In deze rubriek bespreekt gepassioneerd online marketeer en (tech)blogger Herman Maes de digitale trends die hem het meest prikkelden.
Blijvers: LinkedIn en YouTube
Haal jij al het meeste uit LinkedIn? Hootsuite, een tool waarmee je je sociale media kunt beheren, publiceerde een interessant rapport over hoe je zo veel mogelijk mensen bereikt met je posts. Aanrader!
Net als LinkedIn blijft ook YouTube enorm populair, zeker bij de jongere generaties. Dit onderzoek uit de VS wijst uit dat YouTube nog altijd het grootste social media-platform is.
Volgens Google bereikt YouTube in België maandelijks 7 miljoen kijkers, niet mis! Maar liefst 80% van de meerderjarige Belgen bekijkt gemiddeld 35 minuten per dag YouTube-filmpjes.
Maar er is ook een keerzijde aan dit succes. Ik zou bijvoorbeeld graag de 'dislike'-knop willen kunnen weghalen, zodat ik niet hoef te zien hoeveel mensen mijn video niet tof vonden. Hoe vang je die mindere kantjes op? Ook daar wordt over nagedacht en mee geëxperimenteerd.
Digitale kunst kopen via NFT
Ken je pixel art? Da's een vorm van digitale kunst die pixel per pixel wordt gemaakt. Op Instagram ontdekte ik bijvoorbeeld deze toffe kaart van België, een goed voorbeeld van pixel art.
In mijn vorige update had ik het al over Non-Fungible Tokens (afgekort NFT), waarmee je digitaal eigenaar kunt worden van iets.
Wel, via NFT kun je ook de eigenaar worden van deze pixel art-creatie. Je krijgt dan een soort van handtekening in blockchain, wel zonder exploitatierechten of copyright.
Wist je dat er soms miljoenen worden betaald op die manier? Waan-zin-nig. Al snap ik het hele concept eigenlijk niet zo goed, waarom zou je daar zulke bedragen voor neertellen? Als jij me kunt uitleggen wat ik mis, laat het mij dan zeker weten via Twitter!
Marketing om van te smullen
Creativiteit, da's ook een cruciaal ingrediënt voor marketingcampagnes. Op Instagram en Twitter zag ik een campagne van februari die een echte viral hit is geworden. En terecht!
Het zit zo: een klein hamburgerrestaurant in Toronto gaf alle hamburgers op de menukaart nieuwe namen ... van bureaumateriaal. 'Euh?', hoor ik je al denken.
Wel, ook in Toronto was de horeca gesloten. Maar als je hier takeaway bestelde, kreeg je een kassaticket waarop namen van bureaumateriaal stonden. Ideaal voor in je boekhouding, of om aan je baas te geven zodat hij de must haves voor je thuiskantoor kan terugbetalen. Slim gezien, toch?
Social dis-distancing
Ten slotte wil ik het graag nog even hebben over social distancing. We willen er van af, ik weet het.
Maar we zullen social distancing soms nog nodig hebben.
Kijk maar eens naar deze video, dan zie je iemand die niet genoeg afstand houdt aan een automaat met gezichtsherkenning. Met als gevolg … Ik ga het niet verklappen, kijk zelf maar eens!
Hou het veilig, blijf gezond en graag tot een volgende update.