Het nieuwe online-netwerkplatform Clubhouse, met praatgroepen over de meest uiteenlopende onderwerpen, verovert de (virtuele) wereld. Hoe haal je daar als ondernemer het beste uit?
Miljoenen gebruikers
Hoe bouw je als ondernemer een miljoenenimperium uit? Hoe overtuig je investeerders om je groeiplannen te financieren? Hoe kun je het verschil maken met digitale marketing? Het is maar een greep uit de gespreksonderwerpen in Clubhouse. Het digitale netwerkplatform bestaat amper een jaar, maar telt al miljoenen gebruikers, onder wie ook Elon Musk, Marc Coucke, Oprah Winfrey, Bill Gates en Mark Zuckerberg.

Praten en luisteren
Clubhouse is audio only en focust op de essentie van sociale interactie: praten en luisteren. Je kunt geen foto’s en video’s delen. Je maakt een profiel aan, selecteert je interesses en go. Je krijgt een overzicht van praatgroepen waarin je vrij binnen en buiten kunt stappen. Je steekt je hand op als je een vraag of opmerking hebt. Sommige rooms tellen 10 sprekers en luisteraars, andere 600. Zelf een groep aanmaken kan ook. Opmerkelijk is dat je enkel op uitnodiging toegang krijgt, maar geen nood: na het installeren van de app op je iPhone (Android-gebruikers moeten nog even wachten) mag je vrijwel meteen binnen.
Business rooms
Op Clubhouse kun je, net zoals bij veel andere sociale media, kletsen over de echtscheiding van Kim Kardashian of over de wedstrijd van Manchester United. Maar je kunt ook deelnemen aan discussies op een heel ander niveau, in business rooms bijvoorbeeld. Ondernemers delen daar hun ideeën en ervaringen, leggen waardevolle contacten en versieren zelfs deals met investeerders.
Kritische zin
De meeste moderatoren van die business rooms zijn zelf bedrijfsleider, investeerder of coach en ze leiden de gesprekken met vaste hand. Ze geven advies én kritiek. Sommigen hebben al een fanbase van tienduizenden volgers opgebouwd en gedragen zich als goeroes. Als gebruiker behoud je best zelf enige kritische zin en neem je niet alles zomaar voor waar aan. Een tip: check even de credentials van die ‘helden’.
Global én local
De voertaal in Clubhouse is Engels, maar ook Chinees, Russisch, Duits en zelfs Nederlands maken opgang. Of hoe je tegelijk global én local kunt opereren. Wat Clubhouse gemeen heeft met andere sociale media, is zijn verslavende werking. Voor je het weet, lig je tot een stuk in de nacht mee te luisteren. Ook daar vind je trouwens praatgroepen over. ‘Hoe bewaak ik het evenwicht tussen mijn normale leven en Clubhouse?’ Het antwoord krijg je … in Clubhouse.
Voorlopig enkel beschikbaar via de Apple-store. Android-gebruikers moeten nog even wachten.