De opvallendste digitale trends

volgens Herman Maes

De opvallendste digitale trends

volgens Herman Maes

In deze rubriek bespreekt gepassioneerd online marketeer en (tech)blogger Herman Maes de digitale trends die hem het meest prikkelden.

Digimeter

In de Digimeter vind je het online gedrag van de Vlamingen. Wat kijken ze? Via welk medium doen ze dat? En hoe gaan ze om met e-commerce en social media?

Uit de studie blijkt onder andere dat 18% van de Vlamingen geregeld naar een podcast luistert. In de doelgroep van 25-34 jaar is dat 1 op 3.

Een ander hoofdstuk gaat over online shopping en e-commerce. Je ziet dat alle generaties nu wel aan online shopping doen. En dan merk je dat ook de 65-plussers naar e-commerce zijn gedreven. Ook wel logisch op het moment dat alle winkels gesloten waren.

En natuurlijk is online shoppen een blijver geworden. Een belangrijke statistiek daarbij is dat 33% van de Vlamingen het belangrijk vindt dat een webshop Belgisch is.

Ook interessant: meer en meer bedrijven gebruiken Instagram voor employer branding. Ook bij mijn klanten zie ik dat ze daarvoor Instagram inzetten: “Hey, wij zijn toch wel een leuk bedrijf om voor te komen werken”. Dat is een belangrijk hulpmiddel in deze tijden, waarin je werknemers vervreemden van je bedrijf.

Zo is ook MI5 , de Britse geheime dienst, op Instagram verschenen. En zij lanceerden hun kanaal met hippe en leuke employer branding filmpjes. En ook onze special forces van het Belgische leger hebben een heel populaire Instagram-account.

Hacking en phishing

Het is alomtegenwoordig. Elke week is er wel ergens een incident. Ik krijg nu van mijn omgeving te horen dat ze plots veel phishing sms’en krijgen, zogenaamd van bpost . Vanwaar komen plots die sms’en op onze persoonlijke gsm-nummers? Wel, een tijdje geleden is er bij Facebook een database met gsm-nummers uitgelekt. Die nummers zijn vanuit Facebook geëxporteerd en doen nu de ronde.

Je moet er echt alert voor zijn, voor jezelf, maar ook voor je omgeving.

Gadgets

Een van de bedrijven die vorig jaar een waanzinnig goed jaar had, was Peloton, een Amerikaanse start-up. Ze staan bekend om hun bike, een stijlvolle maar ook dure hometrainer. Peloton wilde een nieuw product lanceren en is met een indoor loopband op de proppen gekomen. Een product waar veel mensen naar op zoek waren.

Wel met een pittig prijskaartje van meer dan 4000 dollar. Bedoeling was om het anders te doen dan de concurrentie. Wat hebben ze precies gedaan?
De concurrentie heeft een lelijke loopband met vooraan en achteraan lelijke flappen, waarin de loopband verdwijnt. Peleton haalde deze flappen weg en kwam zo tot een stijlvolle loopband.

Het oogt mooi, dat wel, maar waarom hebben die concurrenten dat design al vele jaren? Eén reden: veiligheid. Na enkele ongevallen, met zelfs een dodelijke afloop, heeft Peloton deze loopband nu van de markt gehaald en de verkochte toestellen teruggeroepen.

YouTube

Een video van 16 minuten die op een paar dagen tijd 10 miljoen kijkers had. En terecht ook.
Wat was er te zien? Een ingenieur die 1 van die gekende robothonden van Boston Dynamics had gekocht en deze volledig is gaan aanpassen met een bepaald doel. Benieuwd naar het resultaat? Bekijk dan zeker het filmpje.

Dan zie je dat YouTube dé grote concurrent is van Netflix en televisie. Een belangrijke les is dat video almaar belangrijker wordt.

Hou je gezond, hou je veilig en tot een volgende update!

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.