De kaartbetaling met uitsterven bedreigd?
Betalen met de smartphone is nog niet helemaal gelanceerd en de grote firma’s bestormen ons al met nieuwe innovaties (betalen met een horloge of zelfs betalen met je stem). In de praktijk loopt het allemaal iets trager, maar dat wil niet zeggen dat we er geen rekening mee moeten houden of niet 'mee' moeten zijn. Wel integendeel, want ook KBC is ervan overtuigd dat kaartbetalingen op termijn zullen verdwijnen.
Cijfers leren ons namelijk dat betalen met de smartphone groeit. Deze manier van betalen raakt meer en meer ingeburgerd en mensen die het eenmaal gewoon zijn, grijpen vaak niet meteen terug naar de klassieke kaartbetaling. We zien dat vandaag zo’n 3% van de betalingen met de smartphone gebeurt. We zien ook dat in een vertrouwde en goed geïnformeerde omgeving (consumenten die mobiel betalen kennen) dat aandeel veel hoger ligt. Zo worden voor de KBC-Betaalknop (de onlinebetaalknop van KBC in vele webshops) al 30% van de betalingen met de smartphone bevestigd.
30% van de onlinebetalingen die verlopen via de KBC-Betaalknop, wordt bevestigd met de smartphone.
Christophe Tuerlinckx, Business Development Manager Payments KBC
Smartphonebetalingen, hoe werkt dat precies?

Een betaling uitvoeren met de smartphone kan op een aantal manieren, maar eentje springt er duidelijk uit: het scannen van een QR-code. Een QR-code (Quick Response) is een tweedimensionale streepjescode die de klant met de camera op zijn/haar smartphone makkelijk kan inscannen. Op die manier wordt de mobiele betaling vervolgens afgehandeld.
Dat proces kan perfect gekopieerd worden in de fysieke winkel. Zo krijgt de consument eenzelfde ervaring online en in de winkel. Ook dat draagt bij aan het vertrouwen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn Bancontact en de KBC-Betaalknop. De online-ervaring, met een volledig mobiele betaling, kan ook worden aangeboden in de fysieke winkel.
Hoe mobiel betalen aanbieden in je webshop?
De juiste keuze van de betaalopties die je aanbiedt in je webshop, is nog altijd het belangrijkste. De klant kiest uiteraard zelf hoe hij/zij de onlineaankoop daadwerkelijk betaalt. Je kunt natuurlijk wel de mobiele betaaloplossing(en) in de kijker zetten, zodat je klanten weten dat het mogelijk is. Zo vergroot je meteen ook je bereik: klanten kunnen dan hun aankoop uitvoeren terwijl ze onderweg zijn. Welke betaalopties er mogelijk zijn in je webshop, bepaal je zelf.
In het kort
- Mobiel betalen is bezig aan een opmars.
- KBC speelt in op mobiel betalen met de KBC-Betaalknop.
- Bepaal zelf of jouw klanten in je webshop mobiel kunnen betalen.
- Wanneer de optie er is, is het nog altijd de klant die kiest.
- Ontdek het KBC-aanbod voor het ontvangen van online betalingen.