Waarom moet ik als ondernemer een goede boekhouding bijhouden?

Waarom moet ik als ondernemer een goede boekhouding bijhouden?

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.

1. Juiste beslissingen nemen voor je bedrijf

Waarom?

Ja, de meeste ondernemers kennen het belang van een goede boekhouding. Komt de fiscus op bezoek, dan wilt deze een kant-en-klare rapportage die klopt. Een nog belangrijkere drijfveer om een consistente boekhouding te voeren: jijzelf. Jij bent diegene die dagelijks grote of kleine beslissingen neemt. Beslissingen die belangrijk zijn voor de groei van je onderneming. Weet dat de betrouwbaarheid van die beslissingen verbetert indien je een duidelijk beeld hebt van je cijfers. En zo stuur je je bedrijf in de juiste richting. 

Hulpmiddelen

Een handig instrument voor een snel overzicht van je financiële informatie? Dat is Doccle, een tool waarmee je in een handomdraai je administratie beheert. Veilig en overzichtelijk. 

2. Privé en zakelijke rekeningen gescheiden houden

Waarom?

Welke uitgaven deed je voor je zaak? Kun je bewijzen dat je restaurantbonnetje een beroepskost was? Privé en professioneel betalingsverkeer gescheiden houden is een noodzaak. Als er één ding is wat je wil vermijden in je administratie, is het chaos. Met een goede boekhouding weet je direct welke transacties je deed in je privéleven, en welke betalingen je uitvoerde voor je zaak. En niet te vergeten: ook de fiscus heeft het recht om je professionele en persoonlijke rekeningen na te gaan.

Hulpmiddelen

Onze tip? Spreek je bedrijfsrekening nooit aan voor persoonlijke uitgaven. En gebruik KBC Touch: dé bankingoplossing voor ondernemers die graag een helder zicht hebben op hun rekeninginformatie.

3. Je debiteuren correct beheren

Waarom?

Vervelend: een klant die te laat of helemaal niet betaalt. Geld dat je niet tijdig ontvangt, is misschien wel geld dat je zelf niet kunt uitgeven. Onder het motto ‘ken je klant’ is de opvolging van zijn betaling niet onbelangrijk. 

Hulpmiddelen

Duid in je klantenbestand aan wie het niet zo nauw neemt met openstaande facturen. Op basis hiervan kun je bijvoorbeeld beslissen om bepaalde klanten telkens voorschotten te laten betalen.

Vrees je je klanten op te zadelen met een gevoel van wantrouwen? Dan biedt het KBC-Kaskrediet een oplossing. Zo verleen je zorgeloos betalingsuitstel wanneer je klanten dat kunnen gebruiken. En zelf kun je tijdelijk in het rood gaan indien je dat nodig hebt. Je begrijpt het al, met een klare kijk op je boekhouding beheer je nog efficiënter en succesvoller je debiteuren.

4. Je belastingaangifte vlotter invullen

Waarom?

Een betrouwbare boekhouding is een must voor een vlottere aangifte van je personen- of vennootschapsbelasting. Ook indien je al een boekhouder hebt, is het handig om zelf al een overzicht te maken. Je boekhouder moet dan enkel controlewerk verrichten en lichte aanpassingen doen waar nodig. Waardoor hij minder uren presteert, wat jou minder geld kost.

Hulpmiddelen

Je belastingaangifte invullen wordt een koud kunstje met de KBC-Tax Planner. Extra handig: je krijgt tips over hoe je fiscale voordelen kunt genieten. Op zoek naar de fiscale attesten van KBC? Die vind je terug in je Doccle-inbox! 

Was this page useful to you? Yes No

Je rechten als zelfstandige moeder

Je rechten als zelfstandige moeder

Geniet van moederschapsrust en -uitkering, kinderbijslag, Sodexo dienstencheques voor poetshulp en meer.
Wat geldt als bewijs van kennis van bedrijfsbeheer?

Wat geldt als bewijs van kennis van bedrijfsbeheer?

Michiel Verhamme
Bewijs jouw kennis van bedrijfsbeheer aan de hand van deze documenten.
Waar en hoe vind ik als startende ondernemer een klankbord?

Waar en hoe vind ik als startende ondernemer een klankbord?

Michiel Verhamme
Als startende ondernemer moet je aan enorm veel zaken tegelijk denken. Je moet niet alleen de administratieve zaken in orde brengen voor de opstart, maar ook je bedrijf in de markt zetten, reclame maken, je facturen op tijd betalen, enz. Bovenal mag je niet vergeten dat je klanten nodig hebt. Want zonder verkoop heb je ook geen inkomsten.
Je eindafrekening sociale bijdragen in 5 vragen

Je eindafrekening sociale bijdragen in 5 vragen

Nathalie de Groot
Wat is een eindafrekening sociale bijdragen? En hoe wordt die berekend? Ontdek het in vijf vragen.