Mobiel betalen in een webshop? Het kan!

Blijf niet achter en ontdek de mogelijkheden

Mobiel betalen in een webshop? Het kan!

Blijf niet achter en ontdek de mogelijkheden

De kaartbetaling met uitsterven bedreigd?

Betalen met de smartphone is nog niet helemaal gelanceerd en de grote firma’s bestormen ons al met nieuwe innovaties (betalen met een horloge of zelfs betalen met je stem). In de praktijk loopt het allemaal iets trager, maar dat wil niet zeggen dat we er geen rekening mee moeten houden of niet 'mee' moeten zijn. Wel integendeel, want ook KBC is ervan overtuigd dat kaartbetalingen op termijn zullen verdwijnen.

Cijfers leren ons namelijk dat betalen met de smartphone groeit. Deze manier van betalen raakt meer en meer ingeburgerd en mensen die het eenmaal gewoon zijn, grijpen vaak niet meteen terug naar de klassieke kaartbetaling. We zien dat vandaag zo’n 3% van de betalingen met de smartphone gebeurt. We zien ook dat in een vertrouwde en goed geïnformeerde omgeving (consumenten die mobiel betalen kennen) dat aandeel veel hoger ligt. Zo worden voor de KBC-Betaalknop (de onlinebetaalknop van KBC in vele webshops) al 30% van de betalingen met de smartphone bevestigd.

30% van de onlinebetalingen die verlopen via de KBC-Betaalknop, wordt bevestigd met de smartphone.

Christophe Tuerlinckx, Business Development Manager Payments KBC

Smartphonebetalingen, hoe werkt dat precies?

Mobiel, kaartbetaling, smartphone, webshop, betalen, betaalmiddel

Een betaling uitvoeren met de smartphone kan op een aantal manieren, maar eentje springt er duidelijk uit: het scannen van een QR-code. Een QR-code (Quick Response) is een tweedimensionale streepjescode die de klant met de camera op zijn/haar smartphone makkelijk kan inscannen. Op die manier wordt de mobiele betaling vervolgens afgehandeld.

Dat proces kan perfect gekopieerd worden in de fysieke winkel. Zo krijgt de consument eenzelfde ervaring online en in de winkel. Ook dat draagt bij aan het vertrouwen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn Bancontact en de KBC-Betaalknop. De online-ervaring, met een volledig mobiele betaling, kan ook worden aangeboden in de fysieke winkel.

Hoe mobiel betalen aanbieden in je webshop?

De juiste keuze van de betaalopties die je aanbiedt in je webshop, is nog altijd het belangrijkste. De klant kiest uiteraard zelf hoe hij/zij de onlineaankoop daadwerkelijk betaalt. Je kunt natuurlijk wel de mobiele betaaloplossing(en) in de kijker zetten, zodat je klanten weten dat het mogelijk is. Zo vergroot je meteen ook je bereik: klanten kunnen dan hun aankoop uitvoeren terwijl ze onderweg zijn. Welke betaalopties er mogelijk zijn in je webshop, bepaal je zelf.

In het kort

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Klanten laten betalen met de kaart? Uiteraard!

Klanten laten betalen met de kaart? Uiteraard!

Steffi Vallaeys

Als ondernemer met een winkel of een horecazaak zul je ongetwijfeld de vraag krijgen om met Bancontact te kunnen betalen. Als je je klanten niet de mogelijkheid aanbiedt om met de kaart te betalen, dan moeten ze ergens anders geld zoeken en kan het zijn dat je ze niet meer terugziet.

Contant geld opnemen als ondernemer: 3 manieren

Contant geld opnemen als ondernemer: 3 manieren

Kaat Maertens

Kleingeld nodig voor je kassa, of briefjes voor een aankoop? Zo neem je als ondernemer cashgeld op.

Betaalterminal: waar let ik op?

Betaalterminal: waar let ik op?

Cash of kaart? Laat de keuze aan de klant, en plaats een betaalterminal voor bankkaarten in je winkel.

Kan ik mijn klanten via domiciliëring (automatisch) laten betalen?

Kan ik mijn klanten via domiciliëring (automatisch) laten betalen?

Thomas Eilers

Maak gebruik van de Europese domiciliëring en laat de betalingen van je klanten automatisch verlopen. Zo verminder je niet alleen jouw administratieve taken, maar ook die van je klant.