Hoeveel is je bedrijf waard?

c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Hoeveel is je bedrijf waard?

Wanneer je eraan denkt om je onderneming te verkopen, wil je natuurlijk weten hoeveel die transactie mogelijk zal opbrengen. Maar er is meer dan dat: ook de overnemers, zeker als de zaak binnen de familie blijft, moeten er beter van worden. Daar komt meer bij kijken dan een warme handdruk.

Waarom je bedrijf laten waarderen?

Renaat Delputte (kmo-adviseur KBC): “De waardebepaling van je onderneming vormt de basis van de onderhandelingen bij een overname door derden, maar ook bij een interne familiale overdracht. Wat als je 4 kinderen hebt, van wie 2 niet mee in het bedrijf willen stappen? Dan moet de compensatie voor die laatste 2 correct worden berekend, om complicaties of ruzies in verband met successierechten te voorkomen.”

Waarom je bedrijf vandaag laten waarderen?

Yves Huyghebaert (kmo-adviseur KBC): “We raden ondernemers aan om de waarde van hun bedrijf ruim op voorhand, tot 5 jaar voor de verkoop, te laten bepalen. Stel dat je kinderen sinds hun intrede een grote rol hebben gespeeld in de groei van het bedrijf, dan dreigen ze bij een overname een hogere prijs te moeten betalen dan wanneer er geen groei zou zijn geweest. Ze moeten bij wijze van spreken betalen voor het zweet dat ze gelaten hebben in het bedrijf. Bij een waardebepaling op het moment van hun indiensttreding voorkom je die vervelende discussie.”

Waarom een waardebepaling laten uitvoeren door KBC?

Renaat Delputte: “We treden op als onafhankelijke partij bij een transactie tussen de koper en verkoper. We zijn niet schatplichtig aan één van hen, we hebben oog voor de belangen van beide partijen. Die neutraliteit brengt rust en vertrouwen tijdens onderhandelingen over de juiste prijs. We geven ook inzicht in hoe de waardebepaling tot stand komt, met aandacht voor onder andere de sterkte van het managementteam en het klantenbestand.”

Hoeveel tijd neemt een waardebepaling in beslag?

Yves Huyghebaert: “We verzamelen eerst alle mogelijke informatie over het bedrijf: de omzet, de verwachte groei, de waarde en stabiliteit van de klantenportefeuille, geplande investeringen, … Vervolgens gaan we met de data en cijfers aan de slag, waarna we terugkoppelen met de klant en de waardebepaling in detail bespreken. Die operatie duurt alles samen zowat 6 weken.”

Hoe wordt de waarde van een bedrijf precies bepaald?

Yves Huyghebaert: “Er bestaat geen eenduidige manier om de waarde van je onderneming te bepalen. Die waarde is namelijk zo veel meer dan een getalletje. Daarom zoek je het best naar een combinatie van verschillende methodes.”

Renaat Delputte: “De omzet op zich heeft weinig betekenis. Er zijn genoeg bedrijven met een hoge omzet die toch verlieslatend zijn. De meest betrouwbare graadmeter is de ebitda, de brutowinst uit de exploitatie van het bedrijf. Ook de som van het geld op de rekening en de waarde van de bedrijfsgebouwen wordt in rekening gebracht. Een addertje onder het gras: hoe meer het bedrijf steunt op de inzet en kwaliteiten van de bedrijfsleider, hoe kwetsbaarder het is bij een overname. Wat resulteert in een lagere waardering. Het komt er dus op aan om je als bedrijfsleider misbaar te maken.”

Gaspard Poelman

Gaspard Poelman, CEO van het kinderkledingmerk AO76, is de derde generatie bij het familiebedrijf dat vroeger bekendstond als American Outfitters.

“In de aanloop naar de overname van de bedrijfsaandelen van mijn tante, heb ik bij verschillende partijen een waardebepaling van ons bedrijf laten uitvoeren. Ik heb toen geleerd dat die waarde nogal kan verschillen, afhankelijk van de gebruikte methode. Je kan bij wijze van spreken zo hoog of zo laag gaan als je wilt. Het goede aan KBC is dat ze de opdracht heel secuur en grondig hebben aangepakt. Hun analyse en waardebepaling steunt op diepgaande gesprekken, op vragenlijsten én op cijfers. Bij sommige anderen had ik het idee dat ze eerder kort door de bocht gingen.”
Vraag een waardebepaling van je onderneming