Jan van IJssalon Foubert onderneemt creatief

en laat klanten hun eigen coupe samenstellen

Jan van IJssalon Foubert onderneemt creatief

en laat klanten hun eigen coupe samenstellen

Vanaf de eerste warme dagen draaien de ijssalons en brasserie van Foubert op volle toeren. En zijn de ijskarretjes al jaren een vaste waarde in de Waaslandse straten. Laat dát nu net het moment zijn waarop vorig jaar het hele land werd lamgelegd. Zaakvoerder Jan Foubert bedacht een innovatief business-idee om zijn trouwe fans niet in de steek te laten: “Als de klant niet tot bij ons geraakt, gaan wij wel naar de klant.”

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

IJssalon Foubert maakt al sinds 2010 het mooie weer in het centrum van Sint-Niklaas. Met ijs en pannenkoeken, want meer moet dat niet zijn om rasechte lekkerbekken gelukkig te maken. Een vijftal jaren later opent Jan Foubert ook een salon op de Antwerpse Grote Markt.

“We stonden op het punt dat salon te verhuizen naar een andere locatie, maar daar wachten we nu wijselijk even mee. De focus ligt momenteel volledig op Sint-Niklaas en onze ijskarren. En op de webshop natuurlijk.”

Zelf gemaakt, lekker gesmaakt

De webshop van Foubert is niet nieuw, die bestaat al 10 jaar. Tot vorig jaar konden klanten er voornamelijk terecht voor ijstaarten voor speciale gelegenheden. De dag na de ingang van de eerste lockdown, krijgt deze online smulhoek er echter een nieuwe categorie bij.

information-expr-quote--glyph
Als onze trouwe klanten niet tot bij ons konden komen voor hun favoriete coupe, dan zouden wij die wel gewoon tot bij hen thuis brengen.”
Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr
FarmCafe

“Het ging eigenlijk allemaal heel snel”, begint Jan. “We hadden al een goed draaiende webshop en een trouwe community op sociale media. Het leek ons dus logisch om daarmee aan de slag te gaan voor thuisleveringen. Als onze trouwe klanten niet tot bij ons konden komen voor hun favoriete coupe, dan zouden wij die wel gewoon tot bij hen thuis brengen.”

Jan en zijn team transformeren de menukaart van de salons en brasserie naar DIY-pakketten: ijs, koekjes, sausjes, lepeltjes, fruit, … alles in één doos om zelf een heerlijk, professioneel dessert op tafel te toveren!

Aardbeien om half vijf

Het creatieve initiatief is een overdonderend succes. In de eerste drie weken van de lockdown verkoopt Foubert meer dan 1000 pakketten en schakelt enkele influencers in om leuk beeldmateriaal voor sociale media te maken bij de thuisleveringen.

“Ons afzetgebied verruimde van 30 naar 150 postcodes en we schreven software voor leverroutes om de soms meer dan 100 pakketten per dag binnen de gevraagde tijdssloten bij de mensen thuis te krijgen. Met drie bestelwagens zoefden we half Vlaanderen door. Het was een zotte tijd, maar ook wel fijn om bezig te kunnen blijven.”

information-expr-quote--glyph
We zoefden half Vlaanderen door met DIY-pakketten. Een zotte tijd, maar fijn om bezig te kunnen blijven.”
Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

“We zijn zelfs eens tot half vijf ’s nachts bezig geweest om dozen samen te stellen. Ik heb die nacht stad en land afgereden om aardbeienautomaten leeg te kopen, want onze coupes met aardbeien zijn heel populair. Een zeer bizar moment, want het was lockdown. Ik reed moederziel alleen op de baan met bergen aardbeien in de koffer”, lacht Jan.

Na een zomer waarin de horeca even opgelucht ademhaalt, volgt alweer een nieuwe sluiting. “Toen hebben we take-away pannenkoeken in pizzadozen gelanceerd. Ook een concept dat goed marcheerde, al bracht het financieel weinig op. Maar uiteindelijk doe je ’t natuurlijk ook om je klanten te blijven servicen en je zaak top of mind te houden. Zeker bij creatief ondernemen is niet alleen winst belangrijk!”

“De omzet van het afgelopen jaar is niet te vergelijken met die van andere jaren. We hebben in totaal 300 zitplaatsen in onze salons en brasserie. De opbrengst daarvan haal je niet met thuisleveringen. Maar we doen wat we kunnen en willen met onze innovatieve ideeën vooral niet bij de pakken blijven zitten.”

Hoopvol uitkijken

Net als voor veel andere horecazaken is de zomer een hoogseizoen voor Foubert. “We hebben die maanden nodig om te overleven”, zegt Jan. “En wij niet alleen… we hebben heel wat jobstudenten die al jaren met ons meedraaien in de drukke periodes. En die jongens en meisjes staan door die lockdowns echt in de kou, want zij krijgen geen vergoeding om ‘technische werkloosheid’ op te vangen. We proberen ook hen zoveel mogelijk mee aan het werk te houden in onze zaak. We kijken dus met een bang hartje, maar vooral héél hoopvol uit naar de zomer van 2021.”

Bijleren van andere ondernemers zoals jij?

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

Ontdek meer oplossingen van collega-ondernemers

Lars en Siemon: “Onze business kreeg noodgedwongen een nieuwe twist”

Sonia: “Ik vergroot mijn visibiliteit met nieuwe manieren om klanten te inspireren”

Ona en Arne: “Onze fysieke beleving vertaalden we met succes in een online alternatief”

Thomas: “Ik veranderde van koers en schoot in een digitale versnelling.”