Welk soort verkooppunt kies ik?

Wie een winkel opstart, kan kiezen voor een online of offline verkooppunt. De fysieke locatie heeft een belangrijke invloed op het investeringsbedrag en de omzet.

Welk soort verkooppunt kies ik?

Wie een winkel opstart, kan kiezen voor een online of offline verkooppunt. De fysieke locatie heeft een belangrijke invloed op het investeringsbedrag en de omzet.

Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.

Online of offline?

Tegenwoordig zijn er steeds meer ondernemingen die in een eerste fase alleen online werken. Een webshop is goedkoper om op te zetten en uit te bouwen. Alleen al de inrichting van een winkel is een grote investering die je dan kunt uitsparen. Je bent ook niet gebonden aan een geografische locatie, maar kunt direct het hele land bedienen. Dé uitdaging is wel om je webwinkel tot bij de juiste mensen te krijgen en ze effectief te overhalen om bij jou te kopen. 

De voordelen van een online verkooppunt

  • Er is een lagere investering nodig bij de start.
  • Je hebt een groter geografisch bereik.
  • Je hebt flexibelere uren omdat je niet vasthangt aan openingstijden.
  • Dag en nacht open.
  • Je kunt gemakkelijker van koers veranderen mocht iets niet direct goed zitten.
  • Je kunt meer klanten bedienen.
  • Je hebt meer gegevens over klanten;.
  • Je hebt meer mogelijkheden om klanten opnieuw te bereiken met reclame en promoties.
  • Stockbeheer kan efficiënter en aankopen kunnen in kleinere schijven gebeuren.

De nadelen van een online verkooppunt

  • Je moet zogezegd altijd bereikbaar zijn.
  • Je hebt niet het voordeel van mensen die passeren en je winkel binnenstappen.
  • Op piekmomenten heb je mogelijk niet voldoende voorraad.
  • Je kent het best al een en ander van online marketing.
  • Klanten verwachten dat je mee bent met digitale trends.
  • Er is meer opvolging na verkoop nodig, zoals verzending.
  • Potentieel meer stress omdat je nooit werkelijk de deuren kunt sluiten ’s avonds.

Je kiest voor een online verkooppunt?

Als je zelf al een basiskennis van de digitale wereld hebt, is een webwinkel beginnen en uitbouwen heel goed te doen zonder externe hulp. Wie zijn weg in het digitale landschap al vlot vindt, vindt dan ook heel vlot waar en hoe je het doet.

Heb je die kennis nog niet? Dan schakel je het best een expert in. Want er zijn héél veel webshops, de ene al wat professioneler dan de andere. En omdat die allemaal op dezelfde locatie zitten, namelijk het internet, is het een uitdaging om als eerste naar voor te komen. Klanten naar je webwinkel krijgen is dé uitdaging van een online verkooppunt. Er zijn heel wat digitale agentschappen en freelancers die zich daarin specialiseren. En het hoeft niet altijd veel te kosten.

Je kiest voor een offline winkel?

Een offline winkel heeft uiteraard zijn voordelen, zoals mensen die voorbijkomen en misschien aangetrokken worden door de etalage. Daarnaast zijn er ook concepten die gewoonweg niet anders kunnen dan offline. Zo zie je een bakker niet direct alleen op internet verkopen. Voeding wordt ook wel al in webshops aangeboden, maar dikwijls gaat dat gepaard met een fysieke locatie vanwaar wordt geleverd.

De locatie van een winkel is bijzonder belangrijk. Vaak maakt of kraakt ze jouw startende onderneming. Want als niemand je vindt, zul je wellicht niet veel verkopen. Denk daarom eerst eens goed na tot welk type klanten je je wilt richten. Wil je heel veel volk naar binnen lokken en is de doelgroep heel groot, dan is een winkelcentrum of -straat een goede optie. Ben je daarentegen gespecialiseerd in een specifiek product of niche, dan kun je misschien in een minder drukke buurt starten. Want uiteraard zijn de grond- en huurprijzen in de commercieel drukkere centra een pak hoger dan in de minder drukke. Verzekeringskantoren, bakkers en thuiszorgwinkels zijn voorbeelden van winkels waarvoor de drukte een minder belangrijke rol speelt. Want klanten die interesse hebben, vinden je wel. Let op, dat betekent niet dat de locatie zelf niet belangrijk is! Toch wel. Een bakker moet bijvoorbeeld niet starten in een rustige buurt met weinig huizen waar al vijf bakkers zijn. 

Tips bij het kiezen van een fysieke locatie

  • Denk eerst goed na over het publiek dat je wilt bereiken en waar die mensen hun aankopen doen.
  • Is het belangrijk om toevallige voorbijgangers binnen te lokken of richt je je op vaste klanten die blijven komen zodra ze weten waar je gevestigd bent?
  • Verkoop je grote objecten? Dan zou een ruime parkeermogelijkheid wel handig zijn.
  • Heb je de financiële middelen om je in een drukke en duurdere omgeving te vestigen?
  • Hoe regelmatig komen leveranciers iets leveren? Is dat dagelijks? Dan zal je leverancier het appreciëren als je vlot bereikbaar bent.
  • Is het belangrijk dat je je producten breed kunt uitstallen? Kies dan een locatie met veel glas en vitrines. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele

De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?

Kan ik leven van mijn zelfstandige activiteit?

Kan ik leven van mijn zelfstandige activiteit?

Michiel Verhamme

Met volledige zekerheid kun je nooit antwoorden op die vraag. Je zult het pas weten als je er volop mee bezig bent. Toch kun je ergens een inschatting maken die je er een idee van geeft of het haalbaar is of niet.

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

KBC Bank & Verzekering

De papierstapel in je bedrijf wil je zo overzichtelijk mogelijk organiseren. Hoe je dit het best aanpakt? We gidsen je met plezier.

Zelfstandige in hoofdberoep en zelfstandige in bijberoep, wat is het verschil?

Zelfstandige in hoofdberoep en zelfstandige in bijberoep, wat is het verschil?

Michiel Verhamme

Zelfstandigen in bijberoep hebben enkele voordelen ten opzichte van zelfstandigen in hoofdberoep, al moeten die voordelen ook niet overschat worden. Wat is nu het verschil?