Adverteren via Google, Facebook, Youtube ... ?

Hoe begint u aan een advertentiecampagne op internet? Wat kost het en hoe gaat dat precies in zijn werk? En hoe weet u of een campagne het verhoopte succes behaalt? Al deze vragen beantwoorden we kort in een stap-voor-stapgids voor beginners.

Adverteren via Google, Facebook, Youtube ... ?

Hoe begint u aan een advertentiecampagne op internet? Wat kost het en hoe gaat dat precies in zijn werk? En hoe weet u of een campagne het verhoopte succes behaalt? Al deze vragen beantwoorden we kort in een stap-voor-stapgids voor beginners.

Hoe begint u aan een advertentiecampagne op internet? Wat kost het en hoe gaat dat precies in zijn werk? En hoe weet u of een campagne het verhoopte succes behaalt? Al deze vragen beantwoorden we kort in een stap-voor-stapgids voor beginners.

Adverteren op internet voor beginners

online adverteren zelfstandige

U hebt een website die u regelmatig van nieuwe content voorziet. U bent actief op sociale media om uw website en uw merk op een slimme manier te promoten. U bent nu bijna klaar voor de volgende stap: meer bezoekers aantrekken via gerichte advertenties op internet. Als u het goed aanpakt, leidt dat uiteindelijk tot meer naamsbekendheid en meer omzet.

Adverteren op internet is mogelijk voor elk budget. U geeft zo veel of zo weinig uit als u zelf wilt en u kunt precies meten wat het u oplevert aan bezoekers. Maar het is geen goed idee om zomaar in het wilde weg te beginnen adverteren. Wanneer u essentiële stappen overslaat, dreigt u potentiële klanten af te schrikken of mis te lopen.

Wat moet u dan wel eerst doen?

Stap 1: zorg voor een goede gebruikservaring

Talrijke tutorials en checklists, waaronder die van Google, laten u zien welke voorwaarden vervuld moeten zijn voor u aan betaalde advertenties op internet kunt denken. De belangrijkste is dat uw website eerst technisch en inhoudelijk helemaal op punt moet staan. Vragen die u zich daarbij moet stellen zijn:

  • Bied ik genoeg relevante en originele inhoud aan? Onderscheidt mijn site zich voldoende van de concurrentie?
  • Is mijn site gebruiksvriendelijk en vlot navigeerbaar, ook voor mobiele toestellen?
  • Reageert mijn site snel genoeg, laadt de inhoud snel genoeg?

Stap 2: maak werk van zoekmachineoptimalisatie

google optimalisatie

Als alle aspecten van stap 1 in orde zijn, kunt u verder werk maken van zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimalisation (SEO). Hier gaat u ervoor zorgen dat, wanneer een surfer een zoekterm intikt in bv. Google die relevant is m.b.t. uw product/dienst, uw website bovenaan in de zoekresultatenlijst verschijnt. 

Goed nieuws: u bent nog altijd geen euro aan het uitgeven. Het minder goede nieuws: het kan wel wat tijd en moeite kosten om uw website pico bello in orde te krijgen. Maar als u een keer begrijpt hoe zoekmachines werken en daar rekening mee houdt, komt het voor de bakker. U kunt dit aspect desgewenst ook uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf, maar daar zijn uiteraard kosten aan verbonden.

Stap 3: meld uw bedrijf en website gratis aan

Zorg dat u gevonden wordt! Over de marktdominantie van Google zouden we een boompje kunnen opzetten, feit is dat meer dan 90% van de zoekopdrachten in België via Google search verloopt. U kunt dus maar beter bekend zijn bij Google. Uw zaak en uw website gratis aanmelden, dat kan op 'Google - Mijn bedrijf'.

Stap 4: uw eerste Adwordscampagne

Met internetadvertenties betaalt u per klik. Wanneer een surfer op een advertentie klikt en op uw site terechtkomt, betaalt u daarvoor. Pay Per Click (PPC) is dus gewoon een manier om mensen naar uw site te lokken. Of ze daarna ook tot een aankoop overgaan, online of offline, ligt aan de manier waarop u uw producten presenteert, de prijs die u vraagt, de vlotheid van bestellen en leveren, enz.

Met Google Adwords stelt u in voor hoeveel clicks per dag en per maand u wilt betalen. U betaalt dus nooit meer dan wat u op voorhand hebt bepaald en komt zo niet voor onaangename verrassingen te staan. Ontdek de voor- en nadelen van adverteren via Google.

Stap 5: adverteren via Facebook

adverteren op facebook als zelfstandige

Er zijn natuurlijk nog andere manieren om de trafiek op uw site aan te zwengelen. Ook adverteren op Facebook is best betaalbaar voor kmo's. Het sociale netwerk telt in België alleen al 5,9 miljoen gebruikers. Het stelt u in staat om mensen te bereiken op basis van hun woonplaats, leeftijd, geslacht, interesses, enz. Kies om te beginnen een advertentiedoelstelling, maak een advertentie en bepaal uw doelpubliek. Geïnteresseerd in adverteren via Facebook? Ontdek meer.

Stap 6: meten is weten

Adverteren op internet heeft nog een groot voordeel: in tegenstelling tot reclame op tv, radio en in de geschreven pers, weet u precies wat het effect is van uw campagne. Dankzij de data die internetgiganten als Google en Facebook over hun en uw bezoekers verzamelen, weet u heel precies welk soort mensen er klikt op uw advertentie, welke advertentie het goed doet en welke minder. Zo leert u voortdurend bij en kunt u zoekwoorden, content en advertenties volop optimaliseren.

Het sleutelwoord in internetjargon is 'conversie'. Coversie betekent letterlijk: de omzetting van het bezoek in een gewenste actie, zoals de aankoop van een product, inschrijving op een nieuwsbrief, enz. Google Adwords houdt de conversie voor u bij, ontdek er alles over. Met Advertentiebeheer doet u hetzelfde voor Facebook.

U bent nu goed vertrokken om uw bedrijf en uw merk bekender te maken, meer bezoekers aan te trekken voor uw website en hopelijk ook uw omzet te verhogen.

Meer weten over dit topic?

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen