienst ‘Onkosten versturen’ al geactiveerd is voor de onderneming en ze nadien een bijkomende wettelijke vertegenwoordiger krijgt, dan zal die de dag nadien ook automatisch toegang krijgen tot het onkostenoverzicht van de onderneming.
 

Hoe bepaalt KBC het verschil tussen ‘onkosten’ en ‘overige uitgaven’?

‘Onkosten versturen’ richt zich op kleine uitgaven waarvoor je als ondernemer doorgaans geen factuur krijgt (restaurantuitgaven, parkeerticketjes …). Voor het beheren van je aankoopfacturen kun je gebruik maken van onze facturatieoplossing in KBC Touch.

Onze slimme selectie beschouwt een transactie als kleine onkosten als de betaling aan al deze criteria voldoet:

  • De betaling is gebeurd met een bankkaart, prepaidkaart of kredietkaart gelinkt aan de zakelijke rekening of via Payconiq.
  • Het bedrag van de betaling is kleiner dan 150 euro.
  • De betaling valt binnen een categorie waarvoor je meestal geen factuur ontvangt (bijvoorbeeld restaurantkosten).

Uiteraard is dit niet volledig sluitend en zul je nadien nog een manuele controle en eventuele aanvullingen moeten doen.
 

Waarom ligt het grensbedrag tussen ‘onkosten’ en ‘overige uitgave’ op 150 euro?

De dienst ‘Onkosten versturen’ is bedoeld om de kleinere uitgaven waarvoor je een onkostenbonnetje of ticketje krijgt, zoals parking, restaurant of taxi, te beheren. Voor grotere uitgaven krijg je als ondernemer gewoonlijk een factuur. Betalingen met een factuur vallen niet onder de dienst ‘Onkosten versturen’.
Uit analyse en navraag bij kleine ondernemers en boekhouders bleek dat voor betalingen vanaf 150 euro meestal een factuur voorzien is.

Is er een overlap met Billit?

Nee, de dienst ‘Onkosten versturen’ is bedoeld voor de kleinere uitgaven waarvoor je geen factuur krijgt. De integratie tussen KBC Touch en Billit richt zich op aankoop- en verkoopfacturen.

Ik vraag altijd een factuur bij handelaar X. Kan ik dat ergens aanduiden, zodat die niet meer als ‘onkosten’ herkend worden?

Nee, dat is vandaag niet mogelijk. Je moet dan manueel de ‘foutieve’ onkosten verwijderen uit het onkostenoverzicht via het vuilbakje-icoon.

Hoe kan ik een eerder doorgestuurde lijst met onkosten terugvinden?

Na het verzenden van de onkosten naar de boekhouder wordt in de app automatisch de periode van het onkostenoverzicht aangepast. Wanneer je vervolgens terug op het onkostenoverzicht komt, worden enkel nieuwe onkosten sinds de laatste verzenddatum getoond. Je kunt via ‘Instellingen’ altijd de startdatum van de periode aanpassen tot 13 maanden terug in het verleden om je onkosten opnieuw op te vragen.
Je kunt bij het verzenden van de onkosten via mail ook altijd jezelf in CC toevoegen om de lijst nadien gemakkelijk terug te vinden.

Wat als ik een nieuwe zakelijke rekening heb geopend na de activatie van de dienst ‘Onkosten versturen’?

Als je de dienst ‘Onkosten versturen’ al geactiveerd hebt voor een onderneming en nadien een zakelijke rekening wilt toevoegen aan de onderneming, hoef je daarvoor niets te doen in de applicatie. De dag na het openen van de nieuwe zakelijke rekening worden de transacties automatisch mee opgenomen in het onkostenoverzicht voor die onderneming.

Hoe ga ik als boekhouder met de output van ‘Onkosten versturen’ aan de slag?

Via ‘Onkosten versturen’ ontvang je een ZIP-bestand met een tabel in CSV-formaat, net als eventuele gescande onkostenbonnetjes.
De tabel geeft je een overzicht van kleine onkosten zonder factuur (bijvoorbeeld restaurantuitgaven of parkeerticketjes) die de ondernemer heeft gemaakt, met het daarbij horende bedrag en de categorie.
Op basis daarvan zou je de boeking moeten kunnen maken. We vragen de ondernemer nog steeds om de bonnetjes als bewijsstuk te bewaren. Je kunt er dus op rekenen dat ze beschikbaar zijn.
Indien gewenst kun je met de ondernemer afspreken om de bonnetjes in te scannen en toe te voegen. In dat geval zullen ze ook opgenomen worden in het ZIP-bestand.

Waar kan ik terecht met vragen of problemen?

Je kunt de helpdesk bereiken op het nummer 016 43 25 30.
Alle contactgegevens in geval van vragen of problemen vind je onder het tandwiel rechts bovenaan.


Juridisch advies

Wat is Monard Law?

Monard Law is een advocatenkantoor dat ondernemers en ondernemingen volledig juridisch ontzorgt met advies, contracten en bijstand bij conflictmanagement. Monard Law heeft in haar team van meer dan 140 professionals voor zowat elke tak van het recht één of meerdere specialisten in huis. Groot of klein: voor Monard Law telt elke klant. Elke onderneming verdient de beste juridische expertise.

Waarvoor kan ik bij Monard Law terecht?

Monard Law helpt je graag met al je juridische vragen of problemen waarmee je onderneming in aanraking kan komen. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Wil je een nieuwe vennootschap oprichten of de statuten van je huidige vennootschap aanpassen aan de nieuwe vennootschapswetgeving?
  • Wil je graag je algemene voorwaarden opstellen of aanpassen?
  • Ben je niet tevreden over een leverancier en zou je het contract willen stopzetten?
  • Waar denk je best aan bij het afsluiten van een contract met een grote – Belgische of buitenlandse – klant?
  • Je wil een nieuw bedrijfspand huren – wat zijn belangrijke aandachtspunten in het huurcontract? Houd er rekening mee dat afhankelijk van de bestemming van het pand, er andere zaken belangrijk kunnen worden.
  • Je hebt vragen over een nieuwe vergunning of een uitbreiding van je bestaande vergunning?
  • Een van de collega’s is ziek, mag ik zijn mailbox bekijken?
  • Je wil een werknemer ontslaan maar weet niet hoe je dit moet aanpakken?
  • Je wil graag een bedrijf overnemen?
  • Je wil in orde zijn met de GDPR wetgeving?
  • De sociale inspectie heeft een bezoek aangekondigd – waar moet je op letten ?
  • Je hebt een dagvaarding ontvangen – hoe verloopt zo’n procedure en hoe moet ik mijn bedrijf verdedigen?
  • Er is een conflict ontstaan met een belangrijke klant en hij weigert te betalen – wat kan je doen?
  • Een klant betaalt niet meer en dreigt failliet te gaan – wat nu?
  • ….

Waarom is de eerste consultatie betalend?

Tijdens de aanvraag tot videomeeting, geef je als klant al een kadering mee waarom je dit gesprek wil. Eventueel voeg je al relevante documenten bij. Daardoor kan Monard Law je in contact brengen met de juiste specialist en kan die jouw vraag op voorhand de vraag al bekijken. In het gesprek zal de advocaat je dan al meteen al een eerste indicatief advies kunnen geven en je handvaten kunnen aanreiken zonder dat er tijd verloren gaat door eerst nog de zaak te moeten kaderen.

Kan ik ook een afspraak krijgen bij Monard Law zelf?

Nee, de afspraken via ons platform vinden uitsluitend plaats via videomeeting. Monard Law bevestigt je afspraak binnen de 24u met een link naar de videomeeting. Ga voor het gesprek in een stille ruimte met een sterke internetverbinding zitten. Open de link op het afgesproken uur om de meeting te starten.

Wat gebeurt er als ik meer tijd nodig heb dan 1 uur?

Als er meer tijd nodig is, zal de Monard Law advocaat eerst met je overleggen hoe het gesprek kan worden verder gezet en welke kosten hieraan verbonden zijn.

Waar kan ik terecht met technische vragen of problemen?

Neem hiervoor contact op met de helpdesk op het nummer 016 43 25 07 of op het e-mailadres kbc.helpdesk@kbc.be.

Alle contactgegevens in geval van vragen of problemen vind je onder het tandwiel in de schermen van de extra dienst rechts bovenaan.

Kan ik na betaling de afspraak nog wijzigen?

Als de dagen die je had doorgegeven om een dringende reden toch niet lukken kan je de vraag stellen aan Monard Law zelf op legaladviceshop@monardlaw.be

Help, mijn vraag staat hier niet tussen

Heb je nog andere vragen over onze extra diensten? Contacteer de helpdesk op het nummer 016 43 25 30 of op het e-mailadres extraservicessupport@kbc.be. Of kijk op 'Extra diensten - Particulieren'.