Wie zijn mijn leveranciers?

Onderzoek als startende ondernemer bij het opstellen van je businessplan en de marktanalyse wie je leveranciers zijn en met welke je het best een relatie uitbouwt.

Wie zijn mijn leveranciers?

Onderzoek als startende ondernemer bij het opstellen van je businessplan en de marktanalyse wie je leveranciers zijn en met welke je het best een relatie uitbouwt.

Er zit meer in een leverancier dan je denkt. Elke leverancier heeft zijn voor- en nadelen. Daarom raden we je aan om even de tijd te nemen om de markt te verkennen.

Doe dat tijdens het opstellen van je ondernemingsplan.

Elke startende ondernemer zou een ondernemingsplan moeten opstellen. Je vindt op deze site hoe je een businessplan opstelt. Een onderdeel van zo’n plan is de marktanalyse. Daarin onderzoek je wie je klanten zijn, hoe je ze benadert en wie je concurrenten zijn. Maar vergeet niet om ook je leveranciers te onderzoeken. Dat is belangrijk, want je kunt je nieuwe onderneming vrij ernstige schade toebrengen als je ondoordacht voor de eerste de beste leverancier kiest. 

Waarvoor heb je allemaal een leverancier nodig?

Dat is natuurlijk de eerste vraag die je je moet stellen. Verkoop je zelf producten die je eerst moet aankopen? Dan spreekt het voor zich dat je daar leveranciers voor moet zoeken. Als je producten verkoopt die je zelf gemaakt hebt, heb je leveranciers nodig voor de grondstoffen of basiselementen van die producten. Bied je diensten aan, dan heb je wellicht minder leveranciers nodig. Maar toch moet je de denkoefening maken, want je hebt voor meer zaken een leverancier nodig dan je aanvankelijk zou denken.

Naast de bedrijven die al het noodzakelijke voor je hoofdactiviteit leveren, heb je ook nog andere leveranciers nodig. Denk maar aan energieleveranciers. Maar ook drukwerk, zoals visitekaartjes en folders, moet ergens vandaan komen. Besteed je de opmaak van een website uit? Dan heb je er nog een leverancier bij. Je merkt dat je er heel wat nodig zult hebben om je startende onderneming op volle toeren te laten draaien. 

Waarom is het belangrijk om dat te onderzoeken?

Een beginnende onderneming heeft waarschijnlijk nog niet het kapitaal om van alles de allerbeste kwaliteit aan te kopen. Toch wil je nog altijd een degelijke kwaliteit. Tegelijk wil je ook eerlijke voorwaarden krijgen en een stipte levering. Dat zijn allemaal elementen die meespelen in de beslissing voor welke leverancier je kiest. Enkele vragen die je je kunt stellen:

  • Welke kwaliteit biedt de leverancier, vergeleken met zijn concurrenten?
  • Is zijn prijs eerder hoog of eerder laag binnen die sector?
  • Heeft de leverancier een goede reputatie?
  • Levert hij stipt?
  • Is hij flexibel in de betalingstermijnen?
  • Is de leverancier betrouwbaar?
  • Zal hij nog lang mijn leverancier kunnen blijven? Met andere woorden: hoe gezond is het bedrijf waarvoor ik zou kiezen?

Het beste wat je kunt doen, is samen met je leverancier werken aan een langetermijnrelatie. Met een leverancier die jou kent en je vertrouwt, omdat je bijvoorbeeld al lang regelmatig bij hem aankoopt en stipt betaalt, kun je beter onderhandelen. Je kunt dan bijvoorbeeld een prijsvoordeel onderhandelen of andere betalingstermijnen. Daarom is zeker die laatste vraag heel belangrijk. Je bent niets met een leverancier die op het punt staat om de boeken neer te leggen. 

Hoe onderzoek je leveranciers?

  • Op het internet vind je al snel bekende en minder bekende spelers binnen een bepaalde sector en gedetailleerde informatie. Ook de website van De Gouden Gids kan daarbij helpen.
  • Vraag folders en reclame aan om verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken.
  • Probeer te achterhalen wie hun klanten zijn en vraag die klanten wat ze van hun leverancier vinden. Dikwijls vermelden ondernemingen getuigenissen van hun klanten op de website, dat kan een vertrekpunt zijn.
  • Vraag leveranciers naar hun voorwaarden en vergelijk concurrenten met elkaar.
  • Ga praten met leveranciers. Kijk even of er een klik is, dat helpt al een heel eind bij het verder uitbouwen van een relatie met die leverancier.
  • Bekijk de cijfers van je mogelijke leveranciers. Bij de overheid kun je veel informatie vinden op basis van het btw-nummer. 

Houd ik het bij één leverancier?

Ideaal is om bij meerdere leveranciers klant te worden. Zo kun je ze subtiel tegen elkaar uitspelen. Maar belangrijker: zo sta je niet voor voldongen feiten als een leverancier om één of andere reden plots niet meer kan leveren. Dat vraagt uiteraard meer tijd om alles efficiënt te beheren. En wellicht zal het je ook iets duurder uitkomen. Zo zul je bijvoorbeeld minder kunnen profiteren van volumekortingen en eventuele kortingen voor exclusiviteit. Het is aan jou als startende zelfstandig ondernemer om te beslissen wat de beste piste is voor jouw onderneming. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Welk soort verkooppunt kies ik?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Bart De Waele
Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.
Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Michiel Verhamme
Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.
Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele
De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Kristof De Coninck
Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.