Ben ik goed bezig als bedrijf?

Ben ik goed bezig als bedrijf?

Of je bedrijf financieel gezond is, zie je uiteraard aan de cijfers. Maar betekent dat ook echt dat je het goed doet? Hoe weet je eigenlijk of je goed bezig bent? En wat doe je als het anders moet?

1. Analyseer

Een eerste stap om te onderzoeken of je goed bezig bent, is een grondige analyse op verschillende vlakken.

  • Financieel: het einde van het boekjaar is een goed moment voor een grondige financiële analyse. Maak een begroting op, dat is een overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Zorg dat je een helder zicht hebt op alle nodige cijfers en bekijk dan posten als:
    • Omzet
    • Kosten
    • Winst
    • Liquiditeit
    • Fiscale voordelen

Je winst geeft je natuurlijk een mooi beeld van je financiële gezondheid, maar graaf ook dieper: wat zijn je grootste kosten en is dat verantwoord? Heb je voldoende liquide middelen? Investeer je voldoende in je bedrijf? Zijn er fiscale voordelen die je over het hoofd ziet?
Het is aangewezen om een financiële analyse te laten uitvoeren door je boekhouder. Die kan de cijfers veel beter interpreteren en kijkt bovendien met een objectieve, frisse blik naar je bedrijf. Bovendien beschikt hij over de middelen om jouw resultaten te vergelijken met andere bedrijven in de sector. Dat is op zich al een belangrijke indicatie of je bedrijf het ook echt goed doet.

  • Operationeel: je financiën mogen nog zo gezond zijn, als het vierkant draait in je bedrijf, zal dat je vroeg of laat zuur opbreken. Analyseer daarom ook de werking in je bedrijf. Verlopen de bedrijfsprocessen vlot? Waar hapert het en hoe komt dat? Zijn je werknemers tevreden? Is er veel personeelsverloop? Ook hier geldt weer dat een frisse blik van buitenaf je veel meer info kan opleveren. Vraag bijvoorbeeld advies aan een bedrijfsadviseur.
  • Op marketingvlak: hoe gaat je bedrijf om met marketing?  Hoeveel budget spendeer je daaraan en is dat wel voldoende? Het belang van marketing voor een bedrijf wordt vaak onderschat, terwijl het een grote invloed heeft op heel veel aspecten: het krijgen van naamsbekendheid, uitstralen van vertrouwen, prospectie en aandragen van potentiële klanten... Schenk dus aandacht aan je marketingplan en onderzoek of je onderneming geen baat heeft bij een betere marketing.

Zit je bedrijf volgens jou echt in moeilijkheden, maar heeft het wel potentieel? Dan kun je misschien gebruik maken van het Preventief Bedrijfsbeleid van het agentschap ondernemen van de overheid. Zij bieden een financiële en operationele analyse van je bedrijf aan, en eventueel zelfs begeleiding met een doorstartplan dat gesubsidieerd wordt via de kmo-portefeuille. Je bedrijf moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen. 

2. Concludeer en onderneem actie

Na je analyse moet je natuurlijk ook aan de slag met al die kennis. Neem je analyse erbij en kijk naar de toekomst. Ga je verder op dezelfde koers? Of is er verandering nodig om het goed te blijven doen of te verbeteren? Giet je bevindingen in een nieuw financieel plan, een aangepaste bedrijfsvisie of operationeel plan... Maak er een handig werkdocument van dat je gids wordt voor de toekomst. Je kan hiervoor ook een beroep doen op een externe organisatie, bijvoorbeeld een bedrijfsadviseur die je bedrijf doorlicht en een (doorstart)plan opmaakt.
Je plan heeft vorm gekregen? Vat dan de koe bij de horens en voer het ook effectief uit. En licht je bedrijf opnieuw door na een jaar om je nieuwe aanpak te evalueren en bij te sturen. Succes!

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen