Contactloos betalen, het nieuwe normaal

Contactloos betalen, het nieuwe normaal

Contactloos betalen was al aan een opmars bezig en komt door de coronacrisis in een stroomversnelling. Steeds meer klanten verkiezen contactloos boven cash. Ken jij alle manieren om contactloos te betalen al om je klanten een handje te helpen?

 

Contactloos betalen is veilig, snel en efficiënt. Sinds de uitbraak van Covid-19 springt een extra voordeel in het oog: er is geen of minder fysiek contact tussen klant en handelaar, terwijl dat bij cashbetaling bijna onvermijdelijk het geval is.

Als handelaar of zelfstandige zijn er 3 manieren om klanten contactloos te laten betalen: met debet- of kredietkaart, smartphone of smartwatch.

Contactloos betalen met de kaart

Beschik je over een betaalterminal? Dan betalen klanten ook contactloos met debet- of kredietkaart. Ze hoeven de kaart niet in het toestel te steken en – tot een bepaald bedrag – het toestel ook niet aan te raken. De kaart dichtbij het symbool voor contactloos betalen houden volstaat.

Tijdens de coronacrisis zijn de limieten voor contactloos betalen met betaalkaarten (tijdelijk) verhoogd. Bij betalingen onder de 50 euro hoeven klanten hun pincode niet in te geven. Voor hogere bedragen is dat wel nodig. Wanneer klanten op eenzelfde dag voor in totaal 100 euro contactloos betaalden, moeten ze bij de volgende betalingen die dag wel hun pincode ingeven. 

100% contactloos betalen met de smartphone

  • Payconiq is een handig digitaal betaalmiddel voor je klanten. Scan de QR-code met je app, tik het bedrag in, geef nog even je geheime code en je hebt betaald. Het grote voordeel van betalen met Payconiq is dat klanten enkel hun eigen smartphone hoeven aan te raken en niet de terminal.
  • KBC-klanten hebben hiervoor zelfs geen aparte app meer nodig maar scannen gewoon de QR-code met KBC Mobile. Payconiq op de Bancontact-app blijft ook een optie om contactloos te betalen. 
  • Als handelaar heb je een Payconiq-contract nodig en een bijbehorende QR-code. Je betaalt geen opstart of abonnementskosten, enkel transactiekosten: 6 eurocent voor een betaling in de zaak en 20 eurocent voor een online betaling.

Waarom Payconiq?

Met Payconiq betalen je klanten verrassend eenvoudig én veilig met hun smartphone in je winkel of webshop. Voor wie betaalt zijn er geen extra kosten aan de betaling verbonden. En als ontvanger betaal je lagere transactiekosten dan bij een betaling met een betaalterminal. Bovendien heb je geen betaalterminal nodig. Vlot en veilig dus, ook voor de handelaar.

Vandaar dat nu ook heel wat vrije beroepen – denk aan huisdokters maar ook advocaten – deze betaalmogelijkheid aanbieden. Ook kleinhandelaars en restaurants met afhaalservice maken vaker gebruik van Payconiq. Cash is immers onhygiënischer, omslachtiger, onveiliger, tijdrovender en vergroot het risico op vergissingen.

De meeste klanten zijn wellicht al vertrouwd met het gebruik van Payconiq. Hebben ze toch nog vragen? Hier vind je de meest gestelde vragen én antwoorden over het gebruik van de app.

Heb je als handelaar of vrije beroeper nog geen contract bij Payconiq? Dan is het dringend tijd om te ontdekken of het ook iets voor jou is. Vul het online formulier in en een expert neemt zo spoedig mogelijk contact met je op. 

Contactloos betalen met wearables

Minder bekend maar even handig zijn betalingen met wearables. Wearables zijn stijlvolle betaalmiddelen. Je vindt ze in verschillende vormen. Van een ring of armband, tot een horloge of een sleutelhanger.

Al die innovatieve accessoires hebben een ingebouwde chip. Hierdoor betaalt je klant volledig contactloos, net als met zijn debetkaart.

We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.